במשטרה קיימו היום (שני) הערכת מצב לאור המידע המודיעיני והחשד שהאירועים האחרונים, במסגרתם נרצחו שני בני אדם בכביש 6 ובלוד, יובילו לתגובות נקם. בלוד עצמה גורמים שמעורים במתרחש במגזר הערבי סבורים כי רצף האירועים שהתרחש הבוקר הוא רק הפתיח, וכי במשפחות לא מתכוונים להשאיר את המצב כמו שהוא ללא תגובה, כך שהאירועים הבאים הם רק שאלה של זמן.

זירת הירי בכביש 6, צילום אלון חכמון

מדוברות המשטרה נמסר כי הערכת המצב התקיימה בהשתתפות סגן המפכ"ל, ניצב אלון אסור, מפקד מחוז מרכז, ניצב עמיחי אשד ונציגיו, ר' אח"מ, ניצב יגאל בן שלום, ס' ר' אגף המבצעים תנ"צ אילן פרץ.

בסיום הערכת המצב, מ״מ מפכ״ל המשטרה, ניצב מוטי כהן התייחס לאירועים הקשים ואמר: "אירועי האלימות שהתרחשו ביממה האחרונה חמורים ביותר, מדובר בהסלמה של ממש באירועי הירי במגזר הערבי, אנחנו נפעל ככל שיידרש בכדי למצות את הדין עם אותם עבריינים אלימים פורעי חוק, נפעל מולם בנחישות ולא נרפה עד שנביא למעצרם והעמדתם לדין."

"תפקידה של המשטרה הוא לשמור על שלום הציבור וביטחונו, הורתי על ביצוע תחקיר מבצעי מקיף לבחינת נסיבות האירוע". כמו כן הורה מ"מ המפכ"ל על תגבור כוחות ארציים באופן מיידי תוך שימוש בכלל האמצעים העומדים לרשות משטרת ישראל לטיפול ומענה מיטבי להשבת הסדר על כנו.

מפקד מחוז מרכז, ניצב עמי אשד, התייחס היום לתקריות וסיפר על שאירע: "משטרת ישראל מתמודדת משעות הבוקר עם רצף אירועים פליליים חמורים, שמקורם בסכסוך בין שתי משפחות בחברה הערבית בלוד. רצח אחד של גבר כבן 60 לפנות בוקר באזור התעשייה בעיר לוד, ורצח נוסף שהתרחש כמה שעות מאוחר יותר בכביש 6 בו נרצח צעיר מהמשפחה השנייה".

"כתוצאה מהמתיחות בין שתי המשפחות הללו בשנים האחרונות, שגבתה בשנים האחרונות לצערי די הרבה קורבנות, החליטה אחת המשפחות לעזוב את העיר ולעבור לכפר אחר באזור. חלק מבני המשפחה שהחליטו לחזור לכפר לאסוף ציוד פנו לכוח המשטרתי שהיה במקום וביקשו ליווי אל מחוץ לעיר מתוך חשש להתנכלות. באזור מחלף חורשים, כשהכוח מלווה אותם נפתחה אש על כביש 6 מרכב חולף, שפגעה בשניים מבני המשפחה ופצע אחד אנוש והשני מת מפצעיו", סיפר הקצין הבכיר. 

הוא הוסיף כי "מדובר ברצף אירועים חמור ביותר והסלמה של ממש בכל הנוגע לשימוש בנשק לא חוקי בחברה הערבית. חקירת האירועים הוטלה על ימ"ר מרכז, שתפעל בתיעדוף גבוה למיצוי החקירה ומעצר המעורבים. כל היבטי האירוע יתוחקרו ויבדקו עד תום ונדע גם להפיק לקחים במקום שנידרש לכך. משטרת מחוז מרכז תתגבר את כוחותיה בלוד, ותפעל בכוחות ייעודיים ובצוותי משימה במאבק בפשיעה ובסכסוכים הפליליים במשפחות בעיר. ולחיזוק הביטחון האישי של התושבים. זאת היא משימתנו הראשונה והיא תלווה אותנו בחודשים הקרובים".

