במהלך 2020 התקבלו ביחידה הממשלתית במשרד המשפטים לתיאום המאבק בגזענות 1,450 תלונות בגין 506 אירועים, פי שלושה ממספר התלונות (497) שהוגשו ליחידה במהלך השנה הקודמת.

ביחידה מייחסים את העלייה הדרמטית להשלכות הבריאותיות והחברתיות של התפרצות נגיף הקורונה, לצד מערכת הבחירות הקודמת לכנסת, שהתקיימה בחודשיים הראשונים של 2020. כך עולה מהדוח השנתי הרביעי של היחידה, שהוגש אתמול למ"מ שר המשפטים בני גנץ.

26% מהתלונות היו בנושא אפליה במתן שירות ציבורי, 19% בנושא התבטאות גזענית, 15% בנושא אפליה בתעסוקה, 11% בנושא פרסום גזעני או סטראוטיפי, 9% בנושא משטרה וגורמי אכיפה, 4% בנושא חינוך ו־3% מהתלונות בנושא ביצוע עבירות ממניע גזעני.

27% מהאירועים המדווחים היו בגין מקרי גזענות נגד יוצאי אתיופיה, 27% בגין אירועי גזענות נגד אנשים מהחברה הערבית, 19% בגין אירועי אפליה נגד חרדים, 7% מהאירועים נגד יוצאי ברית המועצות לשעבר ו־20% נגד אחרים.

מפילוח התלונות בנוגע לאירועים לפי שיוך קבוצתי, עולה כי 56% מהמתלוננים שיזמו בעצמם פנייה ליחידה במהלך השנה פנו בקשר לאירועים ביחס לחברה החרדית, רובם עקב אמירות פוגעניות של אישי ציבור או אמירות בתקשורת נגד החברה החרדית. זאת בעיקר בנוגע לפרסומים גזעניים או סטראוטיפיים בסיקור תקשורתי כגורם מרכזי להפצת נגיף הקורונה. אולם היו גם תלונות על אפליה בעת קבלת שירות ובאשר לאמצעים שנקטה משטרת ישראל בכל הנוגע לפיזור התקהלויות אסורות כלפי המגזר החרדי.

 גנץ אמר עם קבלת הדוח: "לצערי, בצל מגיפת הקורונה והמשבר הפוליטי, צמחו גם תופעות גזעניות, שמקורן לעתים גם באנשי ציבור ובתופעות רשת שמחלחלות לתוך החברה. תפקידנו לדאוג כי בשנת 2021 נציב רף גבוה למלחמה בגזענות: מדיניות ענישה אקטיבית ואפס סובלנות לגזענות, חינוך וניסוח קוד אתי לכל ארגון והכשרות נאותות למשרתי ציבור, לצד הגדלת הייצוג של כל חלקי החברה הישראלית בשירות הציבורי".