בעקבות טענות על נוסעים הנוחתים בנתב"ג ללא בדיקות רפואיות, משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית (רת"א), ביקשו להבהיר היום (שני) כי פעלו בחודשים האחרונים באופן אינטנסיבי לחייב בבדיקות קורונה את כל הנוסעים הנוחתים בנתב"ג, כתנאי לכניסתם לארץ. כמו כן, ציינו כי "הגורמים המשפטיים התנגדו נחרצות לדרישתנו לחייב את הנוסעים לעבור בדיקת קורונה מיד עם נחיתתם בארץ, מטעמים משפטיים".

ביוזמת שרת התחבורה מירי רגב, טענו כי ישראל היתה בין המדינות הראשונות בעולם שהקימה בפרק זמן קצר, מעבדת קורונה בשדה התעופה בנתב"ג, לצורך ביצוע בדיקות קורונה לנכנסים והיוצאים על מנת לאפשר עצמאות ורציפות תעופתית והתנהלות מיטבית ופיקוח על רמת התחלואה.

המפגינים מוחים בנתב"ג, צילום: גיא פורן

עוד נמסר כי מנכ"ל משרד התחבורה, אף פנה לאיחוד האמירויות ליצור מנגנון שיאפשר לאלפי הנוסעים החוזרים לישראל, לעבור בדיקות קורונה באמירויות, טרם עלייתם למטוס. למרות האישור של האמירתים, גם יוזמה זו נדחתה בפורומים מקצועיים שונים לאור שאלות משפטיות שונות, כדוגמת האם ניתן למנוע מישראלי שנמצא חיובי בחו"ל לחזור ארצה. בהמשך לבדיקה זו, החלו האמירתים לחייב ישראלים להצטייד בביטוח בריאות, כחלק מתהליך להוצאת ויזה לביקור באמירויות.

מהמשרדים נמסר: "אנו מברכים על שינוי עמדת היועמ"ש, לחייב בדיקת השבים ארצה 72 שעות מראש, ועם הנחיתה בארץ דבר שמשלים את ההערכות הקיימת בנתב״ג בהקשר מימוש הנחיות התו הסגול ובדיקות הקורונה במעבדה אשר מאפשרים רציפות תפקודית תעופתית".