ניסיון הונאה של מתחזה לנציג חברת החשמל הופץ ברשת וגרם להודעת הבהרה מטעם החברה במהלך השבת. מדובר בתרמית ידועה שהחברה ולקוחותיה נתקלים בה מעת לעת.

בהודעה שפרסמה החברה נכתב כי "חברת החשמל מבקשת את תשומת לב הלקוחות: בשעה האחרונה החברה קיבלה התראות מלקוחות אשר קיבלו דרישה לעדכון פרטים תוך כדי איומים על השעיית חשבון. ככל הנראה מדובר בהונאה. חברת החשמל לא הפיצה כל פנייה ברוח זו ואי לכך אין להתייחס לפנייה".

המייל החשוד שהגיע אל הלקוחות מוצג כאילו נשלח מטעם "איתור תקלות חשבון חשמל" ונושא את הכותרת: "הודעת השעיית חשבון: נראה שחלק מהמידע בחשבונך חסר או שגוי".

בגוף המייל נכתב: "אנא עדכן את המידע שלך באופן מיידי כדי שתוכל להמשיך ליהנות מכל היתרונות של החשבון שלך. אם לא תעדכן את המידע שלך בתוך יומיים, נשעה באופן זמני את החשבון שלך".

אחד הלקוחות שאליו הגיע המייל סיפר: "טוב שיוצאות הודעות הבהרה מטעם החברה אך זו לא הפעם הראשונה וכנראה שגם לא האחרונה. זה לא קשור לחברת החשמל. זו מכה לכולם וזה הזמן להיות ערניים, במיוחד אחרי שהאקרים פרצו למחשבי חברת הביטוח שירביט ודרשו כופר".

חברת החשמל (צילום: פלאש 90)
חברת החשמל (צילום: פלאש 90)

ביוני שנת 2018 נעשה ניסיון נוסף להונות את לקוחות חברת החשמל, שאף הוביל לגביית יתר בכרטיסי אשראי של לקוחות. מאחד הלקוחות, תושב מרכז הארץ, נגבה תשלום בסך 2,344 שקל ללא אישורו לגביית יתר. בחברת חשמל הסבירו אז כי מדובר ברשת הונאה מתוחכמת שגנבה מספרי כרטיסי אשראי ומשלמת באמצעותם את חשבונות החשמל.

בספטמבר אותה שנה מסרה החברה כי נעשה ניסיון לדוג פרטים מלקוחותיה באמצעות הודעת מייל שבה נכתב כי אירעה תקלה בשרתי החברה ועל הלקוח למסור שוב את פרטיו. "יש להימנע ממסירת כל פרטי כרטיס אשראי", מדגישים בחברה.

בינואר 2018 גילו מספר לקוחות של חברת החשמל שבכרטיס האשראי שלהם התבצע חיוב כפול ויותר בסכומים של אלפי שקלים, הרבה מעבר לסכומי הצריכה השוטפים שלהם.

הקלות היחסית שבה הדבר נעשה מעידה כי בפני החברות הפרטיות והציבוריות בישראל ניצבת מלאכה רבה עד שיגיעו אי פעם, אם יגיעו, למצב שבו הן יוכלו למנוע מעשיו הונאה.

פרטי כרטיסי האשראי שווים הון עבור נוכלים, מה גם שישראלים רבים מתקשים לעקוב אחרי הוצאותיהם, חלקם כלל לא מנסים. בסוף השבוע פורסמו נתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) שמהם עולה כי ביום שישי האחרון נרשמה עלייה חדה של כ־30% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת היום המקביל בשנה שעברה, שבו הייתה המדינה בסגר.

בין השעות 9:00 ל־15:00 הוציאו הישראלים על רכישות בכרטיסי אשראי כ־708 מיליון שקל. הדקה העמוסה ביותר היתה 12:52, שבמהלכה נרשמו במערכות שב"א הוצאות של כ־2.8 מיליון שקל.