חמורים ופרדות הם בעלי החיים עם יחסי הציבור הגרועים ביותר שיש. חמור נחשב מאז ומעולם לכינוי גנאי ומילה נרדפת לטיפש. הפרד נחשב ליצור עקשן. מעבר למוניטין הגרוע שרכשו, החמורים והפרדות סובלים גם מתופעה קשה של התעללות ונטישה.

בניסיון לסייע להם, ח"כ תמר זנדברג (מרצ), אלי אבידר (ישראל ביתנו) ומיקי חיימוביץ' (כחול לבן) הניחו בימים האחרונים על שולחן הכנסת הצעת חוק שנועדה להגן על חמורים, פרדות וסוסים מפני התעללות. הצעת החוק דורשת לחייב מעתה והלאה את סימונן של החיות באמצעות שבב שיאפשר לאתר את הבעלים האחראי להם על פי חוק צער בעלי חיים.

על פי ההצעה, לא יעביר אדם בשום דרך מדרכי ההעברה את הבעלות על סוס, חמור או פרד בגיל שלושה חדשים ומעלה, או את ההחזקה בו. אותם בעלים לא ירכשו ולא יחזיקו את בעל החיים, אלא אם הוא נושא עליו סימון באמצעות שבב אלקטרוני זעיר תת־עורי המוזרק לצוואר.

עוד קובעת ההצעה כי במקרה של נטישת חמור או פרד או התעללות בהם, הם יועברו למתקן מוגן או לבית מחסה שיעניק להם את כל צורכיהם ובכלל זה טיפול רפואי, מזון וחלוקת חציר באופן חופשי וכן מים נקיים.

כמו כן הסוס, החמור או הפרד לא ישמשו להעבדה אצל מי שנמסרו אליו, למעט אם מצבו הרפואי מאפשר זאת, רכיבה שאינה רכיבה ספורטיבית או תחרותית. בעלי החיים לא יועברו לגן חיות או לפינת חי.

"מטרת הצעת החוק היא להתגבר על התופעה המצערת של הזנחה והתעללות חמורה בקרב בעלי החיים, בהם סוסים וחמורים, וכך לאפשר זיהוי האשמים במעשה ואכיפה מיטבית נגדם", הסבירו יוזמי ההצעה.