שרת התחבורה מירי רגב ושר הבריאות יולי אדלשטיין הנחו היום (ראשון) את מנכ״ל משרד התחבורה עופר מלכה והמשנה למנכ״ל משרד הבריאות פרופ׳ איתמר גרוטו לסייר בנמל התעופה בן גוריון על מנת לבחון הסדר הדוק יותר שימנע התקהלויות המוניות, כפי שנראו בימים האחרונים. השניים סיירו במקום, בליווי מנכ"ל רש"ת יעקב גנות ומנכ"ל נתב"ג שמוליק זכאי. 

עם תום הסיור, הסיור הוחלט להוסיף על הנחיות התו הכחול הקיים גם את ההנחיות הבאות:

טיסות נכנסות:

  • הבאים ממדינות ירוקות לא יצטרכו לעבור תשאול, ובכך זרימת האנשים תהיה חלקה יותר ותימנע התקהלות.
  • לא יחוברו לשרוולים יותר מארבעה מטוסים במקביל, כאשר עד שניים מהם יהיו מטוסים שהגיעו ממדינות אדומות.
  • רשות שדות התעופה הונחתה לתגבר את האכיפה על חברות התעופה במדינות המוצא כך שלא יעלו על הטיסה נוסעים, בלי הצהרת בריאות שמולאה מראש.
  • הוחלט על הקמת צוות לשיפור הממשק המחשובי לחסכון בזמן ונוספה הנחיה להשלים את תקינת מעברי הגבול מבחינת מספר הפקחים.
  • עם ההתחברות של המטוס לשרוול יהיה פיקוח והירידה מהמטוס תיעשה בקבוצות של 20-30 נוסעים בלבד בכל פעם, כדי שלא יווצר עומס במעברים שבין השרוול ועד לאחר ביקורת בגבולות. 

נוסעים יוצאים:

  • חיוב בתקנות החל מהתיקון הקרוב - פתיחת דלפקי הטיסה ייעשה ארבע שעות לפני מועד הטיסה כדי לטפל בתהליכים באופן מרווח יותר.
  • חברות התעופה ידרשו לאייש לכל טיסה שש דיילות לפחות בעמדות הצ׳ק אין.
  • יוכפל מספר עמדות הצ׳ק אין באולם הטיסות היוצאות. 
ישראלים בנתב"ג יום לפני הסגר קרדיט אבשלום ששוני

ועד עובדי מעברי הגבול מסרו בשבוע שעבר בתגובה לעומסים: "הצפיפות בנתב"ג בימים האחרונים היא תוצאה של כשלון קולוסאלי של כל הגורמים - הן של ההנהלה והן של משרד האוצר. בנתב"ג יש 60 תקנים שאינם מאוישים ותוספת כוח אדם דרושה עכשיו כמו אויר לנשימה תהליך התשאול ומילוי טפסים שכל נוסע צריך לעבור. אולם ההנהלה ומשרד האוצר אינם רוצים לאייש תקנים משום שצעד כזה סותר את מדיניות המעבר למכונות מעבר אלקטרוניות".

"צר לנו שהם אטומים למצב החירום שאנחנו נמצאים בו ובמקום להוסיף עובדים, אפילו באופן זמני, הם אינם מתגמשים ומעדיפים לדבוק במדיניות שאינה מתאימה לימים אלו. אנו קוראים להם לאייש תקנים באופן מיידי כדי לא להעמיד הן את הנוסעים והן את העובדים בסכנה בריאותית".

עומסים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
עומסים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

דובר רשות שדות התעופה עופר לפלר שוחח עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף?" ב-103FM על בעיית הצפיפות ואמר: "אני מקווה שהממשלה תקבל החלטה בימים הקרובים שכל מי שנכנס ולא משנה אם ממדינה ירוקה או אדומה יעשה בדיקה. ככה אפשר להחזיר לפה את התיירות ולשנות את הכול".

