יום טוב סמיה, לשעבר אלוף בצה"ל ומפקד פיקוד דרום שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לאירוע החריג בבסיס נבטים על ידי גנב מכוניות בדואי מדימונה, שהצליח לפרוץ לבסיס כמעט באין מפריע. כמו כן, הוא התייחס לטיפול הלקוי לטענתו, באלימות המגזרית הגואה. "יש לבצע טיפול שורשי עם אוכלוסיית הנגב. זה לא אירוע נקודתי, זה היעדר מנהיגות עם חזון או תכנון אסטרטגי לטיפול בסוגיות הללו".

מה אתה חושב על האירוע בבסיס נבטים כשבדואים מהפזורה פורץ עם החדר, עולה על דוקרנים ממשיך ברגל, ולא תפסו?
"אתם יודעים שאני איש של תהליכים ולא של אירוע נקודתי. חמישה תהליכים קרו מאז הקמת המדינה, בהם היו עוולות ותיקונים או עוולות ולא תיקונים ואלו התוצאות. תהליכים של היעדר מנהיגות ותהליכי היעדר חזון מביאים בסופו של דבר לאסונות מאוד כבדים גם למדינות, לחברות עסקיות וודאי לחברות חברתיות, קרי לאנשים בתוך עמים וכן הלאה". 

"אני אמנה חמישה – הראשון, אליטות המקימים, מול העולים ממדינות ערב, ולמזלנו זה היה בערך ב-20 השנים הראשונות, הייתה מנהיגות חזקה שתיקנה את זה יחסית מהר. עוולה שנייה, ערביי ישראל, או יותר נכון ההתייחסות של מדינת ישראל כמדינה למיעוט שאינו יהודי, אשר קשר את גורלו עם המדינה, תוקן חלקית, אך חייב תיקון מהיר, השלישית, הבדואים בנגב, אני זוכר את עצמי כאלוף פיקוד מתרוצץ אחר שלטונות המדינה, כולל נתניהו שהבאתי אותו לערב שלא היה כמותו מעולם, הבאתי 7000 בדואים לפארק גולדה לערב מדהים בו נתניהו אמר להם אתם שומעים את הרעש ברקע? זה הבולדוזרים שבאים לבנות לכם את היישובים. כנראה בולדוזרים שנוסעים ברוורס והגיעו למקום אחר". 

לדבריו, "לא מטפלים בבדואים בנגב. הרביעי, נוער הגבעות, אלה התוצאות אם אתה לא מטפל בהם. הכי חד וקשה, אני יהודי מאמין, יש לי בית כנסת, אני איש מסורת ולא נגד דתיים חס וחלילה. אבל השיא הוא עכשיו בימי הקורונה במה שיש לנו עם החרדים. החרדים מנהלים מדינה טוטליטרית בתוך מדינת ישראל הדמוקרטית".

הוא הוסיף כי "מי שמתפלא שקורים תהליכים כאלה שאח"כ בדואי פורצים למחנות וערביי ישראל מכים פה ונוער הגבעות רוצח שם ושמאל קיצוני אנרכיסטי עושה דבר כזה מי שמתפלא סימן שהוא לא מבין לא במהלכים ולא במנהיגות. זה לא אירוע נקודתי, זה היעדר מנהיגות עם חזון עם תכנון אסטרטגי ארוך טווח לטיפול בסוגיות מאוד כבדות. אין במדינת ישראל שום תכנון אסטרטגי לגבי שום דבר, אף לא אחד מתחומי חיינו למעט הנושא הביטחוני, שבו איכשהו הצבא השב"כ, המוסד, מנסים להסתכל כמה שנים קדימה, בכל שאר התחומים כלום לא במערכת החינוך לא בבריאות לא בתשתיות לא במים, בשום דבר". 

מה צריך לעשות?
"טיפול שורשי עם אוכלוסיית הנגב, בעיקר הבדואים, לטפל בסוגייה הבדואית בנגב מההתחלה ועד הסוף, לא לתת עונש לפה או לשם, זה החל מהאלימות בחברה הערבית הבדואית דרך העיור שלהם, דרך הסדרת כל המקומות הלא מוסדרים. יש המון דברים".

אי אפשר להגיע איתם להסדר.
"אם ממשלת ישראל כולה כחבורה אחת רוצה להגיע להסדר שמטפל בסוגייה כבדה כמו הבדואים בנגב, או החרדים, או נוער הגבעות, או השמאל האנרכיסטי הקיצוני או ערביי ישראל, אם היא נחושה – שתטפל בזה. אם כמו הממשלות ב-20-30 שנים האחרונות שדואגות אך ורק לקואליציות ולכיסאות שלהם, מחכות לנו 30 שנים קשות יותר מהשנים שהיו".