עורכת דינו של ג'ונתן פולארד, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, שוחחה הבוקר (רביעי) עם גיא פלג וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על הגעתו הלילית של פולארד לישראל יחד עם רעייתו אסתר ואמרה: "אנחנו צריכים לנפץ את המיתוסים סביבו ולקבל אותו באהבה. הוא עשה את הדברים שעשה למען מדינת ישראל מטעמים ציוניים ושילם מחיר כבד, עצום".

חזרתו של ג'ונתן פולארד ורעייתו אסתר לפנות בוקר כאן בישראל, בשקט בשקט הגיעו. עורכת הדין של פולארד היא ניצנה דרשן לייטנר. רגע מרגש נכון?
"לגמרי, לגמרי. אני חושבת שהגיע הזמן לברך שהחיינו ולשמוח בשמחתם של ג'ונתן פולארד ורעייתו שסופסוף אחרי 35 שנה של עינויים וסבל וכאב רב הגיעו ארצה למעוז חפצם".

תוכלי לשפוך אור על הגעתו לארץ? איפה הוא צפוי להתגורר? במטוס של מי הגיע ארצה? מי ארגן?
"הוא אמור להתגורר בירושלים, הוא כרגע נמצא בבידוד זמני".

כבר שכר דירה?
"כן ויש כבר דירה שמחכה לו, הוא ורעייתו, התוכנית הייתה להגיע לארץ מיד לאחר סבב טיפולים של רעייתו תוך מציאת אלטרנטיבה רפואית בארץ. לאחר שנעשו הסידורים במתאימים הם יכלו לעזוב את ניו יורק ולהגיע הנה. הם הוטסו במטוס פרטי מתוך טעמי ביטחון של שלדון אריסון שהסכים בנדיבותו לממן את האירוע הזה והכוונה הייתה שיגיעו בשקט, שיצאו מניו יורק ללא מצעדים ורעש מיותר ויגיעו גם פה בשקט יחסי".

אדלסון צפוי להיות ספונסר שלו? להמשיך לדאוג לו לפרנסה ולמגורים?
"לא, לא. הדבר הזה היה טובה שהסכימו לעשות, אני חושבת שהיה עדיף מאשר טיסה מסחרית שיגיע וזהו. עכשיו הם בגפם, אני בטוחה שימצאו את הסידור המתאים להמשיך בחייהם. עד עכשיו תמכו בהם אנשים פרטיים שסייעו, גם עכשיו אני מקבלת המון פניות מאנשים שרוצים לסייע ואני מקווה שלא יהיה בזה צורך. הוא היה סוכן של המדינה והמדינה בטוחני שתישא ברווחתו".

תממן אותו?
"ככל סוכן אחר, אנחנו לא נכנסים לפרטים כרגע. הוא עבד בשירות המדינה 35 שנה, כל הזכויות שמגיעות על פי דין ויש חוקים מסוימים, המקרה הזה לא צריך ליפול".

יצא לכם לדבר הבוקר?
"הבוקר עדיין לא, דיברנו לפני הטיסה. הם נרגשים מאוד, הם באמת מרגישים סגירת מעגל ורוצים להתחיל בחיים חדשים. ג'ונתן הוא בחור מבריק, יש לו תוכניות הייטק והמצאות למיניהן שהוא שיתף אותי".

איפה את רואה אותו בעוד כמה שנים? יש לו שאיפות פוליטיות?
"לא. אני חושבת שלא כדאי לחזור על הטעות והשקר שהוא ריגל למען מדינות אחרות, אין שום ראיה שהוא ירגל למען מדינות אחרות. הוא גם לא פעל ממניעים כספיים בשום פנים ואופן, הוא התנדב לתת את המידע הזה לרפי ולאחר שנה שהוא עבד ללא שום תמורה, רפי היה זה שהציע לו את התשלום ולמעשה חייב אותו לשלם כי הוא הפך אותו לסוג של סוכן ישראלי. אנחנו צריכים לנפץ כמה מיתוסים כאלה ולקבל אותו באהבה. הוא עשה את הדברים שעשה למען מדינת ישראל מטעמים ציוניים, הוא שילם מחיר כבד, עצום ביותר על עבירות מהסוג שהוא עשה – ריגול למען מדינה ידידותית. הוא היה צריך לקבל מקסימום 7 שנות מאסר. הוא קיבל מאסר עולם בלתי קצוב ללא יכולת חנינה ועוד 5 שנים נוספות".

הדבר הזה העיב על יחסי ישראל-ארה"ב תקופה ארוכה.
"לא באשמתו של פולארד, הוא היה כאן הקורבן והשעיר לעזאזל. המדינה התנהלה בשנים הראשונות שלא כדין, לא לקחה אחריות, היא זרקה אותו לכלבים ולא עשתה כל מה שהיה נדרש ממנה לקחת אחריות כמי שהפעילה סוכן בארה"ב עם כל המשמעויות הקשות. היו מאמצים אדירים מצד רה"מ וטוב היה שהיו לו יחסים מצוינים עם הנשיא המכהן שעומד לסיים את כהונתו שהביאו בסופו של דבר לשחרור הזה".

