מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, הודיע היום (חמישי) למ״מ מפכ״ל המשטרה, ניצב קובי שבתאי, על כוונתו לסיים את תפקידו ולפרוש משירותו במשטרה, וזאת לאחר העברת תפקיד מפקד המחוז למחליפו בתקופה הקרובה. כידוע, ידיד היה אחד המועמדים לתפקיד מפכ"ל המשטרה.

ניצב ידיד, בעל עיטור המופת, פורש לאחר 36 שנות שירות במגוון תפקידי פיקוד מרכזיים, בניהם פיקוד על יחידות, מרחבים ובתפקידיו האחרונים כראש אגף התנועה ומזה שנתיים כמפקד מחוז ירושלים. בניגוד לאחרים , ניצב ידיד, התחיל את דרכו כבלש ברחוב ועשה את כל התפקידים מהזוטרים ועד לדרגת הניצב  במחוז ירושלים כשבדרך הוביל תהליכים , פיקד על המחוז הכי מורכב לאחר שהחל בו כשוטר פשוט. ניצב ידיד, לדעת מקורביו רכש ניסיון בכל התפקידים כשכיהן קודם לכן כסממ"ז וכממ"ז צפון. 

ניצב דורון ידיד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ניצב דורון ידיד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

את המניע להחלטתו על פרישה הם מציגים כפועל יוצא להחלטה שלא למנותו לכהונה כמפכ"ל המשטרה. "אחרי שהשם שלו עלה על ידי השר לביטחון פנים הקודם גלעד ארדן כמועמד למפכ"לות ובמצב כזה יש לכך השלכות וניצב ידיד אמר את זה לא אחת שלעצם מועמדותו יש השלכות שכן אם הוא לא יזכה בתפקיד לא תהיה לו סיבה להישאר במשטרה כי הוא מיצה עצמו במערכת ולא סבר שהוא יחזור לאחור במסגרת התפקידים. שום תפקיד נוסף לא יוכל לפתות אותו ומבחינתו לא עושים דברים כאלה כשהעמיד לדוגמא את מקרה יצחק נבון שהלך לכהן כשר חינוך אחרי שכיהן כנשיא המדינה או לחילופין כשניצב שחר איילון הלך לפקד על מחוז תל אביב אחרי שכיהן כסמפכ"ל המשטרה , זה היה הזוי מבחינתו. כבר בשבוע שעבר הוא שוחח עם שבתאי והודיע לו על החלטתו לפרוש מהשירות אולם, המתין מעט כדי למנוע זעזועים ובעיקר לאחר שהבין כי גם סמפכ"ל המשטרה קיבל החלטה דומה".

בתקופה האחרונה התמודד ניצב ידיד עם המפגינים בבלפור והטענות שהועלו נגדו לרבות ההודעה שהוציאו הדגלים השחורים מיד אחרי שפורסמה החלטתו לפרוש. "את מה שדורון ידיד עשה במשטרת ירושלים חייבים לחקור: עשרות הפצועים, מאות מעצרי השווא, החקירות הפוליטיות ותיוג המפגינים באופן פוליטי - הפרישה אינה מספקת, דרוש ניקיון אמיתי במשטרת ירושלים".

מקורביו של ידיד משיבים להשמצות. "התפקיד מורכב והפכו אותו מורכב עוד יותר אבל ניצב ידיד קידם תהליכים רבים במחוז ירושלים עוד לפני ההפגנות ולזכותו עומדות החלטות אמיצות שלא התקבלו מאז ומעולם כמו ביקור היהודים בהר הבית בט' באב וביום ירושלים, תהלוכות שבאב אל עקצא',  עם משמעות מבחינה ריבונית , שינה את תפיסת הביטחון בצורה משמעותית.    

הפגנה בבלפור (צילום: פלאש 90,אוליביה פיטוסי)
הפגנה בבלפור (צילום: פלאש 90,אוליביה פיטוסי)

מקורביו של ניצב חשים חובה להגיב לטענות שהועלו נגדו בניהול ההפגנות בירושלים. "כל החכמולוגים למיניהם צריכים להבין היום כי מעולם לא התקשרו אליו פוליטיקאים או גורמים מטעמו של השר אוחנה , לא ניסו להשפיע עליו והוא מבחינתו אף פעם לא קיבל החלטה שקשורה למניעים פוליטיים . כל אלה שיוצאים להשמצתו ושמחים בעזיבה שלו צריכים היום להבין שאם הוא לא מונה לכהן כמפכ"ל יש להם סיבות להיות עצובים".

ידיד איחל הצלחה למ״מ מפכ״ל המשטרה ניצב קובי שבתאי והביע הערכה רבה לפועלם של שוטרי משטרת ישראל ומחוז ירושלים בפרט על פעילות מקצועית, נחושה ומאתגרת ובתקופה המורכבת בה אנו נמצאים.

נציין כי בימים הקרובים יצטרכו ניצבים נוספים לקבל החלטה לגבי עתידם בשירות וזאת לנוכח מחוייבותו של מ"מ המפכ"ל שבתאי לערוך סבב מינויים ביניהם לתפקיד סמפכ"ל המשטרה, ראש אג"ת, ראש אמ"ש ומפקד מחוז ירושלים. 

בין הקצינים הותיקים שעתידם לא ברור בשלב הזה הם ניצב דוד ביתן , מפקד מחוז תל אביב, מפקד מחוז ש"י ניצב משה ברקת ומפקד מחוז דרום ניצב יורם סופר.