דובר רשות שדות התעופה, אני אתן לך תמונת מצב. חזרתי ברביעי אחרי חצות, הגיעה קבוצת עולים מצרפת שהיא מדינה אדומה, מאות אנשים, נוסעים בטיסה של משלחת מדובאי, היינו כמה אמות אנשים הצטופפו כולם בדרך לבדיקת הדרכונים שיושב איזה פקיד עם איזה שולחן קטן שלא מצליח להשתלט על אף אחד. זה לא מספיק, מה הולך פה?
"בוא נעשה סדר בכל הדברים. אני לא רוצה כרגע לנתח את האירוע של חמישי בלילה, הוא אירוע לא טוב, אבל הוא לא קשור כלל וכלל לרשות שדות התעופה".

למי זה שייך?
"עמדת בדיקה של חום, צריך לזכור - אנחנו נכנסנו לאירוע הקורונה ובעצם הושת עלינו עוד מספר תהליכים שלא היו קיימים בתהליך הנוסע הנכנס".

אז מגבירים כוח אדם.
"משרד הבריאות הנחה לבדוק חום, 3 פעמים, למה? לא יודע. זה דרך אגב הפקק, יש מספיק עובדים וצריך לנתח את התהליכים האלה. קבעו את התו הסגול, מדובר על 8 טיסות ב-3 שעות שנכנסים ויוצאים. נגיד כפול 150 איש, אנחנו מגיעים למספרים מאוד גדולים".

אתה צריך להשיב למה אתם לא לוחצים או מי שצריך ללחוץ שיתגברו את מספר האנשים.
"יש צוואר הבקבוק, כשהקימו את נמל התעופה ואת המערכת לא תכננו להוסיף שם עוד עמדות לבדיקת חום וגם אם הייתי שם 5 שולחנות...."

זה לא נכון זה לא קיים במקומות אחרים, בדובאי זה עובד עם הרבה יותר אנשים עם סדר מופתי.
"הייתי היום בטרמינל היו בערך 300 איש בטרמינל בשעה שעלו התמונות אז נכון הרבה יותר מסודרים בדובאי. אני מציע לתת לנו סמכויות שיטור מה שאין לנו ואז להביא את משטרת ישראל".

זה תפקידכם.
"יש יותר אנשים שקשורים בלפקח ולעבוד ולתת שירות, אבל אני אומר עוד פעם – מה שאנחנו מרשים לעצמנו במדינת ישראל אנחנו לא מרשים לעצמנו בחוץ. אני לא אומר שצריך להחליף את העם כי זה העם שלנו ועם זה צריך להתמודד".

כיוון שאנחנו מכירים את האופי הישראלי, בגלל זה צריך לתגבר את כוח האדם ואין את זה. אני עשיתי בדיקה יום אחרי כי פחדתי בגלל הצפיפות.
"יכולת לעשות את זה גם אצלנו".

בחצות לא היה אף אחד בעמדת הבדיקה.
"בימים אלה הסתיים הפיילוט של ההרצה של המעבדה שעובדת 24/7, גם נכנסים יכולים לעשות בדיקה ואני הייתי נוכח כשהגיע מטוס שלם והלך לעשות בדיקה. אני מקווה שהממשלה תקבל החלטה בימים הקרובים שכל מי שנכנס ולא משנה אם ממדינה ירוקה או אדומה יעשה בדיקה. ככה אפשר להחזיר לפה את התיירות ולשנות את הכול".

ביציאה מן הארץ זה עבד מאוד יפה, מאוד מוקפד. 
"את צודקת ולכן גם היום התנהל דיון עם רשות האוכלוסין, משרד התחבורה ואחרים שנבדוק שוב ושוב. אנחנו מנסים כל הזמן לשפר את התהליכים האלה. חלק גדול ממה שחייבו אותנו כרגע, אין סיבה בעולם לבדוק את הטפסים שלך שהגעת ממדינה ירוקה כשאת מגיעה לישראל. יש פה תהליכים שלצערנו אנחנו לומדים תוך כדי, אמנם 10 חודשים באירוע הזה, אבל הוספת עובדים לא תשפר את השירות. ככל שיש יותר טפסים ובדיקות, 3 פעמים צריך לבדוק את החום...."

איך תפתרו את זה?
"אנחנו נשפר כל הזמן את התהליכים".

זה אנשים, להביא אנשים שישמרו על המרחק בין האנשים.
"בכלל לא הייתה צריכה להיות תחנה לדעתי ואם לא הייתה לא היינו מגיעים לצפיפות הזאת".