שר הביטחון בני גנץ, שיגר היום (שני) מכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו דרש ממנו להורות לשר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, לקיים את הנחיות משרד הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה, ולאפשר את חיסונם של האסירים המבוגרים.

במכתבו כתב כי "חמור מאוד שהשר לביטחון פנים בוחר להתעלם מהנחיות משרד הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה, תוך פגיעה בבריאות הציבור. חמור אף יותר, כי השר לביטחון פנים מקבל החלטות פוליטיות המבקשות להחליף את בית המשפט שגזר על האסירים עונש, תוך שהוא מוכן לסכן חיי אדם".

בהמשך הוסיף: "מדובר לא רק במהלך שאינו חוקי, אלא בהתנהלות שפוגעת במאבק הלאומי בקורונה. לכך מתלווה שימוש בשפה ביריונית, שאינה מכבדת את הממשלה. פוליטיזציה של המאבק בקורונה עלולה להביא להשלכות חמורות באמון הציבור וביכולתה של הממשלה להילחם בנגיף ולקבל החלטות ענייניות".

כזכור, ויכוח התפתח לפני מספר ימים בין אוחנה, לבין המשנה ליועמ"ש, עורכת הדין עמית מררי, באשר להחלטתו שלא לחסן אסירים בטחוניים בשלב זה. מררי טענה כי קיבל את החלטתו ב"חוסר סמכות". במכתב נגדי, אוחנה תקף בחזרה והדגיש כי כל עוד הם לא חלק מהממשלה, הם לא יכולים להחליט.

בהמשך, חמישה ארגוני זכויות אדם עתרו לבג"ץ בנושא וגם איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית תקפו את אוחנה על ההחלטה: "עמדת ארגוני בריאות בעולם ובישראל היא להתייחס לאסירים כאוכלוסייה שבויה, בהקשר של הקורונה מדובר באוכלוסייה בסיכון, הן בשל מחלות רקע והן בשל הימצאותה בתנאי צפיפות המגבירים את הסיכון לתחלואה ותמותה".

עוד הוסיפו כי "זאת אוכלוסייה אשר קיימת גם לה הזכות לבריאות כזכות אדם בסיסית. ישנה חובה אתית על מדינת ישראל להציע את החיסונים לאוכלוסיית האסירים. עמדת השר לבטחון פנים מנוגדת להנחיות הבריאות ומסכנת חיי אדם".

בשיחה שערך אתמול עם ענת דוידוב ב-103FM, הסביר מנכ"ל 'רופאים לזכויות אדם', רן גולדשטיין, למה הוא בעד מבצע התחסנות בשב"ס: "אנחנו כחברה מענישים אנשים, כולאים אותם בבתי הכלא ושוללים את חירותם, אבל באף פסק דין לא כתוב שיש לשלול את בריאותם, או לפגוע בהם באיזושהי צורה אחרת. יותר מזה, אפילו תקנות שב"ס מדברות על כך שהבריאות של האסירים צריכה להיות ככל האפשר כמו הבריאות של האזרחים שנמצאים בחוץ".