כמחצית מבתי הקפה והמסעדות שהיו סגורים בחודשים האחרונים לא ייפתחו מחרתיים להושבת לקוחות בגלל מחסור בכוח אדם. כך מעריך מנכ”ל איגוד המסעדות ובתי הקפה שי ברמן.

לדבריו, כ־5,000 מתוך 10,000 מהעסקים בענף לא נפתחו גם למשלוחים ולטייק אוויי. “גיוס כוח האדם הפך לבעיה גדולה מכפי שחשבנו”, אומר ברמן.

בענף מעריכים עוד שחלק מהעסקים שייפתחו להושבה יתחילו בשלב ראשון במתכונת מצומצמת, עם פחות שולחנות ובמשמרות מקוצרות. גם כדאיות הפתיחה מוטלת בספק, בגלל המגבלות.

“קשה מאוד לגייס עובדים, כי רבים מעדיפים להמשיך להיות בחל”ת”, מסביר מני שקד, הבעלים של בית קפה "שקד" ברמת גן. “ביום ראשון אפתח להושבה, וכבר נערכתי לזה בהזמנת סחורה, אבל בגלל מחסור בעובדים לא אוכל לפתוח את כל השולחנות”.

אחת הבעיות היא שמתווה הפתיחה טרם סוכם סופית. “אנחנו במגעים עם משרד הבריאות כדי לקבוע את המתווה הסופי”, מספר ברמן. “מסתמן שניתן יהיה להגיע לתפוסת קהל של עד מאה אנשים בחוץ, תוך שמירת מרחק של שני מטרים בין השולחנות, ובתוך חלל העסק הכניסה תהיה על פי תוואי התו הירוק למתחסנים ומחלימים. אנחנו מצפים לסיכום הסופי, כי מסעדנים צריכים להיערך לקראת הפתיחה".

שוקי קרומר, מנהל היכל התרבות ברחובות, כבר מתרגש לקראת הפתיחה. “אחרי שנה של חוסר פעילות אנחנו עושים אירועים בתמיכת העירייה ומשרד התרבות”, הוא אומר. “אנחנו שמחים שזה קורה. כבר סגרנו על שבעה אירועים של סטנד־אפ ומוזיקה. הייתה שנה מאוד מאתגרת. היו לנו 300 עד 400 אירועים בשנה ואז דממה. היה עצוב. חלק מהעוצמה של ההצגות היא החיבוק לאוכלוסייה הוותיקה, ואני שמח שהם חוזרים אלינו ושכולם ייהנו מהתרבות המיוחדת ומקסמו של ההיכל”.