עובדי משרד הרווחה הכריזו היום (שלישי) על סכסוך עבודה בשל קריסת מערכות הרווחה מעומס המקרים והפניות בשנת הקורונה. לטענתם, בשנה האחרונה אין מענה תקציבי ראוי מצד משרד האוצר, הן בהיבט תשלום השעות הנוספות הרבות לעובדים והן בסחבת באיוש מאות תקנים של עובדים סוציאליים. משמעות הדבר היא שבעוד שבועיים יוכלו כל עובדי המשרד לצאת לשביתה, אם הסכסוך לא יבוא על פתרונו.

ומאחר עובדי המשרד מהווים חוליה קריטית בשרשרת הטיפול במקרים סוציאליים בהיותם זרוע הפיקוח וקבלת ההחלטות ברמה האזורית והארצית, עלולה מערכת הרווחה להגיע שוב לשיתוק כללי, בעיצומו של אחד המשברים החברתיים החמורים בתולדות המדינה. נזכיר כי איגוד העובדים הסוציאליים מצידו, השבית את מחלקות הרווחה עצמן למשך שבועות בשנה האחרונה מסיבות דומות עד סיכום אליו הגיעו העו"סים עם האוצר - סיכום אשר ייכנס לתוקף בשנה הבאה, אבל גזרת עובדי משרד הרווחה המפקחים והעובדים הסוציאליים במסגרות הארציות הוזנחה על ידי משרד האוצר וכל פניותיהם בנושא לאוצר במהלך המשבר הושבו ריקם.

במכתב ששלחה יו"ר מועצת העובדים במשרד העבודה והרווחה, מזל גולן, ליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, היא מספרת על העלייה הדרמטית בדרישות מהעובדים במהלך המגפה שלא באה לידי ביטוי בתגמול הולם בשעה שהמערכת מתמודדת כל העת עם נסיקה במקרי האלימות במשפחה, ילדים ונוער בסיכון, פגיעות מיניות, פגיעות בחסרי ישע ועוד. "אנחנו מקבלים פניות בכל שעות היממה ונדרשים לטפל באירועים אקוטיים כשאין תגבור ואין כוח אדם" מספרת גולן. 40% מהתקנים של עובדים סוציאליים כקציני מבחן אינם מאוישים, וכן 630 תקנים של עו"סים לחוק נוער אשר אינם מאוישים אף הם. וכאילו שזה לא מספיק, כעת עומדים העובדים בפני קיצוץ רוחבי של 20 אלף שעות נוספות בחודש. לדוגמא, העובדים שהגיעו לטפל בילדיה של דיאנה רז שנרצחה על ידי בן זוגה, לא תוגמלו על שעות נוספות. 

גולן הוסיפה: "מאות אחוזים בעלייה בפניות בכל מקרי המצוקה הביאו לאבסורד את העובדים הנדרשים לתת מענה מידי. בשנתיים האחרונות אנחנו נאלצים לעבור ועדות על כל תקן שמתפנה, ואין לי כוח אדם לשלוח לכל המקרים האלה בגלל שמאות תקנים חסרים. כאילו שזה לא מספיק האוצר מקצץ בשעות נוספות, כוננויות ואחזקת רכב כאילו היינו משרד התיירות או משרד החוץ. אנחנו עובדים בהתנדבות. בימי שישי ושבת אומרים לנו 'תעבדו'. בלי שעות נוספות. הם מנצלים את המצפון שלנו לא להזניח בתחנת משטרה אישה מוכה שהגיעה עם ילדיה בשבת. אנחנו ה'פייזר' וה'מודרנה' של האנשים השקופים האלה ואנחנו שקופים בעצמנו. הוציאו אותנו למלחמה בלי כלים ואני מאד מקווה שלא נגיע לצעדים ארגוניים".