נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, דחתה הבוקר (ראשון) את בקשת הרבנות הראשית לדיון נוסף, וקבעה, למעלה מחצי שנה אחרי ההחלטה, כי מותר להכניס חמץ לבתי החולים בחג הפסח.

מכירת חמץ (צילום: פלאש 90)
מכירת חמץ (צילום: פלאש 90)

"מהשגעתי לכלל מסקנה כי לא נפסקה הלכה חדשה בפסק הדין, הבקשה נדחית", כתבה חיות בפסק הדין. "נוכח הרגישות הציבורית של הנושא המועלה לבקשה, ובשל הצורך למצוא לו בהקדם פתרון הולך והתקווה כי כך אכן יהיה, החלטתי שלא לעשות צו להוצאות על אף דחיית הבקשה". 

החלטת בית המשפט העליון by maariv

כזכור, בסוף חודש אפריל בשנת 2020 קבע בית המשפט העליון כי אין לבתי החולים בישראל סמכות לאסור על הנכנסים בשעריהם להכניס מזון לתוך מתחם בית החולים במהלך חג הפסח, שאינו ירקות ופירות טריים או מזון ארוז הנושא תווית כשרות לפסח.

יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני, התייחס להחלטת בג"צ באומרו כי "שופטי בג"צ החצופים מנצלים את התקופה שבין כנסת אחת לשניה, שאי אפשר להעלות את התיקון לחוק שלי בעניין הזה, ולא מתחשבים ביהודים שומרי כשרות הנזקקים להגיע לשירותי בתי החולים בפסח.
נדרוש בכל תוקף את פסקת ההתגברות כדי לעצור ולעשות סדר בכח הלא מוגבל שלהם".

ח"כ אריאל בוסו מש"ס אמר בתגובה כי "בג"צ ממשיך לחרב את עקרונות המדינה היהודית ולהשליט עליה עקרונות מעוותים בצורה לא דמוקרטית ובחוסר סמכות". 

מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אורי קידר, אמר בתגובה: "בשעה טובה נגמר המחזה הבזוי של הטקס המשפיל בו מאבטחים נאלצים לחטט בתיקים של ישראלים בבואם לבתי החולים בפסח. במופע מרהיב של ניתוק, הוכיחה הרבנות גם הפעם שאין לה קשר למציאות הישראלית, כשגררה את הדיון בבית המשפט במשך שנים מבלי להציע אף לא פתרון נורמלי אחד".

ארגון בצלמו הגיב גם כן להחלטה, ואמר כי זהו "ניצחון למיעוט שמאל קיצוני ערבי. כזכור מקום המדינה ישנו סטטוס קוו שלא מכניסים חמץ לבתי חולים במהלך חג הפסח כדי לאפשר לרוב היהודי החולה לאכול ללא בעיות. אולם בשנים האחרונות ארגוני שמאל קיצוני וארגונים תומכי טרור וחרם כמו עדאלה עתרו לבג"ץ".

סמנכ״לית עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, עו״ד סאוסן זהר בתגובה:
"יש לברך על החלטת הנשיאה  לדחות את הבקשה לדיון נוסף, משום שלא היתה לה כל הצדקה מבחינה משפטית. היום נקבע סוף פסוק לנוהג המשפיל והמבזה שבו בתי החולים באמצעות מאבטחיהם כפו על מבקרי בתי החולים הערבים ועובדיהם הלכה יהודית תוך רמיסת כבודם. טוב שלא יחפשו יותר פיתות בתיקים בשערי הכניסה לבתי החולים ושכל אדם ינהג לפי אמונתו".