קרוב לשלוש שנים לאחר קרות אסון נחל צפית, במהלכו נהרגו בשיטפון 10 נערות ונערים בטיול של מכינת בני ציון, הממשלה הצביעה היום (שני) בעד הצעתו של השר צחי הנגבי (הליכוד) להקמת ועדת בדיקה ממשלתית למניעת אסונות תוך כדי פעילות במכינות הקדם צבאיות.

השר צחי הנגבי מסר: "כשר הממונה על המכינות הקדם צבאיות, נועדתי ביום הראשון לכהונתי כשר ההתיישבות עם ההורים השכולים מאסון נחל צפית, בו נספו בשנת 2018 עשרה בני נוער בשיטפון עז. ההורים העלו בפני את תסכולם הכבד על כך שקריאתם להקים ועדה ציבורית בלתי תלויה לבחינת האסון נדחתה על הסף. הודעתי להם כי אפעל בכל כוחי להקמת ועדה כזו".

צחי הנגבי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
צחי הנגבי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

"היום, כמעט שלוש שנים לאחר האסון הנורא, יצאה הועדה לדרך. הבהרתי הערב בממשלה כי מפעל המכינות הקדם צבאיות הוא נכס של החברה הישראלית. מידי שנה מגיעים אל 56 המכינות כ-4,500 צעירות וצעירים, שמקבלים דחיית שירות מצה״ל. החניכים והוריהם זכאים לכך שרשויות המדינה לא יחסכו מאמץ ולא יירתעו מביקורת פנימית כדי לוודא שאסון כזה לא יתרחש עוד לעולם", אמר עוד. 

"בהסכמת ממלא מקום שר המשפטים בני גנץ, התקבלה בקשתי להעניק לוועדה סמכויות של ועדת חקירה, כך שיתאפשר לה לזמן עדים ולקבל לרשותה מסמכים נדרשים", הוסיף השר. "בראש הוועדה תעמוד השופטת שולמית וסרקרוג, שכיהנה כסגנית נשיא ביהמ״ש המחוזי בחיפה, וחברים בה האלוף (במיל') גרשון הכהן, וראש מועצת בית אריה ומנכ״ל משרד ההתיישבות לשעבר, אבי נעים".

"בעקבות החלטת הממשלה היום אמסור לחברי הועדה את כתבי המינוי, על מנת שתחל מיד בפעולתה, ותביא בפני הממשלה את ממצאיה, מסקנותיה והמלצותיה", סיכם את דבריו.

עו"ד אפרת רייטן, המועמדת לכנסת מטעם רשימת העבודה, המייצגת את המשפחות מסרה בתגובה: "כעורכת הדין של המשפחות השכולות מאסון נחל צפית, מדהים ונורא היה לחזות כיצד שר החינוך בזמן האסון נפתלי בנט ומנכל משרדו אבוהב עשו כל שבידם כדי למנוע הקמת ועדת בדיקה לחקר הכשלים שהובילו לאסון שגבה את חייהם של תשע נערות ונער. זעזוע ואכזבה עמוקה ממי שמתיימר להטיף למנהיגות ואחריות. בתום מאבק נחוש של כשלוש שנים אנו מברכים  את השר הנגבי שדאג לעשיית המעשה הנכון כדי למנוע את האסון הבא והביא לאישור הממשלה הקמת ועדת בדיקה בלתי תלויה".

כזכור, כתבי אישום בכפוף לשימוע באשמת הריגה וחבלה חמורה הוגש לפני כשנתיים נגד מנהל מכינת בני ציון לשעבר, יובל כאהן, ונגד המדריך אביב ברדיצ'ב, בגין חלקם בגרימת מותם של 10 הנערים והנערות שנהרגו באסון. הפרקליטות הודיעה לבאי כוחם על החלטת פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, שאימץ את המלצת פרקליט המחוז.