דו"ח המגזר הציבורי לשנת 2019 מציג, על הנייר, שכר גבוה במגזר הציבור. בנוסף, נמצא כי הרופאים ממשיכים להוביל את טבלאות השכר. קובי בר נתן, הממונה על השכר באוצר, שוחח הערב (שלישי) עם ענת דוידוב ב-103FM. "אנחנו עדים לראות לא רק בישראל, אלא בכל העולם, איך המגזר הציבורי הוא זה שהתמודד בעיקר עם כל הנושא של הקורונה. אם זה מערכת הבריאות, הרווחה, ביטוח לאומי, שירות התעסוקה, רשות המיסים, והוא קריטי בעיקר בעתות משבר". 

נתונים עיקריים?
"אנחנו יכולים לראות שבשנים האחרונות הייתה המשך עליית השכר גם במגזר הציבורי וגם בפרטי, לפני תקופת הקורונה. בחודשים הקרובים יהיה לנו דו"ח מיוחד להשוואה מה קרה בקורונה. כמות המשרות עלתה בשנים האחרונות, המשרות במערכת הבריאות והחינוך עלתה יותר מאשר גודל האוכלוסייה, לעומת משרדי הממשלה שקצב הגידול יותר איטי". 

המערכת לא מתייעלת.
"דווקא בתקופת הקורונה, לא יודע אם התמזל מזלנו, אבל נאלצנו להתמודד עם הרבה מאוד אתגרים של המגזר הציבורי שהרבה פעמים אומרים עליו שהוא איטי ולא יכול לעשות שינויים. בד"כ זה נכון אבל דרך הרבה הסכמים שהצלחנו לעשות, הכנסנו הרבה כלי גמישות ויכולות שלא היו בעבר".

שר האוצר מדבר על זה הרבה מול ההסתדרות, הוא רוצה לצמצם את המגזר הציבורי ואנחנו רואים את החשיבות של המגזר הזה, כי אנחנו רואים כמה צריך את המורים והרופאים. כמה טוב שאנחנו עם קופות חולים במגזר הציבורי לעומת מדינות אחרות. פתאום חזרנו הרבה שנים אחורה, מהי עמדתך?
"אנחנו עדים לראות לא רק בישראל אלא בכל העולם איך המגזר הציבורי הוא זה שהתמודד בעיקר עם כל הנושא של הקורונה. אם זה מערכת הבריאות, הרווחה, ביטוח לאומי, שירות התעסוקה, רשות המיסים".

יש מקום לצמצם?
"ראינו באמת עד כמה המגזר הציבורי הוא קריטי בעיקר בעתות משבר. צריך להגיד שעדיין זה לא אומר שאנחנו לא צריכים שהמגזר הציבורי יהיה יותר רלוונטי, רגיש, נגיש והרבה יותר מתקדם ויכול לתת שירות ציבורי בצורה הטובה ביותר".

אתה נגד צמצום?
"אני לא נגד צמצום. אני חושב שיש שתי שאלות, האם צריך לצמצם והאם צריך לדבר על קיצוצים בשכר. לצמצם ראינו שבעשור האחרון הגדילו במקומות הנכונים ופחות במקומות שפחות צריך ולכן המגמה נכונה ונמשיך בה. רואים שהיא עובדת, זה מאלץ את המגזר הציבורי להיות יותר יעיל. בעולם של קיצוצי השכר, אנחנו רואים מה קורה במשק עם כמות האבטלה, מה קורה בתקציב עם חוב-תוצר והגירעון. בעבר כשהיו משברים גדולים גם ארגוני העובדים במגזר הציבורי ידעו לתת את חלקם. זה קל להגיד את זה עכשיו, צריך שתקום ממשלה ונדע איך התקציב יראה ואז נוכל לדעת מה החלק של עובדי המגזר הציבורי".

במגזר הציבורי הממוצע הוא 17 אלף. יש פער בין הרופאים המתמחים לוותיקים, גם בהוראה ככל שאתה יותר חדש אתה מרוויח פחות וצריך לגייס אנשים חדשים. איך מצמצמים?
"עלית על נקודה, כשאנחנו מסתכלים על החסמים העיקריים במגזר הציבורי, הפערים בן המגזרים ובתוך המגזרים. ניקח את מערכת החינוך הרי ברור שהמשאב העיקרי זה המורים וככל שאוכלוסייה יותר חזקה יוותר מיומנת תיכנס למערכת החינוך כולנו וכמובן הילדים שלנו ייהנו מהדבר הזה".

בסוף המורים לא נמצאים במקום כל כך רע אבל אם אתה רוצה לגייס כוח אדם טוב אתה צריך לצ'פר. 
"זה כל כך נכון. עדיין הפערים האלה, אנחנו בין המקומות הגרועים בעולם ועדיין כשאני מסתכל ועשינו מחקר על הדבר הזה, אנחנו רואים שהפערים גדלו ולפני שנתיים-שלוש הם התחילו לרדת בצורה דרמטית".

תן לי את המספרים של רופא ותיק לעומת מתחיל לעומת מתמחה.
"צריך לזכור ששכר הרופאים, השכר הממוצע הוא 37 אלף, אפשר לבדוק מה קורה לרופאים הבכירים יותר, זה פער של עשרות אלפי שקלים".

כמה מתמחה שעובד 26 שעות משמרת?
"זה יכול להגיע להערכתי ל-30 אלף שקלים. בסוף, לפני עשור עשינו הסכמים מאוד משמעותיים שהעלו בעיקר למתמחים בצורה דרמטית ובמספרים פנטסטיים. בסוף, הרופאים המתמחים עובדים קשה, עושים משמרות של סופ"ש ובכלל, מה שקרה – נתנו דגש דווקא לדברים האלה כי יש להם עבודה נוספת משמעותית".

מורה ותיק לעומת מתחיל?
"מורה מתחיל מגיע בערך ל-7,000, ותיק ל-17-18 אלף שקלים. עשינו כמה הסכמים עם ארגוני המורים שכל כולם היו מוטה מורה מתחיל, אנחנו עדיין לא רואים את זה בתוך ההישגים של התלמידים אבל רואים את זה בביקוש ובפערים. אני מאמין שעוד כמה שנים זה ישפיע גם על ההישגים".