מפקד מחוז מרכז עמי אשד על רצף האירועים האחרון. צילום: דוברות המשטרה

"אין ספק שמדובר באירוע קשה ביותר", הוא המשיך, "ואני לא מקל בחומרתו. אנחנו, כפי שאמרתי נבדוק את כלל ההיבטים ללא יוצא מהכלל. חשוב להדגיש שמדובר באירוע בו אנחנו מכוונים למניעת התנכלות באותם אנשים ומיוזמתם ומפנייה שלהם החלטנו ללוות אותם למחוץ לעיר. לא היה ברשותנו מידע מוקדם על כוונות לפגוע בהם ולכן הכוח המשטרתי הכוון למשימה אחת, ונתקל במשימה חמורה מאוד. אין ספק שמדובר בעליית מדרגה משמעותית מאוד בכך שיש אנשים, עבריינים, שרואים כוח משטרתי בסמוך ומשימתו המרכזית הייתה התרעה - ומבצעים ירי. אנחנו נבחן גם היבטים נוספים של תפעול הכוח תוך כדי. נדע לבחון את עצמנו ולראות אבל שוב לא מדובר באבטחת אישים אנחנו לא עושים זאת, דואגים לפעול לבטון הציבור ביכולות ובאמצעים שלנו".

בשעות הצהריים כוחות משטרה גדולים נכנסו ללוד, לאחר הרצח שאירע הבוקר, ובמהלך כניסת הכוחות החלו עימותים קשים בין שתי החמולות בעיר, במסגרתן הוצת כלי רכב והושלכו אבנים לעבר השוטרים. אחד מהם נפצע באורח קל במהלך האירוע.
במקביל, ביצעה המשטרה מעצר של שני חשודים במעורבות ברצח של סלמן אזברגה שהתרחש הבוקר בלוד, ובהמשך המשטרה עצרה ככל הנראה חשודים נוספים במעורבות באירועים שהתרחשו בעיר. לאחר מרדף שהתנהל בכביש 6, הצליחו השוטרים לעצור רכב באזור כפר סבא ובו חשודים. השוטרים סרקו את הרכב והביאו את החשודים למעצר. 

הרכב שהיה מעורב באירוע בכביש 6 (צילום: דוברות איחוד הצלה)
הרכב שהיה מעורב באירוע בכביש 6 (צילום: דוברות איחוד הצלה)

הבוקר צעיר בשנות ה-20 לחייו, שהתדרדר הבוקר עם רכבו בכביש 6 לאחר ירי שבוצע לעברו, מת מפצעיו בבית החולים "בילינסון" בפתח תקווה. באירוע המדובר, שהתרחש סמוך למחלף נחשונים, נפצע צעיר נוסף באורח אנוש. במשטרה חושדים כי קיים קשר בין הירי לבין החיסול של אזברגה לפנות בוקר בלוד.

בעוד חוקרי היחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז המרכז במשטרה היו טרודים בחקירת הזירה בה חוסל אזברגה ובלשים עסקו בליווי של נציגים מבני משפחת אבו סאלוק, המשפחה שמולה מתנהל הסכסוך העקוב מדם בלוד, בדרכם להעתיק את מקום מגוריהם לכפר קאסם, נערכו על פי החשד, גורמים המקורבים למשפחת הנרצח, לפעולת נקמה, והצליחו ולהביא לחיסולו של צעיר בשנות ה-20 ממשפחת אבו סאלוק, לפצוע צעיר נוסף שישב לידו ברכב באורח אנוש ולפגוע בשני כלי רכב נוספים של המשפחה, כל זאת אל מול עיניהם של שוטרים.

זירת האירוע בכביש 6, הרכב שהתדרדר (צילום: אלון חכמון)
זירת האירוע בכביש 6, הרכב שהתדרדר (צילום: אלון חכמון)

הירי בכביש 6 והרצח שקדם לו בלוד מתרחשים בסיומה של שנה רוויית אלימות במגזר הערבי. כזכור, לפני תשעה ימים נורו למוות ברכבם בכביש 9 הסמוך לחדרה מוחמד ואחמד שרקייה, שני אחים תושבי הכפר ג'ת. השניים נורו בזמן שליוו את אחיינם בן ה-25 לבית החולים "הלל יפה" בחדרה לאחר שהאחרון נורה ונפצע קשה מאוד בכניסה לפיצוצייה שבבעלותו בבאקה אל גרבייה. מותו של האחיין נקבע למחרת בבית החולים.