בנימין נתניהו וג'ונתן פולארד (צילום: ללא)
בנימין נתניהו וג'ונתן פולארד (צילום: ללא)

"אבן גדולה שרובצת על גבנו התחילה להתגלגל למטה היום"

דובר הוועד לשחרור פולארד ומקורבו עדי גינזבורג שוחח עם בן כספית וינון מגל על הגעתו של פולארד לישראל וסיפר: "התחושה הבוקר שהייתה אבן גדולה גדולה שרובצת לכולנו כעם וכמדינה, כבני אדם על הגב ודי התחיל להתגלגל למטה ביום הזה. ונקווה באמת שבתיקון ככל שאפשר של הטעויות והיחס הלא נכון שהיה במשך 35 שנה נראה אותה יורדת לגמרי מהגב".

במשך שנים הוא שולח לי ווצאפים על פולארד, עובד מאחורי הקלעים בלי הילה ובלי כותרות. יישר כוח גדול.
"יש עוד הרבה מאוד אנשים וביום הזה שייך לעם ישראל כולו".

כמה שנים אתה בתמונה?
"נולדתי חצי שנה אחרי שהוא נכנס לכלא. זכיתי להכיר את אשתי דרך הפעילות – קיבלתי הרבה. לפני 17 שנה הייתי תלמיד בישיבה תיכונית לא ידעתי שיש דבר כזה שקוראים לו ג'ונתן פולארד, הנושא היה מושתק לחלוטין למרות הרבה שנים בהן גם אתה בן עשית מאמצים להציף אותו אבל הוא לא היה בתודעה בצורה לאומית".

זה הפך להיות עניין פוליטי.
"לי אישית יצא להיות בהפגנות שעמדו זה לצד זה נוער האיחוד הלאומי ונוער מרצ בקריאה לשחרור מרצ. היו הרבה שנים בהם דיס-אינפורמציה וההשמצות שהיו בנושא הזה גרמו לחלק מהציבור להתרחק אבל הגענו בסופו של דבר למצב בו נתניהו ואחרים יצאו לארה"ב זה היה עם 112 חתימות של חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית. יונתן פעל למעננו למען ביטחון המדינה וחשוב לציין שיונתן פעל במשך חצי שנה שלמה בהתנדבות מלאה עד שנושא המשכורת הוצע על ידי מפעיליו שאמרו לו 'מעכשיו אתה שלנו והעתיד שלך איתנו'. הוא אכן שילם מחיר כבד מאוד בהשמצות שהשמיצו אותו".

הוא קיבל עונש חסר פרופורציה בצורה מפלצתית.
"חייבים לומר, בעיקר אחרי 20 שנה התחילו לצאת בזה אחר זה ודי באומץ ראשי CIA, שר החוץ, יועצים משפטיים ואמרו, כמי שמכירים את כל החומר המסווג בפרשה, נעשה לאיש עוול מטורף וזה פוגע בנו כאמריקנים שאנחנו לא משחררים אותו".

הסצנה הכי דרמטית הייתה בהסכם Y כשנתניהו עשה מאמץ אדיר להביא אותו, הצליח להשיג אישור מקלינטון ואז ראש ה-CIA הזהיר שאם ישחררו אותו כולם יתפטרו.
"דניס רוס שהיה אז מבכירי הממשל מספר כיצד קלינטון בא אליו ושאל אותו על נושא שחרור פולארד והוא אמר לו על פי מה שהוא מעיד בספרו פולארד הוא קלף גדול מדי עבור הציבור בישראל, יש מיתוס שלא משאירים פצוע בשדה הקרב תשמור אותו ואל תשמש בו כעת. קשה לדעת האם הזעם של ראש ה-CIA היה דבר נפרד".

טראמפ עזר?
"אני לא יכול להרחיב מה נעשה ומה לא, וודאי שניתן היה לייצר התנגדות לא מוצדקת ולא נכונה שהייתה יכולה לשים מקלות בגלגלים והעובדה היא שיונתן כאן. אנחנו צריכים להגיד תודה לכל מי שפעל ועשה ובראש ובראשונה לבורא עולם".

קלינטון הבטיח לרבין שישחרר אותו.
"רבין היה רה"מ הראשון שממש העלה את הנושא שלו בצורה חזקה".

מי קיבל את ההחלטה להביא אותו בצורה שקטה לארץ?
"השיקול המרכזי היה שאסתר מטופלת כרגע במחלה לא פשוטה, הם חייבים להיות במקום שקט ודיסקרטי".