פורום מזון ומכולות לביטחון תזונתי הגיש בקשה להצטרף כ"ידיד בית המשפט" לעתירה לבג"ץ, שהגישה התנועה לאיכות השלטון, נגד מכרז משרד הפנים, לחלוקת תווי קניית מזון לנזקקים בגובה 700 מיליון שקל. הפורום, שמאגד אלפי חנויות מכולות קטנות, מבקש להשמיע בפני בית המשפט העליון את קולם של בעלי החנויות ושל הנזקקים הרוכשים מדי יום את מזונם במכולות השכונתיות.

באמצעות עו"ד ד"ר מתן גוטמן, טוען הפורום שתוכנית ממשלתית כה מקיפה בתחום הביטחון התזונתי, עם תקציב ציבורי יוצא דופן בגובה שכזה, גובשה ללא גורמי מקצוע ובראשם המועצה הארצית לביטחון תזונתי במשרד הרווחה, ובלי להביא בחשבון את שיקולי התחרות והריכוזיות בענף המזון.  

לטענתם, בעת גיבוש הפרויקט משרד הפנים כלל לא נתן משקל לעמדותיהם של גורמי המקצוע במשרד הרווחה ולא לעובדה שהפרויקט אינו מקדם ביעילות את הביטחון התזונתי של הנזקקים. עוד טוען הפורום כי לא ניתן משקל ראוי להשפעת התחרות בשוק המזון ולמדיניות הממשלה העקבית בעשור האחרון להגביר את התחרות בשוק המזון ולא לפגיעה האנושה של הפרויקט ודרך חלוקת תווי הקנייה בחנויות המכולת הקטנות המשרתות את ציבור הנזקקים. עוד נטען כי בעת חלוקת 700 מיליון השקלים מתוך תקציב המדינה, לא הביא משרד הפנים בחשבון כל שיקול של שוויון וצדק חלוקתי בשוק המזון בין רשתות השיווק הגדולות לבין המכולות הקטנות.

"הפרויקט המבורך הזה לוקה בפגמים מינהליים קשים ביותר של תשתית עובדתית לקויה ובהיעדר בחינה של ההשלכות החברתיות והכלכליות שלו", טוען עו"ד גוטמן. "מבחינת כללי המשפט המינהלי, דינו בטלות". אלי סתוי, יו"ר פורום המכולות, אמר: "כעמותת פורום הקמעונאים הקטנים בענף המזון, נזעקנו ופנינו מיד עם פרסום המכרז לשר הפנים, לוועדת הכלכלה של הכנסת ולרשות לתחרות. לדאבוננו, קולנו לא נשמע. עכשיו שיתמודדו עם בג"ץ".

תגובת משרד הפנים: "משרד הפנים יעניק כרטיסי מזון נטענים לאלפי משפחות מוחלשות ומגוונות שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה, לטובת רכישת מזון ומוצרים חיוניים. המכרז שפורסם נעשה בליווי משפטי קפדני ובחינת המועמדים בוצעה באופן מקצועי וללא משוא פנים. התייחסות המשרד לעתירות תינתן בבית המשפט. יצוין כי הכרטיסים ניתנים למימוש ב-1527 נקודות מכירה הפזורות ברשויות במקומיות ברחבי הארץ, וזאת במטרה לאפשר פריסה גיאוגרפית רחבה ככל הניתן. נקודות המכירה כוללות גם עסקים קטנים, מכולות ונקודות מכירה שאינן חלק מרשת קמעונאית גדולה.

הכרטיסים יחולקו לאוכלוסיות המקבלות הנחות משמעותיות בארנונה (מעל ל-70%) ולקשישים מקבלי קצבת הבטחת הכנסה, וכן לכל מי שיימצא זכאי ע"י הרשות המקומית בכפוף לעמידה במבחן ההכנסה שנקבע. בשעת משבר זו, יש לפעול במהירות, תוך הפחתת בירוקרטיה מיותרת, במטרה לסייע לתושבים שעבורם הקורונה היא סיוט כלכלי מתמשך ומסע הישרדות יום-יומי".