מפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי, הודיע היום (שישי) למשפחתו של הצעיר סלומון טקה ז"ל שמצא את מותו בעקבות ירי שוטר כי החליט להעביר את הקצין בסיפוח אל מערך שירותי כבאות והצלה עד לסיום המשפט נגדו. 

נבהיר, כי אמש נפגש קצין המשטרה עם מפקד מחוז חוף ניצב יורם סופר שהודיע לקצין על ההחלטה לבטל את ההשעייה נגדו ולהחזירו לשירות. מיד לאחר פרסום הפרטים החלו פעילים חברתיים בקהילה האתיופית להשמיע את עמדתם וטענו כי ההחלטה  "הזויה ובלתי מתיישבת עם הדעת והדין" שכן משפטו של הקצין עדיין מתנהל. 

עוד הם טענו כי לא ישבו בחיבוק ידיים ויביעו מחאה חריפה שתישמע. כבר אמש הפגינו כ-20 מהם מול תחנת המשטרה יחד עם בני המשפחה, בסיומה אחד המפגינים נעצר. 

עוד נציין כי הבוקר התעוררו שוטרי תחנת קריית אתא לאירוע שבו הוצתו על פי החשד שני אופנועים משטרתיים. נפתחה חקירה לבירור נסיבות האירוע, אם כי לא בהכרח ניתן לקשור אירוע זה לאותה מחאה.

המפכ"ל ציין במפגש כי "מדובר באירוע מצער וטראגי ואני משתתף בצער המשפחה על אובדנם. מאז המקרה הקצין מצוי בחופשה כפויה ומשפטו מתנהל בימים אלו. שקלתי ובחנתי בכובד ראש את ההחלטה על החזרתו לשירות פעיל בארגון ומצאתי לנכון לספח אותו בשלב זה למערך הכבאות וההצלה ולהשיבו לפעילות במסגרת זו עד לסיום ההליך המשפטי התלוי ועומד בעניינו".

עוד הוסיף המפכ"ל: "חלה על כולנו החובה לנהוג באחריות בהווה ובעתיד. אני מגבה את השוטרים בפעילותם, ועם זאת לא נעלמה מעיני חובתנו המוסרית להיות קשובים לציבור ולרחשי לבו".

מפכ''ל המשטרה עם משפחתו של סלומון טקה ז''ל (צילום: דוברות המשטרה)
מפכ''ל המשטרה עם משפחתו של סלומון טקה ז''ל (צילום: דוברות המשטרה)

נציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי נענה "מתוך אחריות לאומית" לבקשתו של המפכ"ל לאחר ששקל בכובד ראש את הבקשה והסכים כי הקצין יסופח למערך הכבאות עד סיום ההליך המשפטי התלוי ועומד בעניינו. 

עוד ציין כי הוא "משתתף בצער המשפחה על אובדנם וכי בתקופת הביניים בה יסופח הקצין למערך הכבאות הוא יועסק כקצין קישור ותיאום בין הארגונים הפועלים במשותף במסגרת המשרד לביטחון פנים".

עורך דינו של הקצין יאיר נדשי מציין "הפרטים נודעו לי מהתקשורת, טרם קיבלתי את ההודעה הרשמית, אגיב בהמשך".

שרת העליה והקליטה פנינה תמנו-שטה התרעמה לנוכח ההחלטה ואמרה כי "זו בושה וחרפה להחזיר שוטר לשירות שעומד לדין על הריגה ברשלנות. להחזיר בכזו קלות שוטר שהמשפט כנגדו עדיין מתנהל בצל טענות קשות מנשוא מצד המשפחה? זה אות קלון למשטרת ישראל ופשוט הפקרת דמו של סלומון טקה ז"ל בשנית. משהו כאן מקולקל מאוד - אלימות משטרתית ופרופיילינג לא מטופלים כמו שהיה צריך, בנחישות ובאפס סובלנות". 

סיסאט פנטה, מבכירי הפעילי החברתיים בקהילה האתיופית, אמר כי "שוב פעם הוכח שהמשטרה והתקשורת עושים יד אחת, מעוותים עובדות ופוגעים במשפחת טקה ובקהילה. לא נישב בחיבוק ידיים והתגובה שלנו תהיה הולמת ותישמע. לא נחסום כבישים אבל בהחלט ישמעו אותנו היטב ויבינו את הכאב שלנו. אין לנו אמון במערכת לאור כל מה שקרה בעקבות האירוע החמור הזה".

יו״ר הציונות הדתית ח״כ סמוטריץ׳ אשר פנה הבוקר לשר לביטחון פנים הגיב: ״אני שמח לשמוע שהשר לבטחון פנים והמפכ״ל נענו לפנייתי הבוקר והבינו את משמעות ההחלטה הפסולה והמסר שעבר בעקבותיה לקהילה האתיופית. על המשטרה לעשות הכל ע״מ לבנות מחדש את האמון בינה לבין הקהילה וזה צריך להתחיל קודם כל בהידברות ובשקיפות מלאה".

כזכור, טקה, בן העדה האתיופית בן ה-18, שהה עם חבריו בחורשה הסמוכה למועדון נוער של עמותת "נירים" בקרית חיים בחודש יוני 2019. קצין המשטרה שהגיע למקום בבגדים אזרחיים, טען כי ירה לאחר שבמקום התפתח עימות, והוסיף כי הוא ניסה להפריד בין הצדדים ובעת שהזדהה כשוטר החלו המעורבים ליידות לעברו אבנים. עדי ראייה, לעומת זאת, טוענים כי הירי בוצע על ידי השוטר במהלך מרדף שניהל אחרי שני צעירים, שברחו לאחר שנשאלו על ידיו אם היו מעורבים בשוד.