הממשלה אישרה היום (ראשון) פה אחד את הצעתו של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה למנות את ניצב יעקב (קובי) שבתאי למפקח הכללי (מפכ"ל) של משטרת ישראל בדרגת רב-ניצב. יש לציין כי תוקף המינוי יהיה למשך שלוש שנים החל מיום קבלת החלטת הממשלה, וכי הממשלה תהיה רשאית, בנסיבות מיוחדות, להאריך תקופת מינוי זו בתקופה נוספת שלא תעלה על שנה אחת. 

לאחר החלטת הממשלה, התקיים טקס מרגש במסגרתו הוענקה באופן רשמי דרגת רנ"צ לשבתאי, והוא נכנס באופן רשמי לתפקידו כמפקח הכללי של משטרת ישראל.

טקס הענקת הדרגות לרמטכ"ל הנכנס קובי שבתאי. צילום: דוברות המשטרה

"נפלה בידי הזכות להוביל ארגון המוכיח משחר הקמתו את מקצועיותו ונכונותו, ארגון מבורך בהון אנושי עצום", אמר שבתאי בראשית דבריו, "השליחות שלנו היא שמירה על ביטחון האזרחים. אני אשתמש בניסיון שלי כדי לעשות כל מה שאל ידי להוכיח שראוי לתפקיד". הוא הוסיף כי "משטרת ישראל פועלת במציאות משתנה בקצב מהיר, עם אתגרים בכל התחומים, כאשר בשנה האחרונה התווספה ההתמודדות עם הקורונה".

המפכ"ל הנכנס הוסיף: "יש לנו ארגון חזק, שגאוותו היא לא רק ביכולותיו המקצועיות, אלא גם בחוסנו הערכי. שוטרי ולוחמי משטרת ישראל חדורי ערכים ופועלים מתחושת שליחות, שכן התפקיד שלנו הוא דרך חיים ולא עוד עבודה. עלינו לשמש דוגמה ומופת ואני מתחייב לגבות כל שוטר ושוטרת שיפעלו על פי דין ואמות המידה המוסריות. אדאג ששוטרינו ולוחמנו יקבלו את ההערכה הציבורית אליה הם ראויים".

"אני נוטל על עצמי את המחויבות להוביל את הארגון ע"י השלטת חוק וסדר, תוך חיזוק כושר ההרתעה אל מול העבריינים. לצד זאת, בכוונתי להוביל ארגון המעניק לאזרחים שומרי חוק תחושה שאנחנו פה בשבילם", הדגיש בהמשך נאומו, "לתפיסתי, שיטור מוצלח לא יכול להיות מנותק מהקהילה".

הוא הדגיש: "כיוון שאני מאמין ששיטור אפקטיבי מתבסס על אמון הציבור ונכונותו לשתף פעולה עם המשטרה, אדאג לכך שהמשטרה תהיה במוכנות מבצעית גבוהה עם חוסן ערכי, ויצירתיות טכנולוגית, ותשכיל לזהות את האתגרים ולהתמודד איתם. המשטרה תשלב כוחות ותפעל עם המקבילים בארץ ומחוץ ועם הגורמים להם ממשקים עימה".

"ברצוני להודות לבני משפחתי האהובים והיקרים, לאימי תקווה, שתיבדל לחיים ארוכים, ותזכה לרוב נחת ובריאות. כילד עשיתי לך צרות ועכשיו מגיעה לך נחת. לאשתי היקרה טל ולבנותיי בר, יעל ופלג. אין בליבי ספק, כי אלמלא התמיכה ואהבה הגדולה לא אני זוכה מכם לאורך כל הדרך, לא הייתי מגיע למעמד מכובד ומרגש זה, בו אני נמצא היום", סיכם בהתרגשות.

