בעקבות ראיון שפורסם אתמול בעיתון "ג'רוזלם פוסט", ראש המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ, השגריר אלון בר, זימן היום (רביעי) לפגישה את שגריר רוסיה בישראל אנטולי וויקטורוב. בר מחה בחריפות על דברי השגריר וויקטורוב, דחה את הדברים שפורסמו בראיון על הסף, והדגיש שאינם עולים בקנה אחד עם המציאות במזרח התיכון שהוצגה לשגריר לא אחת ונדונה בשיחות מדיניות ובערוצים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. 

כזכור, ויקטורוב טען בשיחה כי "הבעיה במזרח התיכון היא לא איראן, אלא ישראל", והוסיף כי לדעתו פעילותה של איראן באזור היא לא בעיה כלל, אלא חוסר ההבנה בין המדינות ואי-קיום החלטות או''ם בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני והסכסוך הישראלי-ערבי.

נתניהו מזהיר מפני איראן גרעינית באזכרה לדוד בן גוריון. צילום: רועי אברהם, לע"מ

ויקטורוב נשאל האם לדעתו חוסר התקשורת בין ישראל לפלסטינים מערער את יציבות המזרח התיכון, יותר מאשר שליחיה של איראן למדינות המזרח התיכון, כמו חיזבאללה בלבנון, והשיב כי "ישראל היא זו שתוקפת את חיזבאללה, לא החיזבאללה תוקף את ישראל", כשהוא מתייחס להפצצות המיוחסות לישראל על שיירות נשק בסוריה.

בהמשך סיפר כי נחשף למנהרות החיזבאללה המוליכות לתוך שטח מדינת ישראל, שנטען כי ישמשו לניסיונות תקיפה ברמת הגולן ואמר: "אין אף הוכחה כי החיזבאללה הוא שבנה את המנהרות". ויקטורוב טען כי ישראל חייבת להפסיק לתקוף שטחים טריטוריאליים של מדינות החברות בארגון האו''ם ואמר כי רוסיה לעולם לא תאשר לישראל תקיפות על אדמת סוריה וכי מעולם לא אישרה התקפות שכאלו.

הדיפלומט הבכיר הוסיף כי לדעתו האישית, איראן לא הפרה את הסכם הגרעין עליו חתמה בשנת 2015, כאשר ניסתה לייצר עוד צנטריפוגות. "הצעד הראשוני להפרת ההסכם נעשה על ידי הקולגות האמריקאיים שלנו, שבצער רב פרשו מההסכם בשנת 2018", הסביר השגריר והוסיף כי פרישת ארה''ב היא שאיפשרה לאיראן לסטות מההסכם.

ראש המערך הבהיר לשגריר עמדתה של ישראל וציפייתה כי השיח, כולל בסוגיות האזוריות ובראשן האיום האיראני וארגוני הטרור העושים את דברה של איראן, ובמיוחד חזבאללה, יתקיים בצינורות הדיפלומטיים, תוך התייחסות למציאות ולאיומים עימן מתמודדת ישראל ולא לחזיונות שווא מקוממים ומסוכנים, כמקובל וכפי שהיה נהוג עד כה בין שתי המדינות. שגריר רוסיה הבהיר כי בכוונתו להוציא מכתב הבהרה לעיתון לאור טענתו שחלק מהדברים שצוטטו מפיו אינם מדוייקים.