מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את חוק "איים ירוקים" לפתיחת אילת ומלונות ים המלח, כולל הסעיף המחייב את הממשלה להגדיר כללים להחרגת מחלימים מחלק ממגבלות הקורונה, לפי הנוסח שהוסכם בפגישתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין עם השר המקשר בין הממשלה לכנסת דודי אמסלם ועם יו"ר ועדה החוקה, ח"כ יעקב אשר. קודם לכן אושר החוק גם בוועדת החוקה.

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, בירך על אישור החוק: "אני פונה לתושבי אילת - סוף טוב הכל טוב. היום החלטנו להחזיר את החיים לעיר אילת. עיר שאין לה חיים בלי תיירות. החוק נועד להציל את אילת. על הדרך הצלחנו לעזור לאזור המלונות בים המלח. אני שמח מאוד שכל הניסיונות של אנשים להלביש על החוק דברים נוספים - לא צלחו. אפשר לרצות לעזור לכל מיני דברים נוספים אבל לא על חשבון אילת שהיתה קורסת ללא החוק הזה.

"מאוד נשמח לראות את העיר תוססת בלי לפגוע בבריאות הציבור. בנוסף לבדיקות הרגילות ולאישור החלמה, אנחנו מקווים מאוד להכניס גם את מערך הבדיקות המהירות ולכל הדברים האלה תהיה אפשרות לעזור לאילת לקום על הרגליים ולתושבי ישראל להגיע לאילת וקצת לנפוש בתקופה הקשה הזאת של הקורונה. אני שמח שהתגברנו על המכשולים והצלחנו לעזור לאילת".

גם שר הביטחון, בני גנץ, בירך על העברת החוק: ״שמים את ישראל לפני הכל, ואת הפוליטיקה בצד - ים המלח ואילת יוכרזו "איים ירוקים". בזכות המהלך שהובילו השרה פרקש הכהן וח"כ גינזבורג, התיירות סוף סוף תוכל לחזור ובעלי עסקים שפרנסתם נפגעה באופן אנוש יקבלו קצת אוויר לנשימה. באנו להבריא את ישראל, באחריות ובזהירות״.

שרת התיירות, אורית פרקש הכהן, אמרה על העברת החוק: "שבועות של עבודה הבשילו לבשורה גדולה לעובדי ענף התיירות באילת וים המלח. העברנו את חוק איי תיירות ירוקים בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. עבודה רבה עוד לפנינו והתהליך מורכב לפנינו. אני מודיעה כי משרד התיירות יקח על עצמו לקיים דיונים מול ראשי הערים במטרה לסייע במימון לפעול הבדיקות המהירות בהקדם.  יחד נעבוד לפתיחה מהירה של האיים ובכך נחזיר לעבודה עשרות אלפי מובטלים ונפתח עשרות אלפי חדרי נופש".

במהלך הדיון בוועדת החוקה, עלתה שאלת הבדיקות המידיות שאמורות להיות זמינות כבר ממחר בבוקר לתושבי האזורים המיוחדים. לאחר בירור עם משרד הבריאות, עלה כי קיימים כמאה מכשירים וכ-100 אלף בדיקות מידיות כאלו, אולם אין עדיין מנגנון שיפעיל את הבדיקות. לדברי נציג משרד הבריאות, הדבר נמצא בעבודת מטה ויהיה מוכן בימים הקרובים - אך לא מחר בבוקר.

מאחר שייתכן שהדבר ימנע את העברת החוק עוד היום, כך שיחול כבר בסוף השבוע הקרוב, יו"ר הוועדה הכריז על הפסקה: "זה באחריות הממשלה, תבואו עם פתרונות. שלושה ימים אומרים לנו שאנחנו מעכבים. תנצלו את ההפסקה למציאת פתרון, כדי שלא תצטרכו לעמוד באולפנים להתנצל בפני תושבי אילת ובפני חברי הוועדה".

כשהתכנסה הוועדה מחדש, הודה סגן שר הבריאות ח"כ יואב קיש כי "אין מערך בדיקות מהירות בכניסה לעיר אילת. האינטרס הוא לא לפתוח את העיר לפני שיש מערך בדיקות מהירות בכניסה לעיר. ייקח עוד לפחות שבוע עד שיהיו תקנות לחוק. כל עוד אין תקנות, אין פתיחה של אילת". 