טקס הענקת הדרגה למפכ''ל הנכנס קובי שבתאי (צילום: דוברות המשטרה)
טקס הענקת הדרגה למפכ''ל הנכנס קובי שבתאי (צילום: דוברות המשטרה)

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה אמר במהלך הטקס: "אחרי למעלה משנתיים במהלכן למשטרת ישראל לא היה מפקד קבוע אנחנו יוצאים היום לדרך חדשה, לטובתה של מדינת ישראל ומשטרת ישראל. כמו בכל תפקיד בו כיהנת, קובי, הצגת יכולות מרשימות של חשיבה מחוץ לקופסה ויזמות. לאורך כל שנות שירותך במדים, המצוינות שלך, הערכים שלך והמאמצים שלך זכו להכרה והוקרה משמעותית בשלוש הזדמנויות שונות: אות מצטיין הנשיא בשנת 1994; עיטור המופת של משטרת ישראל בשנת 1995; ובעיטור האומץ של משטרת ישראל בשנת 2004".

"לאלו שאינם יודעים, נספר כי יש לך תואר ראשון במנהל עסקים ותואר שני במנהל חינוך, עניין שבא לידי ביטוי בהנחלת ערכים לפקודיך בכל משימה ותפקיד בו כיהנת, מתוך הבנה ותפיסה עמוקה כי על לובש מדים להיות דמות ערכית ראויה שתשמש מודל לחיקוי. זו המשטרה שאזרחי ישראל זקוקים לה. זו אחת מהסיבות הרבות, שבגינן אני מאמין שאתה האדם המתאים להוביל את משטרת ישראל ולחזק את אמון הציבור בה".

"קובי, אתה לוחם, מפקד ומחנך בכל רמ"ח איבריך. מרגע זה, משטרת ישראל מופקדת כעת בידיך למשמורת קבועה. לפתחך משימות בוערות, דחופות ולא פשוטות לטיפול. בשם אזרחי ישראל כולם, ולמענם, אני מאחל לך הצלחה במשימה החשובה והכבדה שהסכמת לקחת על עצמך – לשמור על ביטחונם ושלומם של אזרחי המדינה. ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה!", סיכם אוחנה.

ניצב קובי שבתאי (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב קובי שבתאי (צילום: דוברות המשטרה)

אישור השרים מגיע כשבועיים וחצי לאחר שהוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג, אישרה את מועמדותו של שבתאי.

שר הביטחון בני גנץ בירך על המינוי, ואמר: "אני מבקש לברך את ניצב קובי שבתאי על מינויו כמפכ"ל המשטרה, מינוי שאני תומך בו והחלטתי לקדם אותו. אני הייתי רוצה שנקדם את כל המינויים המקצועיים. יש 35 שגרירים, יש פרקליט ויש תפקידים רבים שלצערי מעוכבים. אני מוחה על ההיתממות הזו כאילו "שר הביטחון עוצר את הדברים". המשחק הפוליטי הזה לא במקום כשמדובר בעניינים ממלכתיים, ומינוי המפכ"ל הוא עניין כזה. מדינת ישראל זקוקה למפכ"ל קבוע, קובי שבתאי הוא אדם ראוי וטוב שהוא ממונה היום. המשטרה צריכה מפקד".

"אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולברך גם את ניצב מוטי כהן, שבשנתיים האחרונות החזיק את המשטרה על כתפיו למרות כל הקשיים ועשה בסך עבודה טובה. כל אחד ממשרדי הממשלה - משרד הביטחון וצה"ל בוודאי יעשו את כל מה שנדרש ע"מ לאפשר לו להצליח בתפקידו, ואני מאחל לו הצלחה רבה", הוסיף, "אני מבקש להדגיש, אין כזה דבר מינוי שלי כשר ביטחון או של שר אחר. פרקליט מדינה זה לא מינוי שלי, זה מינוי של מדינת ישראל וכך גם 35 שגרירים. ראוי שנקדם את כל המינויים המקצועיים שעל הפרק. הם שייכים למדינת ישראל".