בפרוץ הקורונה עבדה נעה גלבוע ביצירת תכנים לאירועים קהילתיים ולחגיגות משפחתיות. המגיפה קטעה את רצף עבודתה, מה שגרם לה, כמו לרבים אחרים, לחפש עבודה חדשה בתור שכירה. לאחר שמאמציה לא צלחו, היא פתחה בדצמבר האחרון את קבוצת הוואטסאפ "הצעות עבודה שפלת יהודה", המונה כיום מעל 200 איש.

"פתחתי את הקבוצה כשחיפשתי בעצמי עבודה", מספרת גלבוע, 34, אם לארבעה, חברת המשק השיתופי משואות יצחק. "במשך כמעט שנה חיפשתי עבודה, והיה לי מאוד קשה למצוא דברים שמתאימים להשכלה שלי ולעבודה מרחוק. הבנתי שמאוד קשה למצוא עכשיו עבודה. חשבתי שאם אני נמצאת במצב הזה, בטח יש עוד אנשים במצב דומה. החלטתי לפתוח קבוצה למחפשי עבודה וקיוויתי שאנשים ישתפו בה משרות - כל אחד מהסביבה שלו - וככה ניצור שיתוף עבור כולם. בתוך לילה נהיו מאה אנשים בקבוצה. מה שמיוחד בקבוצה הוא שהיא מגבשת בתוכה תושבים מכמה מועצות שבאזור".

גלבוע עצמה הצליחה למצוא עבודה דרך הקבוצה הזאת. "אחרי המון הצעות עבודה שכולן היו במשרה מלאה, מה שפחות מתאים לי כרגע, קפצה לי בעין מודעה שבה היה כתוב שהמשרה מתאימה גם לפנסיונרים", היא מספרת. "באותו רגע שלחתי הודעה, ואני עובדת כבר שלושה שבועות. אני מעבירה סדנאות בנושאים חברתיים באחד הגופים ונהנית מכל רגע".
חוץ ממך, היו הצלחות נוספות?
"כן, אני יודעת על כל מיני אנשים שהצליחו למצוא עבודה. יש אישה מקסימה בקבוצה ששולחת המון הצעות עבודה. כל מיני משרות מגיעות אליה, והיא מפיצה אותן הלאה. מאוד כיף לראות את השותפות בין אנשים שמסייעים זה לזה".

אף שהיא כבר אינה מחפשת עבודה, גלבוע ממשיכה לתפעל את הקבוצה במרץ. "אני ממשיכה להפעיל אותה לטובת הכלל", היא מסבירה. "זה מאוד פשוט. בכמה לחיצות ביום על כפתור אני יודעת שאני ממש יכולה לשנות לאנשים את החיים. אני יודעת כמה מתסכל זה לחפש עבודה, ואני שמחה שאני יכולה להיות בורג קטן בדרך של אנשים להתפרנס בכבוד וליהנות ממה שהם עושים".

נעה גלבוע (צילום: נתי גולן)
נעה גלבוע (צילום: נתי גולן)

עשרות חיבורים ביום

גם איש העסקים ניר שמול הצטרף למאמץ התעסוקתי הזה. "בחודש אפריל זיהינו שאחת הבעיות המרכזיות של הקורונה היא מציאת עבודה, כי רבים פוטרו או הוצאו לחל"ת", מספר שמול, 43 מרמות השבים, הבעלים של חברת שניר, המתמחה בתחום הנדל"ן שגם עומד בראש עמותת שניר ששמה לה למטרה לסייע לשכבות החלשות.

