ניסים משעל וגיא פלג שוחחו הבוקר (חמישי) בפתיחת תכניתם ב-103FM. בין הדברים סיפר משעל לפלג על היכרותו הראשונית עם פרשת ג'ונתן פולארד ועל אשתו לשעבר סיפרה לו על המקרה. בסיכום הדברים אמר משעל על המרגל ששב השבוע לישראל: "הייתה לו אהבת ישראל, אך הוא גם אהב כסף".

משעל: "אפרופו שחרור של ג'ונתן פולארד והגעתו לישראל. אני הייתי כתב הטלוויזיה בוושינגטון, הגעתי לאחר שהוא נעצר וערב הכרעה במשפטו, אבל אשתו הראשונה אן הייתה עדיין משוחררת לפני הכרעת הדין. יום אחד אני יושב במשרד שהיה לי בוושינגטון, לא רחוק מהבית הלבן, ומגיעה אישה, לא הכרתי אותה, ושואלת 'האם אני יכולה לדבר איתך?', אמרתי לה, 'כן, מי את?', אז היא אמרה, 'אני אשתו של ג'ונתן פולארד, אבל בוא נצא החוצה כי יש לך האזנה פה, וה-FBI בחוץ עוקבים אחריי'. ראיתי אישה בלחץ אימים. יצאתי איתה החוצה, ואז היא התחילה לספר לי מה קרה שם בפרשה האומללה הזו. היא הרגישה רדופה, ושאלתי אותה, 'מתי הכרעת הדין לגבייך?', היא אמרה לי, 'אני אקבל אולי עונש על תנאי, אני לא אשב בבית סוהר'. הגיע יום גזר הדין - הוא קיבל מאסר עולם בניגוד לעסקת טיעון שנעשתה.

ג'ונתן פולארד ורעייתו אסתר עם נחיתתו בישראל. צילום: לע"מ

"שר ההגנה של ארצות הברית אז, קספר ויינברגר, יהודי, שלח מכתב לשופט, ערב הכרעת הדין, וסיפר לו על הנזק העצום שגרם פולארד לביטחונה של אמריקה. השופט לא היסס, ביטל את עסקת הטיעון ושלח אותו למאסר עולם. ישראל פעלה כאן בטמטום מוחלט. הכול היה ג'יימס בונד לעניים. וזה לא היה המוסד, זה היה רפי איתן. גייסו בחור שרצה לעזור, אבל גם קיבל כסף מישראל וישב במאסר עולם, כשארצות הברית נהגה בו בצורה הכי קשה שאפשר לדמיין למרגל שנתפס. הוא ישב 30 ומשהו שנה על פרשה אומללה. לפני שהיא (אשתו הראשונה של פולארד) הלכה לבית סוהר, היא הסכימה לשחזר איתי את כל המקומות שבהם הם פעלו - איפה פעל ג'ונתן פולארד, איפה הוא נפגש עם אביאם סלע, איפה הוא העביר חומר, איפה הוא קיבל חומר. דרמה של ממש שסופה היה טרגי. והיום הוא בישראל".

פלג: "מעניין, ודווקא הפרשה של ג'ונתן פולארד מעוררת אצלי תהיות לגבי העידן שבו אנחנו נמצאים. וזה העידן שאתה לא פעם שואל את עצמך, מה ההבדל בין אמת לשקר, מציאות לדמיון ומה היכולת שלך לברור. אני לאורך כל השנים קראתי לא פעם פרשנים לענייני ביטחון שסיקרו את הפרשה ואת המשפט ושהדגישו שהמניע של ג'ונתן פולארד היה כספי ולא אידאולוגי. ואת 'הסחורה' במירכאות שהוא מכר לישראל, הוא ניסה למכור למדינות נוספות, בהן פקיסטן, מדינה מוסלמית וכיוצא בזה. וכשאתה מנסה לומר את הדברים היום, אומרים לך, 'עזוב, זה שקר. זה פייק ניוז. זה מה שהאמריקאים רצו שנחשוב כדי שנקבל את העונש הקשה שהשיתו עליו'. ואז בסוף, גם כאן בתחנה, בשיחות עם מאזינים, שואלים אותך: 'מאיפה אתה יודע? על מה אתה נסמך?', אתה אומר, 'קראתי אצל הפרשן הביטחוני יוסי מלמן, שמעתי מעמיתי אמנון אברמוביץ' שסיקר בשעתו את הפרשה'. ואומרים לך, 'הכול זה פייק ניוז'".

משעל: "אני אעזור לך, מאחר שבאמת אני הייתי, ראיתי ושמעתי. היו לי חברים שהתפללו איתי יחד בבית כנסת בפנטגון. יום אחרי שנגזר עליו מאסר עולם, הם פחדו לדבר איתי. היה פחד אימים שמא כולם חשודים. האמת תמיד נמצאת באמצע. הוא לקח כסף, נתנו לו כסף, בד בבד הוא אהב את ישראל. הוא התאהב במפעילים שלו שסיפרו לו כמה הוא עוזר וכמה חשיבות עליונה יש למסמכים שהוא היה מביא. הוא היה מביא מסמכים ביום שישי לבחורה שהייתה בשגרירות. היא הייתה לוקחת את זה ממנו בחניון לרחיצת רכב, מדפיסה את הכול, מצלמת הכול ומחזירה לו ביום ראשון. הוא התאהב באביאם סלע, טייס חיל האוויר שהיה בארצות הברית בלימודים, הוא הפעיל אותו. האמת תמיד נמצאת באמצע. אהבת ישראל הייתה לו, הוא גם אהב כסף".