בעיצומה של מערכת הבחירות הרביעית בתוך שנתיים בה היחס לישראלים הלהט"בים מצד מוסדות המדינה הפך נושא מרכזי בשיח שלראשונה מהווה תבחין מובהק בין הגוונים הרבים בימין הישראלי המתמודדים בבחירות ולא רק בשיח בין השמאל הליברלי לימין השמרני, מפרסמת הבוקר (שני) האגודה למען הלהט"ב בישראל את דו"ח הלהט"בופוביה השנתי שלה. הדו"ח מוכיח כי חוסר הסובלנות כלפי להט"בים עדיין נוכח מדי בחברה הישראלית ככלל ולא רק בשיח הפוליטי וכי השלכותיו האלימות עדיין קשות והרסניות. 

הקורונה הכניסה את ההומופוביה הביתה 

2696 מקרי שנאה ואלימות כלפי הקהילה הגאה בישראל דווחו בשנה החולפת, 25% מהם אירעו במרחב הקרוב לבית (לעומת 8% בשנה שעברה). מהדו"ח עולה כי בכל שלוש שעות בממוצע מדווח מקרה להט"בופובי (לעומת כל ארבע שעות בשנה שעברה), בזמן שנרשמה עלייה של 27% בכמות מקרי השנאה שדווחו למרכז הדיווח של האגודה ע"ש ניר כץ, שנרצח בפשע השנאה בברנוער ב-2009. בדו"ח נמצא כי תקופת הקורונה תחמה גם את הלהט"בופוביה לתחומי המרחב הביתי, כאשר 28% מהפגיעות שדווחו אירעו בתוך המשפחה וכ-25% אירעו במרחב הקרוב לבית.

315 צעירים וצעירות נאלצו לעזוב את ביתם בשל התנכלות או התעללות ממושכת על רקע נטייתם המינית או זהותם המגדרית- עלייה של 16%, לעומת שנת 2019. באגודה מציינים כי הסגרים התכופים הגבירו את "סיר הלחץ" שלהט״בים חווים והביאו את הלהט"בופוביה לפתח הבית המתבטאת למשל בגילויי עוינות מצד שכנים ובני משפחה. בנוסף, כ-7% מכלל הדיווחים אירעו בסביבה הבית ספרית, בין אם מדובר בשיעורים וירטואליים או פיזיים, זאת בשונה משנת 2019 שם רק 5% אירעו במוסדות החינוך.

הפריפריה "מככבת"

48% מכלל המדווחים והמדווחות השנה היו נשים לסביות וביסקסואליות, 27% היו גברים הומואים וביסקסואליים וכ-25% אנשים על הקשת הטרנסית. כ-58% מבין המדווחים השנה היו בני 19-30, כ-22% היו עד גיל 18 וכ-14% היו בגילאי 31-40. חלה עלייה משמעותית בדיווחים מחוץ לאזור ת"א וגוש דן, כאשר אם בשנה שעברה הדיווחים מאזור המרכז עמדו על יותר ממחצית כלל הדיווחים (60%), הרי שהשנה אחוז הדיווחים מאזור הצפון עלה השנה פי שניים- 22% בשנת 2020, לעומת 11% בשנת 2019 וכן אחוז הדיווחים מאזור השרון גדול ביותר מפי 2 (כ- 7% ב-2020 לעומת 3% ב-2019).

עלייה באלימות כלפי להט"בים ערבים 

96 צעירים וצעירות להט"ב ערביים הגיעו לבתי מחסה לאחר שסולקו מביתם על רקע זהותם, זאת בניגוד לשנת 2019 בה 74 צעירים וצעירים ערביים הגיעו לבתי מחסה. 30% מהשוהים בבתי המחסה הינם מהחברה הערבית, אחוז הגבוה יותר מהיחס החברה הערבית באוכלוסייה הכללית (20%). באגודה מספרים כי המקרים שדווחו בחברה הערבית הינם קשים, כמו מקרה האלימות הקשה כלפי הנערים שנזרקו מביתם והוכו קשות ע"י עוברי אורח ביפו.

עלייה במקרי הומופוביה בעבודה 

4% מכלל הדיווחים בשנה החולפת היו על אירועי אפליה ולהט"בופוביה במקום העבודה, לעומת 3% בשנת 2019. כך לדוגמא בחור הומו דיווח לאגודה כי "האחמ״ש בעבודה החליט תקופה ארוכה להפוך אותי ללעג ובדיחה מאחורי הגב שלי באופן מתמיד וקבוע על רקע הנטייה המינית שלי בלבד. זה מתלווה בעקיצות, חיקויים, אמירות והתייחסות מפורשת למיניות שלי. זה נעשה מול עובדים ולקוחות ואני כל-כך מובך ופגוע שאני לא יודע מה לעשות". אישה טרנסית שפנתה לאגודה ציינה כי ״סוף סוף הצלחתי להשיג ראיון עבודה כי עד עכשיו סורבתי לאור החזות הטרנסית שלי. כשהלכתי נשאלתי ע״י המראיין מה יש לי בין הרגליים. היו לי דמעות בעיניים".

הקצנת הממסד הדתי 

גם השנה הקהילה הדתית-להט״בית נאלצה להתמודד עם מגוון אירועים שהשפיעו עליה מחוץ ולהט״בופוביה שנועדה לקעקע את זהותה המשלבת להט״ב על הרצף הדתי.  התבטאויות הרבנים הבכירים כנגד הקהילה לא פסקו לאורך כל השנה והציתו הסתה כנגד להט״ב, למשל: "פורום הרבנים למען הציונות הדתית", איגוד של רבנים שמרנים בכירים, התכנס וקרא לפעול נגד משפחות להט״ביות ובעד "קדושת המשפחה היהודית", מייסד מפלגת ׳נועם׳ שמתמודדת לכנסת הבאה ברשימת "הציונות הדתית", פתח קרן לסבסוד "טיפולי" המרה והחמ״ד (מינהל החינוך הדתי במשרד החינוך הישראלי) הסיר תמיכה בהשתלמות למורים על הקניית כלים וידע על תלמידים להט״בים.

מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, אוהד חזקי, אומר הבוקר: "השנאה המכוערת כלפי הקהילה הגאה הגיעה השנה לשיאים חדשים כשהיא מקבלת לגיטימציה מהגורמים הבכירים במדינה. השנאה הורגת ופוצעת את הגוף והנפש של אלפי צעירים וצעירות שבסך הכל מבקשים להיות מי שהם, לחיות בביטחון ובכבוד. אנחנו מבקשים מכל מי שחווה מקרה להט"בופובי לפנות אלינו, דיווח יכול להציל חיים". לדיווח על כל מקרה להט"בופובי ניתן לפנות למרכז הדיווח ע"ש ניר כץ של האגודה למען הלהט"ב באתר האגודה. קו הקשב של האגודה, "יש עם מי לדבר" פועל בימים א'-ה' בשעות 19:30-22:30 בטלפון 03-6205591 או דרך אפליקציית וואטסאפ (whatsapp) במספר: 058-6205591