"ההבנה שאחת הבעיות המרכזיות של אנשים בעת הזו היא מציאת פרנסה גרמה לנו להקים את קבוצת הוואטסאפ 'מלאכים ועובדים'. כיום יש כבר חמש קבוצות כאלה עם 256 איש בכל קבוצה. נמצאים בקבוצות הללו גם אנשים שמחפשים עבודה, גם מעסיקים וגם חברות כוח אדם. אנחנו לא לוקחים כסף על כל החיבורים הללו. יש שם עשרות חיבורים ביום. אנשים מפרסמים שם את קורות החיים שלהם, ובמקביל מעסיקים מציעים עבודות. יש משפחות שהתרסקו כלכלית בקורונה, והמטרה של 'מלאכים ועובדים' היא להחזיר את המובטלים לשוק העבודה, לתת להם חכה ולא דגים. להערכתי, מדי יום יש 10־15 חבר'ה שמצליחים למצוא עבודה".

למה לך להקדיש את זמנך לעניין הזה בתקופה כה מורכבת?
"אני עושה זאת מאותה סיבה שהלכתי לעשות חיסון או שאני שם מסיכה: ערבות הדדית. המטרה שלי היא גם לעודד אנשים אחרים להשתתף בנתינה. זה משהו שעושה לי טוב בלב. אני רוצה ללכת לישון בלילה ולדעת שהצלחתי לעזור כל יום להרבה מאוד אנשים. אגב, יש בקבוצות האלה גם המון סלבס ומובילי דעת קהל. ביקשתי מהם שכל בקשה לעזרה שמגיעה אליהם ברשתות החברתיות, שגם יפנו אלינו. אילנית לוי, למשל, כבר שלחה לי מישהו".

ניר שמול (צילום: תומר פדר)
ניר שמול (צילום: תומר פדר)

בלי שיווק

ויש גם יוזמות שנולדו לפני הקורונה, אך תפסו במהלכה תאוצה וכיום יש להן קהל רב. כך למשל, לפני כשנה וחצי, בטרם עידן הקורונה, הקימו בת שבע משה וחן שדה קבוצת וואטסאפ בשם "השֹמות ושידוכים", מיזם התנדבותי שמטרתו לחבר בין הזדמנויות תעסוקתיות לבין מחפשי עבודה, לצד אלמנט של שידוכים.

משה, 35, מפרדס חנה, מנהלת בסקטור הפיננסי, ושדה, העובד כמנהל תפעול בכיר בחברת סייסנס, פתחו את הקבוצה כדי לסייע למחפשי עבודה וזוגיות, אך לא דמיינו שעקב פרוץ מגיפה, הקבוצה תהפוך לאימפריה של ממש. "זה מבוקש ברמה כזאת שכל יום נגמר המקום בקבוצה ואני פותחת עוד ועוד קבוצות", מספרת משה. "התחלנו לעשות את זה יותר מתוחכם ולפתוח קבוצות על פי מקצועות. יש לנו כיום 15 קבוצות וואטסאפ, כולן מלאות. יש קבוצות ראשיות שהכל מתפרסם בהן, וקבוצות נוספות לפי תחומים: הייטק, פיננסים וכדומה".

ההתנפלות על הקבוצות גרמה למשה ושדה להבין שצריך לעבוד בצורה יותר מסודרת. "חן אמר לי שאנחנו עובדים בצורה לא חכמה, כי אנחנו בעצם לא יודעים עד כמה זה אפקטיבי", מספרת משה. "כלומר אנחנו יודעים שיש 15 קבוצות מלאות, אבל לא יודעים כמה גייסו, כמה משרות פרסמנו, כמה נכנסו למשרות. לכן חן פיתח לאחרונה אפליקציה שהביאה אותנו לרמה אחרת לגמרי".

מה השתנה?
"הכל נהיה הרבה יותר מקצועי. כיום יש לנו 15 מתנדבים שמעלים משרות, זה כבר ממש מערך פעילות. יש לנו גם אפליקציה שמרכזת את הפעילות של כל קבוצות הוואטסאפ. כך למשל, אם פספסת הודעה בוואטסאפ, את יכולה להיכנס לאפליקציה ולחפש מה שמתאים לך לפי קריטריונים. האפליקציה גם מאפשרת לנו לדעת כמה אנשים נכנסו, באילו שעות, איזו כותרת של מודעה הייתה יותר מושכת ומעניינת. בינואר האחרון למשל, היו לנו כ־260 אלף כניסות לאפליקציה, פרסמנו כ־1,000 משרות, והיו יותר מ־10 אלף הגשות מועמדות על ידי חברים בקהילה. בנוסף, יותר ויותר מעסיקים וחברות השמה פונים אלינו, בלי שעשינו שום פעילות שיווקית".

