ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים בסוף השבוע דיונים בנושא נתב"ג ויביא מחר הצעה לממשלה בעניין עצירת הטיסות לישראל וממנה למשך שבועיים, כדי למנוע כניסת מוטציות נוספות של נגיף הקורונה.

בדיונים השתתפו שר הבריאות יולי אדלשטיין, שרת התחבורה מירי רגב, ראש המל"ל מאיר בן שבת, מנכ"ל משרד הבריאות הפרופ' חזי לוי, ממונה הקורונה הפרופ' נחמן אש, ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות הד"ר שרון אלרעי-פרייס, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ובכירים נוספים.

בדיון סוכם באופן עקרוני בכפוף לאישור הממשלה על איסור כניסה ויציאה של טיסות נוסעים זרות וישראליות, צמצום היתר ההגעה לנתב"ג, כך שיתאפשר רק במקרים חריגים שיאושרו ע"י ועדה בראשות מנכ"לי משרדי הבריאות והתחבורה וגיבוש מתווה נפרד למקרים הומניטריים שיצריכו טיסות מיוחדות. ההגבלות יחולו על טיסות נוסעים למשך 14 ימים וייכנסו לתוקף לאחר אישור הממשלה.

נתב''ג. הממשלה צפויה לאשר איסור טיסות למשך שבועיים (צילום: אבשלום ששוני)
נתב''ג. הממשלה צפויה לאשר איסור טיסות למשך שבועיים (צילום: אבשלום ששוני)

יו"ר "תקווה חדשה" גדעון סער כתב טרם הדיון כי "‏נזכרו לסגור את שער האורווה אחרי שכל הסוסים כבר ברחו. קרוב לשנה בה ממשלת המחדל אפשרה להיכנס לארץ ללא בדיקות ואכיפת בידוד והתעוררה רק לאחר שהגענו ללמעלה מ-4,200 קורבנות בנפש, כאלף מהם רק בחודש האחרון. הכשל הניהולי הגדול בתולדות ישראל חייב להוביל להחלפת האחראי לו: נתניהו".

משרד הבריאות פרסם הערב את נתוני הקורונה העדכניים, ודיווח כי 7,316 אנשים אובחנו כחיוביים לנגיף הקורונה אתמול. אותם חולים מהווים כ-8.8 אחוזים מסך 85,739 הבדיקות שנערכו. בנוסף, 1,171 חולים במצב קשה, ו-4,326 נפטרו כתוצאה מסיבוכי המחלה, 40 מהם החל מחצות. 

עוד הודיע המשרד, כי לאחר ריצוף גנטי שביצע אצל שבע נשים הרות שאושפזו לאחר שחלו בקורונה, גילה כי שש מתוכן נדבקו במוטציה הבריטית.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר אתמול בתדרוך לתקשורת כי הווריאנט הבריטי של נגיף הקורונה עשוי להיות קשור לתמותה גבוהה יותר. ג'ונסון הוסיף כי כל הראיות הנוכחיות הראו ששני החיסונים נשארים יעילים כנגד הזנים הישנים והחדשים, אך הסביר כי בנתוני התחלואה הנוכחיים אין אפשרות להקל את הגבלות הסגר.

היועץ המדעי הראשי של בריטניה, פטריק וולאנס, הוסיף כי החולים במוטציה הבריטית חשופים לסיכון מוגבר בהשוואה לנדבקים בנגיף המקורי. "אם היית לוקח גבר בשנות השישים לחייו, הסיכון הממוצע הוא שעל כל 1,000 אנשים שנדבקו, בערך עשרה היו צפויים למות. עם הגרסה החדשה, עבור כל 1,000 אנשים שנדבקו בערך 13 או 14 עלולים למות".

כזכור, ארגון הבריאות העולמי הודיע השבוע כי 60 מדינות דיווחו לו על כך שאיתרו בשטחן חולים במוטציה הבריטית. בנוסף, כ-23 מדינות דיווחו על הימצאות המוטציה הדרום אפריקאית. במקביל, מחקר חדש שפורסם השבוע הראה כי החיסון של פייזר עשוי להגן מפני המוטציה הבריטית. התוצאות המעודדות מגיעות מתוך ניתוח דוגמיות דם של משתתפים בניסוי של החברה, לאחר שבשבוע שעבר הודיעה פייזר כי החיסון יעיל גם נגד מוטציה נוספת של הנגיף, שמוצאה בדרום אפריקה ובנויה בצורה דומה למוטציה הבריטית.

המחקר הנוכחי, שפורסם באתר BioRxiv.org, אך טרם נבדק באופן רשמי על ידי חוקרים נוספים, נערך על נגיף סינתטי אשר הכיל כ-10 שינויים אשר מאפיינים את המוטציה הבריטי לעומת הנגיף המקורי. המחקר החדש מביא עימו תקווה נוספת, מכיוון שמספר מקרי המוות היומיים בבריטניה שובר שיאים מידי יום. בנוסף, המחקר מראה כי לא יצטרכו לעת עתה לפתח חיסונים חדשים.