יו"ר איגוד רופאי הציבור, פרופ' חגי לוין, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ב-103FM ויצא נגד הממשלה ונגד נתניהו על הזהרותיהם לעצור את המשך ההקלות. "כל הגישה הזאת כאילו אנחנו בעל חיים שאתה מנסה לאלף אותו, כולא אותו בכלוב, ואז פותח בבת אחת את הכלוב, ואז אתה נוזף בו, למה הוא הולך לקניונים בבלאק פריידי - כל הגישה הזאת, היא גישה אנטי אנושית, אנטי אפידמולוגית. היא לא גישה נכונה לנהל מגפה". 


אנחנו שומעים היום את רה"מ נתניהו מזהיר שאם יהיה צורך נעצור את המשך ההקלות. זה המשך הזיגזג. כלומר, יש פה חוסר החלטיות בתהליך קבלת ההחלטות. מה דעתך על זה? 
"כל הגישה הזאת כאילו אנחנו בעל חיים שאתה מנסה לאלף אותו, כולא אותו בכלוב, ואז פותח בבת אחת את הכלוב, ואז אתה נוזף בו, למה הוא הולך לקניונים בבלאק פריידי - כל הגישה הזאת, היא גישה אנטי אנושית, אנטי אפידמולוגית. היא לא גישה נכונה לנהל מגפה. לעבוד יחד עם הציבור וליצור מערכת שמתפקדת לזמן ארוך, ליצור אמון ציבורי וסולידריות שחיונית להתמודדות מיטבית עם המגפה".

מה היית עושה אחרת?
"הגישה צריכה להיות של שיתופי פעולה. זה צריך להיות שונה מעיר לעיר, לתת לרשויות המקומיות מקום לפעול בכל תחום, גם בתחום החינוך. לתת את הכלים, לתגבר, לסייע בכוח אדם. תראי, כל מה שאנחנו לא עושים צריך לעשות. בטוח שהתחלואה תעלה, הנגיף כאן". 

אז מה צריך לעשות? לסגור? 
"הדינמיקה הזו של ה'לסגור' ו'לפתוח' זה לא נכון. השאלה צריכה להיות 'איך'. זאת אומרת, איך אנחנו פועלים, והתשובה היא על ידי למידה מתמדת תוך כדי תנועה. צריך היה לקחת מדגם של בתי ספר שעוברים הערכה מקיפה". 

הנה, עשו את זה בקניונים.
"'בפני עיוור לא תיתן מכשול', והממשלה מתנהלת כאילו היא עיוורת לחלוטין. אם אתה עושה הגרלה בחצות, ופותח מספר מצומצם של קניונים אז באופן טבעי אנשים יתקהלו ויבואו לקניונים. אז מלכתחילה השיטה בה זה בוצע נועדה לכישלון. צריך לפעול באופן טבעי ולהתמקד בעיר".

אז מה עושים?
"מפסיקים את הניהול הפוליטי. תנו לפרופ' נחמן אש לבנות דברים עקביים ולאורך זמן. תנו לאנשים לחיות בצורה הגיונית. אין פתרונות קלים, מתו אלפים כתוצאה מהנגיף, לא צריך לזלזל. אנחנו צריכים לייצר מציאות דווקא בתוך המצב הזה. לא צריך לפעול בצורה של הכול או כלום. צריך שקיפות מלאה, מקצועיות, ולדעתי אנחנו לא עושים אותם".

אנחנו הולכים לעבר סגר נוסף? 
"אני לא בטוח שהציבור בישראל יקבל סגר מיותר נוסף, אני לא יודע. אני חושב ששיטת הסגרים כאסטרטגיית עבודה, היא שיטה הרסנית, הגרועה בכל העולמות. כי אנחנו גם לא מייצרים שליטה במגפה וגם גורמים נזק חברתי, בריאותי, כלכלי, איום ונורא שייקח לנו שנים רבות להשתקם ממנו. העניין הוא שאת זה לא סופרים. מציגים רק את הצד של הנגיף, ולא מתייחסים לנזקים המתמשכים. מגבלות צריך להטיל, אבל למנוע את חופש התנועה של האנשים ולכלוא אותם בכלוב לא זו הדרך".