פרסום ראשון: אחרי הסערה הפוליטית בעקבות הכרזתה, ועדת כלי השיט החלה לעבוד. שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון זומן לתת עדות ב- 8.12. ועדת הבדיקה הממשלתית לרכש הצוללות וספינות המגן, בראשות השופט אמנון סטרשנוב, צפויה להתחיל את פעילותה מחרתיים, ותתחיל לשמוע עדויות של נושאי תפקידים שהיו מעורבים בתהליכים המדוברים.

ההצבעה בכנסת על הקמת וועדת החקירה לפרשת הצוללות. צילום: דוברות הכנסת

בהתאם להחלטתו של סטרשנוב, הוועדה תתכנס שלוש פעמים בשבוע. כרכזת הוועדה תשמש עו"ד גלי הכט. לאור סוגיות שהועלו במסגרת הליך הבדיקה המקדמי של חברי הוועדה, החליטה חברת הוועדה יעל גריל לא לקחת חלק בעבודתה. זאת, מתוך החשיבות שהיא רואה בקיומה ובכדי להסיר כל חשש, ולו רחוק, לניגודי עניינים, אף על פי שלאחר בדיקה לא הייתה לה באופן אישי נגיעה להליכי הרכש המדוברים. החלטתה מגיעה לאחר חשיפה של ערוץ 20 על החשד לניגוד עניינים מצידה.

את גריל תחליף ישראלה פרידמן, שכיהנה בתפקידים שונים במינהל הרכש במשרד הביטחון, ובהם כראש החטיבה לאספקה, ציוד וחומרים וכן בתפקידים שונים נוספים במשרד הביטחון, בהם כראש היחידה לכוח אדם במשלחת לניו יורק וכראש מערכת נשק, יבשה וטנקים.

לאחר התייעצות ביטחונית ומשפטית, החליט סטרשנוב כי דיוני הוועדה הראשונים יהיו סגורים לציבור מטעמים של ביטחון מידע. בהמשך, דיונים שלא יכללו נושאים מסווגים ייפתחו לציבור ולתקשורת. זמן מה לאחר כל דיון של הוועדה שיוגדר כמסווג, יופץ פרוטוקול הדיון לאחר השמטת הנושאים המסווגים. כל זאת מתוך שאיפה לשקיפות מרבית של דיוני הוועדה, בכפוף לאילוצי ביטחון.

בתוך כך, על רקע תחילת עבודתה של ועדת הבדיקה, תגיע לארץ ביום רביעי בשיט מגרמניה ספינת הטילים החדשה אח"י מגן שנועדה להגן על אסדות הגז. בנמל חיפה יתקיים לרגל בואה של הספינה טקס חגיגי בהשתתפות הנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי ומפקד חיל הים אליהו שרביט.

תנועות המחאה הדגלים השחורים וחקירה עכשיו יצאו אתמול במפגן של שיירות רכבים נושאות דגמי צוללות בקריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת כלי השיט והצוללות, שהיא לדבריהם "פרשת השחיתות הביטחונית החמורה מקום המדינה".

השיירה חלפה בקיסריה, שם נשאו דברים האלוף (במיל') עמירם לוין, ראש השב"כ לשעבר עמי איילון ותא"ל (במיל') גיורא ענבר, ובקריה בדרך להפגנת מחאה מול בית המשפט העליון ומול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים.

לוין אמר כי "מניעת חקירה של עסקאות הצוללות והספינות הופכת אותנו ממדינה שיש בה שחיתות למדינה מושחתת, מונהגת על ידי שלטון מושחת. לזה אנו לא נסכים ובשביל זה אנחנו כאן ועל זה אנחנו נלחמים".

איילון תקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין, ואמר: "אתה הפכת לסכנה לביטחונה של ישראל. אישור מכירת צוללות מתקדמות למצרים, תוך הסתרת ההחלטה ממפקד חיל הים, מרמטכ"ל, משר ביטחון, היא פגיעה חמורה בביטחון מדינת ישראל. זה לא טוהר מידות, זה פגיעה בביטחון המדינה".

נוסף למחאה בפרשת הצוללות התקיימו אתמול כמדי שבוע הפגנות בירושלים, חולון, נס ציונה ובעשרות גשרים וצמתים מוקדים ברחבי הארץ, בקריאה להתפטרותו של נתניהו. לפעילי המחאה הצטרפו גם פעילים של יש עתיד־תל"ם.

מפגיני קריים מיניסטר מחו נגד הגשת כתב האישום נגד עו"ד גונן בן יצחק בשל הפרעה לשוטר במילוי תפקידו. לדבריהם "ציד המפגינים והפיכת המשטרה לכלי פוליטי ממחישים את חומרת התהליכים המסוכנים שמוביל נתניהו, הלקוחים ממשטרים אפלים. הערב נוכיח לנאשם שאנחנו נחושים ולא ניתן לו לרסק את הדמוקרטיה ולחמוק מכתבי האישום החמורים. נפגין נגדו כל מוצאי שבת בבלפור עד שילך".

מתנועת קומי ישראל נמסר: "הכישלון הניהולי של נתניהו הוביל את מדינת ישראל לקטסטרופה בריאותית, כלכלית וחברתית. בזמן שאזרחי ישראל הגיעו לחרפת רעב ותולים את עצמם בחנויות, נתניהו עסוק רק בהישרדות הפוליטית שלו. לאזרחי ישראל מגיע ראש ממשלה אחר. עכשיו, יותר מאי פעם״.‏