אתמול הודיע השופט מני מזוז לנשיאת העליון אסתר חיות ולשר המשפטים אבי ניסנקורן על החלטתו לסיים את כהונתו, ארבע שנים לפני המועד המתוכנן, והסביר כי הטעמים לכך 'אישיים'. גולן יוכפז וענת דוידוב שוחחו הבוקר (שלישי) ב-103FM על הנושא עם עו"ד אורי קורב, תובע בכיר בפרקליטות המדינה לשעבר שטען: "אחד האנשים החכמים שפגשתי ואיש עבודה מסור שלא רואים הרבה כמוהו. אני לא חושב שהשופט מני מזוז הוא אדם שחושש מעבודה קשה. אני לא חושב שהוא אדם שביקורת ציבורית משפיעה עליו. אני די בטוח שהוא לא עשה את זה כדי לברוח מעבודה קשה".

עבדת קרוב מאוד למזוז. כמה הופתעת?
"הופתעתי? אני חושב כמו כל אחד מאיתנו, בד"כ שופטי עליון לא ממהרים לפרוש והם מכהנים עד גיל 70 אבל אני חושב שהפרישה היא חלק מתופעה חדשה שאנחנו עדים לה. זו עבודה קשה מאוד וכנראה הרבה פחות מהנה ממה שנראה מהצד".

אולי לא מדובר בסיבות אישיות אלא עייפות החומר?
"אני לא בטוח שהייתי קורא לזה עייפות החומר כי מהעבודה שלי מול מני מזוז ראיתי את אחד האנשים החכמים שפגשתי ואיש עבודה מסור שלא רואים הרבה כמוהו. אני לא חושב שהשופט מני מזוז הוא אדם שחושש מעבודה קשה".

הוא חרוץ ומכוון מטרה אז מה הקשה עליו את המשך העבודה?
"אני לא חושב שהוא אדם שביקורת ציבורית משפיעה עליו. אולי הוא הגיע מראש לתקופה קצובה ויכול להיות שהגיע להרגשת מיצוי, הוא עובד בשירות הציבורי 40 שנה, אמנם שופטים עובדים עד גיל 70 אבל רוב עם ישראל עובד עד גיל 67 והוא הגיע עד גיל 65 ואמר לעצמו אני את שלי עשיתי ותרמתי, מספיק זה מספיק".

הוא לקח בחשבון את העובדה שהוא מחליש את הפלג הליברלי בקרב שופטי עליון?
"אני מניח שהוא לקח את זה בחשבון אבל במציאות הקיימת אתה לוקח זאת בחשבון עד גבול מסוים כי לפי מה שראיתי הוא רצה לפרוש קודם אבל חיכה. אני מוכרח לומר שאני די בטוח שהוא לא עשה את זה כדי לברוח מעבודה קשה כי באמת להגיע לישיבות אצל מני מזוז זה היה תענוג צרוף, הוא תמיד הגיע מוכן יותר מכולם ופגשת תמיד אדם מאוד נעים, מאוד מכבד, אני יכול לספר שכשעבדנו על תיק אולמרט והיו עשרות ישיבות לפעמים הייתי שולח חו"ד של מאות עמודים לפני הישיבות וגם פה בבוקר מוקדם הוא היה כבר יושב והייתי נשאל על המסמך, שאלות ממוקדות".

נשארתם בקשר?
"לא, אני והשופט מזוז לא היינו חברים כשעבדנו ביחד. לא הייתי איתו בקשר אישי גם אז, הייתי איתו בקשרי עבודה ולאחר מכן הופעתי גם מולו כשופט בביהמ"ש העליון".

עם פרישתו של מלצר הצפויה ושל מזוז, ביהמ"ש הולך להשתנות?
"נצטרך לחכות ולראות, נראה שכן. אם אנחנו מדברים על השופט מזוז שהיה שופט ליברל ואם יורשה לי אני מנחש שאיש שמאל, הדבר ניכר בפסיקות שתלו כמו שהפסיקות של שאר השופטים מלמדות על העמדות שלהם וההשקפות שלהם ואם אתה מכניס משהו עם הכנסות פחות ליברליות ואולי גם פוליטיות, בוודאי שזה עשוי להשפיע".

מה אתה חושב על היוזמה של יו"ר הכנסת יריב לוין להעביר את הבחירה של השופטים?
"אני חושב שכשאנחנו באים למדינה שביהמ"ש העליון משמש כביהמ"ש לחוקה, ומחליטים בעניינים רבים שהקשר בינם לבין משפט אינו חד ערכי, היה צריך לחשוב על דרך שונה. אני חושב שיש קושי עם זה שאנחנו מערבבים את ביהמ"ש העליון לבין ביהמ"ש העליון בשבתו כבג"ץ, ברגע שאנשים יושבים בבג"ץ היה צריך לתת מקום לדעות ולהשקפות של האדם לכן במובן הזה אני יכול להבין את ההצעה של יריב לוין. אני לא מכיר, מן הסתם כנראה אסתייג ממנה כשאני אראה אותה, אבל יש מקום לחשוב על הדבר הזה".