יש נתונים לגבי גיוסים?
"אם אנשים לא פונים אלינו ומספרים שמצאו עבודה, אין לי דרך לדעת מה קרה בסוף, מעבר לכך שמישהו שלח את קורות החיים שלו. לפני חודשיים, בנוסף לקבוצות וואטסאפ, פתחנו גם קהילה דומה בפייסבוק. זו יוזמה חברתית, אף אחד לא מרוויח מזה כסף, זה נועד רק בשביל לעשות טוב. שני הדברים הכי קשים לאדם הם למצוא בן זוג ועבודה. זו זכות בשבילנו לסייע בדברים האלה. כשמישהו כותב לי שהצליח, אני מתרגשת וזה עושה לי 'וואו'. כרגע שמתי סטופ לפתיחת קבוצות נוספות כי זה גוזל המון זמן, דורש ניהול מטורף של כל האופרציה הזאת, וכאמור כולנו עושים זאת בהתנדבות".

גם שידוכים יצאו משם?
"באיזשהו שלב זה מאוד נשאב להשמות. לפני כחודשיים פנו אלינו כמה חברים ושאלו מה עם שידוכים, אז פתחתי עוד קבוצה בשם 'השמות ושידוכים־שידוכים'. אבל זה אתגר מאוד גדול, שונה לגמרי מחיפוש עבודה. עדיין לא פיצחתי זאת לגמרי, ויהיה מדהים אם נצליח גם שם".

בת שבע משה (צילום: שלומי בלבול)
בת שבע משה (צילום: שלומי בלבול)


את קבוצת הוואטסאפ "עד סוף המרתון" הקים עקיבא שפיגלמן, 28, מבית שמש, שעוסק בתחום יחסי הציבור, במהלך התואר הראשון שלו לפרסום ותקשורת שיווקית, שאותו סיים בשנת 2018. "הקבוצה כללה את תלמידי המחזור שלנו", הוא מספר. "היא עסקה בלימודים, בבירוקרטיה, בחומר לימודי. לקראת סוף התואר התחלנו גם להפיץ שם משרות רלוונטיות, וכך הקבוצה נשארה לאורך השנים".

אלא שהקורונה שינתה את אופי הקבוצה. "בקורונה חיפוש משרות תפס תאוצה, וזה גרם לי להעלות הילוך בכל מה שקשור לסיוע במציאת עבודה", הוא מספר. "בדיוק עכשיו פתחתי קבוצה נוספת: 'עד סוף המרתון 2', כי הקבוצה הראשונה התמלאה".

איך זה עובד?
"אם אני רואה בפייסבוק משרה רלוונטית בתחום התקשורת, שיווק, יחסי ציבור או עיתונות, מיד אני מפיץ זאת בקבוצה. גם הצעתי עזרה לאנשים. אם מישהו צריך סיוע, הכוונה, אז אשמח לעשות זאת. יש אנשים שהגיעו לראיונות דרך הקבוצה, ויש גם כאלה שהחלו להתייעץ איתי על עולם התקשורת - איך לפנות, לאן לפנות. אני נותן טיפים, כאשר הטיפ הכי גדול הוא לא לפחד ולהגיש מועמדות אם המשרה מעניינת אתכם, גם אם אין לכם ניסיון. אני מקבל סיפוק מאוד גדול מכך שקבוצה שבכלל לא נולדה לצורכי תעסוקה, הפכה להיות כלי יעיל לסיוע במציאת עבודה, במיוחד בתחום התקשורת, שהוא תחום כל כך תחרותי". 

עקיבא שפיגלמן (צילום: צילום פרטי)
עקיבא שפיגלמן (צילום: צילום פרטי)