בית המשפט קבע אתמול לאחר שני עשורים של מאבק כי הבמאי והשחקן מוחמד בכרי יפצה את חייל המילואים ניסים מגנאג'י שתועד בסרט "ג'נין ג'נין" כחייל צה"ל שהשתתף בלחימה במחנה הפליטים במסגרת מבצע "חומת מגן" וזכה לביקורת רבה לאחר הופעתו בסרט, בסכום של 175 אלף שקלים. פסק הדין שניתן בעניין קבע גם כי הפצתו והקרנתו של הסרט תיאסר בישראל משום שהוא הציג את חיילי צה"ל כלא הומניים. עורך הדין ישראל כספי שלחם במבצע וייצג את הלוחמים בהליכים המשפטיים, שוחח היום (שלישי) עם ינון מגל ויריב אופנהיימר ב-103FM והגיב לדברים: "אנחנו בתחושה של אושר עצום והתרגשות אדירה, ההורים של החברים שלנו נושאים עליהם משא של סרט נוראי במשך 19 שנים". 

"בסרט הזה משווים אותנו לנאצים בלי להגיד את המילה נאצים", אמר כספי והוסיף: "חוץ ממחנות השמדה והרג בגזים, כל מעשי הנאצים כולל הפשטה מבגדים, כולל הולכת עירומים. שיא השיאים היה כשמוחמד בכרי, המנוול הזה, לקח ציטוט ש'היהודים הם יצורים משובטים שנוצרו במעבדות, הם לא יצורי אנוש'. זה משפט שנאמר בסרט על ידי מחבל, איש כוח 17 שהוא גיבור הסרט. לא הבנתי מאיפה הוא הביא את זה. פניתי לפרופ' דינה פורת, חוקרת השואה, וביקשתי ממנה חוות דעת. היא כתבה לי שהדברים לקוחים מדבריו של היטלר".

אופנהיימר: "בסוף אולי תחגוג נקודתית אבל תרמת לסתימת פיות".
"אתה טועה טעות קשה. אני כמוך, חברי כולם וגם המשפחות השכולות תומכים בחופש ביטוי מלא, בחופש הבעת דעה ובחופש לכל הדעות. אני אלחם עד טיפת דמי האחרונה כדי שאתה תוכל להביע את עמדתך ההפוכה מדעתי, עד שאני אעליל עליך שאתה רוצח שפל בזוי, סרסור זונות או סוחר סמים. ברגע שאני עושה עבירה כלפיך על פי חוק לשון הרע, ומשקר ביודעין ומעליל עליך בזדון ורוצה להציג אותך כאיש בזוי, מושחת ואפל – פה נגמר חופש הביטוי. היה במאי אחר, ניזאר חסן, ערבי-ישראלי גאה, שעשה עלינו סרט ותיאר את ג'נין כמצדה של הפלסטינים. לא באנו אליו בטענה במילה אחת אפילו, כי הוא לא שיקר ולא העליל".

אופנהיימר: "אני חושב שלכל מלחמה יש שני צדדים. אני יכול להקריא לך עכשיו ערימות של עדויות של חיילים שמתארים סיטואציות קשות ביותר בקרב בג'נין. לכן אני אומר, יש לך טענה לסרט? מצוין. תתווכח עם היוצר, תכתוב מאמרים ותעשה סימפוזיונים. לא העלילו פה על חייל ספציפי. יש פה את הנרטיב הפלסטיני בקרב הזה.
"לא העלילו על חייל? לא העלילו עליי? אני הלכתי בשליחות צה"ל, כל מי שמכיר אותי בעולם הזה יודע שהייתי באפריל 2002 בג'נין. עושים סרט כזה שמתאר את חבריי ואותי כרוצחים ופושעי מלחמה וזה לא דיבה עליי? מני מזוז כשהיה יועץ משפטי, דחה את התזה השגויה הזו שרק מי שתמונתו או שמו שמופיע בסרט נפגע. הוא הלך אתנו לערעור בעליון ואמר שלכל חייל שהיה בקרב בג'ינין יש זכות תביעה".

אופנהיימר: מדינה מספיק חזקה להתמודד עם סרטים גם כשיש בהם אלמנטים שקריים צריכה לא לרוץ לבתי משפט ולנסות לאסור את הקרנתם.
"בראיה רחבה, כללית-לאומית, החברה בישראל צריכה לתת לעצמה דין וחשבון ולעשות שיקול ובחינה נוקבת של ההתנהלות שלה כלפי לוחמים שהיא שולחת לקרב. זה לא היה הקרב האחרון, עוד נשלחו חיילים לקרב. לא יכול להיות ששולחים לוחמים לקרב ומשאירים אותם 19 שנים להיאבק לטיהור שמם, והמדינה לא נוקפת אצבע לעזור להם".

"אני רוצה רק לציין שגם מהשמאל, עמוס עוז, א.ב יהושוע, ח"כ יאיר גולן ומזכיר התנועה הקיבוצית, כולם עמדו לימיננו והבינו שזה לא ימין או שמאל – זה עם ישראל כולו. מדינת ישראל שהותקפה מהמערב על ידי האויב בצורה של סרט תקשורת שמציין את כולנו כפושעי מלחמה".