המשבר הכלכלי החמור שפקד את מדינת ישראל עוד רחוק מלהסתיים, ועשרות אלפים עדיין מובטלים. דווקא כעת, מסתבר כי בגלל טעות בדיווח, כ-400 אלף ישראלים קיבלו דמי אבטלה שלא היו אמורים לקבל, בסכום של כמיליארד שקלים. מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, שוחח הערב (שלישי) עם ענת דוידוב ב-103fm ומתח ביקורת חריפה נגד שירות התעסוקה בשל הנתונים השגויים שהעביר.

בנימין נתניהו מודיע על התוכנית הכלכלית החדשה לסיוע במשבר הקורונה

"האנשים שקיבלו את דמי האבטלה ולא היו זכאים להם, כן היו מובטלים. הם דיווחו לשירות התעסוקה כאשר חזרו לעבודה, אבל שירות התעסוקה דיווח לביטוח הלאומי שהם עדיין מובטלים", הסביר שפיגלר כיצד נפלה הטעות. "שירות התעסוקה גרם לביטוח הלאומי לעבוד כדי להעביר כספים לאנשים, ועכשיו אנו נדרשים לגבות את הכסף בחזרה".

"מהרגע הראשון התרענו ואמרנו שהנתונים שמגיעים משירות התעסוקה מצוצים מן האצבע. הנתונים הזויים ואין ביניהם לבין המציאות שום קשר", סיפר שפיגלר. "חודשים על גבי חודשים אמרנו את זה למשרד האוצר. קידמנו חקיקה בכנסת ישראל, שעברה את אישור ועדת הכספים, ובעזרתה היה ניתן ליצור מצב בו אנו לא צריכים את הדיווחים של שירות התעסוקה".

האם הביטוח הלאומי כלל אינו זקוק להעברת המידע מידי שירות התעסוקה?
"היינו יכולים לתת שירות עם מינימום של בירוקרטיה לכל מי שהיה מובטל, מבלי לטרטר אותו בין שירות התעסוקה לביטוח הלאומי וחוזר חלילה. לא צריך את שירות התעסוקה", טען שפיגלר והוסיף, "אנחנו רוצים לקדם חקיקה על-פיה מובטל לא צריך להיות מטורטר בין שני גופים".

שפיגלר המשיך בביקורת והדגיש, "אנחנו לא בורחים מאחריות, להבדיל משירות התעסוקה. אנחנו משרתים את הציבור וממצים את הסמכויות שלנו. לשירות התעסוקה יש סמכות בחוק והוא בורח ממנה. אם בשירות התעסוקה לא רוצים את האחריות ולא רוצים שהסמכות תהיה אצלם, שיעבירו אותה אלינו".

על האופן בו יגבה הביטוח הלאומי בחזרה את דמי האבטלה שניתנו בטעות לכ-400 אלף תושבים, סיפר שפיגלר: "כל אחד מאותם אנשים איבד את מקור פרנסתו בנקודת זמן מסוימת, והוא בוודאי לא אשם בנתונים שהוזנו לביטוח הלאומי משירות התעסוקה. נתחשב בכל אחד בהתאם למצבו ועל בסיס סיכום איתו".