1,000 חיסוני ספוטניק שנתרמו על ידי רוסיה הגיעו הבוקר (רביעי) במעבר ביתוניא מהרשות הפלסטינית לרצועת עזה, בהתאם לבקשת הרשות הפלסטינית ובאישור הדרג המדיני בישראל. לפני זמן קצר הגיע משלוח החיסונים ליעדו בעזה.

קורונה בעזה (צילום: רויטרס)

כפי שהעריכו אתמול גורמים מדיניים בכירים וגורמים במערכת הביטחון, ישראל לא מנעה הכנסת חיסוני קורונה לרצועת עזה, שמקורם ברשות הפלסטינית או ממקומות אחרים בעולם, כפי שאינה מונעת העברת תרופות לעזה. זאת לאחר שפניה רשמית מהרשות הפלסטינית התקבלה בתחילת השבוע.

גורם בכיר במערכת הביטחון סיפר אתמול ל"מעריב": "ישראל אינה מונעת תרופות לרצועת עזה ולכן גם ישראל לא צפויה למנוע חיסונים שמקורם לא מישראל". עם זאת, לדברי גורמים ביטחוניים, החיסונים שרכשה ישראל לא יועברו לרצועת עזה כסיוע והנושא אינו נמצא על הפרק. לעומת זאת חיסונים שנרכשו על ידי מדינות אחרות ומעוברות כתרומות, מהווים נושא אחר.

כזכור, לפני יומיים דנה ועדת חוץ וביטחון של הכנסת בסוגיית העברת החיסונים לרשות הפלסטינית. במהלך הדיון חשף מנהל המחלקה הבינלאומית במשרד הבריאות, ד"ר אשי שלמון, כי "מאות חיסונים נזרקים לפח מדי יום". הוא הסביר כי "מקום שבו נזרקו חיסונים הוא מקום שקופות החולים סובלות מאנשים שקבעו תור אך לא הופיעו, וגם עם זה יש דרך להתמודד". 

"ללא חיסון התושבים הפלסטינים ביהודה ושומרון ובעזה לא נצליח להשתלט על המגיפה", אמר שלמון בפתח דבריו, והוסיף: "היחידים שכרגע חוסנו בפועל הם הצוותים הרפואיים ביו"ש. אף חיסון לא הועבר נכון לרגע זה לעזה".

בסיומה של הועדה לא גובשה החלטה סופית, אלא הועברה לידי הדרגים הרלוונטיים ברשות המבצעת. לאחרונה, עלו פרסומים רבים בסוכנויות זרות, לפיהן ישראל עצרה את משלוחי החיסונים שיועדו לתושבי רצועת עזה, וגינו את המהלך. גם שרת הבריאות הפלסטינית, ד"ר מאי אל קאילה נקפה אצבע מאשימה כלפי ישראל והבהירה: "זו אחריותם".

משפחתו של החייל החטוף הדר גולדין פנתה בדחיפות לבג"ץ, בבקשה שיעצור את העברת החיסונים ללא השבת הבנים. האב שמחה גולדין אמר: "העברת החיסונים לרצועת עזה - כמו סכין בלב לוחמי צה"ל. 

עוד נמסר מהמשפחה בעניין: "הממשלה הזו מאבדת את הבלמים ומפקירה את הבנים. הדבר המינימלי המתחייב הוא להשיב חזרה את הלוחמים אורון שאול והדר גולדין. הממשלה הזו מתפרקת מהערכים הבסיסיים שלה ומפקירה את לוחמי צה"ל בידי הגרועים שבאויבי ישראל. אנחנו פונים כעת לבג"ץ על מנת לעצור את המחדל הזה ולחייב את הממשלה להפסיק את העברת החיסונים לראשי ומחבלי החמאס - כל עוד החיילים והאזרחים המוחזקים בידי ארגון הטרור של החמאס השולט בעזה, לא מוחזרים חזרה לישראל".