סגן השר יואב קיש (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
סגן השר יואב קיש (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

כאמור, אדלשטיין, אמסלם ואשר נפגשו מוקדם יותר היום על מנת להגיע לפתרון סביב הצעת החוק לפתיחת בתי מלון והעסקים באילת ובאזור התיירות שבים המלח, לאחר שכזכור, שלשום משך אדלשטיין את הצעת החוק הממשלתית, בעקבות ניסיון הח"כים לכלול בה ערים נוספות. הפשרה שהושגה קובעת כי הצעת החוק לא תאפשר הוספת יישובים נוספים מעבר לאילת וים המלח, אך תהיה אפשרות לפתוח אטרקציות ומקומות נוספים מחוץ למלונות - באישור משרד הבריאות. 

נוסח מעודכן - תיקון אזורי תיירות - לדיון בוועדה ביום 11.11.20 by maariv on Scribd

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על הפשרה שהושגה ואמר: "אני רוצה לברך את שר הבריאות יולי אדלשטיין, את יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר ואת השר דודי אמסלם שביקשתי מהם להתכנס ולהביא פתרון לאיי התיירות באילת ואזור ים המלח, אלה איים מבודדים לפי כללי הבריאות שלנו, ושמירה על החיים ועל הבריאות של אזרחי ישראל. אני חושב שהושג פתרון מצוין ואני רוצה להודות לכם ולהגיד לכם שלא רק תושבי אילת ותושבי ים המלח מברכים, כל אזרחי ישראל מברכים אתכם".

יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר: "עבדנו יומם ולילה על הצעת החוק, דאגנו לכל הסקטורים, כי אנחנו בוועדת החוקה עובדים למען כולם. אני מודה לראה"מ, לשר הבריאות אדלשטיין ולשר אמסלם על העבודה המשותפת על נוסח החוק. אני מחזק את ידי ראה"מ בהגנה על בריאות אזרחי ישראל, לצד זאת צריך לדעת לחיות עם הקורונה לצד הזהירות הנדרשת. החוק של אילת יכול להיות פיילוט טוב גם לאזורים נוספים בהתאם להוראות משרד הבריאות".

נתניהו מברך על הפשרה שהושגה בחוק "איים ירוקים"

כזכור, ועדת החוקה אישרה אמש פה אחד את הצעת החוק של חה"כ איתן גינזבורג להחרגת "האיים הירוקים" לקריאה ראשונה, בנוסח שהגישה הוועדה אמש למליאת הכנסת. ח"כ אשר ויו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, סיכמו במסגרת הדיון כי יקדמו את מתווה "מתחמים ירוקים", שיאפשר פתיחה של עסקים ופעילויות בחללים סגורים בכפוף להצגת בדיקת קורונה שלילית. המתווה אף יהווה את הבסיס להפעלת מתחמי בדיקות מהירות בעתיד ויגישו אותו לאישור ראש הממשלה. המתווה שגיבש השלטון המקומי, מתבסס על הקביעה של משרד הבריאות כי אדם שעובר בדיקת קורונה ונמצא שלילי - לא יכול להדביק במשך 72 השעות הבאות. 

המשמעות היא, כי ניתן ליצור מתחם בטוח, בו נמצאים אנשים שאין סיכון כי ידביקו בקורונה את זולתם. המתווה יאפשר חזרה לשגרה של כלל תחומי החיים, במתחמים ירוקים: תיירות, אירועים – הציבור ירגיש בטוח לחזור לשגרה. כל מוסד המקבל קהל יידרש ליישם את מודל האזור הירוק והתו הסגול. 

יצירתם של אזורים ירוקים, בהם ניתן לפעול בעצימות מלאה וללא מגבלות התקהלות, באמצעות האופרציה לניהול כניסת ציבור "ירוק" למתחמים הללו, מהווה, לצד פתיחת המשק, גם תמריץ מיידי להגברת תדירות ההגעה לבדיקות, ובכך תורם לעמידה ביעד מרכזי של משרד הבריאות, לבחינת מדדי התחלואה. המתווה זוכה לתמיכה רחבה מחברי הוועדה, ראשי הערים בישראל ומראשי התעשייה.