19 פעם אושפז יוצא אתיופיה מתמודד נפש - והוא כבר היה בדרך לאשפוז ה־20. אלא שהפעם הוזמנה מגשרת, שהסבירה לו ולרופאים את צרכיו ואת צורכי הטיפול. בעקבות זאת הוא קיבל מענה הולם ולא היה צריך להתאשפז יותר.

המגשרת פעלה במסגרת יוזמת האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות, שרקם לאחרונה פרויקט ייחודי, שמטרתו היא לקדם את נושא ההנגשה התרבותית בתחום בריאות הנפש בקרב מתמודדי נפש יוצאי אתיופיה ובני משפחותיהם. למיזם חברו ארבעת מרכזי יה"ל (ייעוץ והכוונה למשפחות) של עמותת איכות בשיקום, המעניקים סיוע לבני משפחה בתחום בריאות הנפש, ועמותת טנא בריאות, המקדמת את תחום הבריאות בקהילה האתיופית. 

השלב הניסיוני של הפרויקט יצא לדרך כבר בתקופת הקורונה ובזכות החיבור עם טנא בריאות יכולים ביה"ל לסייע גם למשפחות ממוצא אתיופי. מדובר באוכלוסיה מבוגרת ברובה, שבעבר לא הייתה מגיעה אליהם, או שלא הייתה מקבלת מענה מספק. זאת בשל קושי שפתי וקושי של אנשי מקצוע להבין ניואנסים ואפיונים תרבותיים ואישיותיים של מבוגרים בני העדה שנולדו באתיופיה.

במסגרת השירות הגיעה לאחד המרכזים אישה שבנה אובחן עם סכיזופרניה. הבן נשלח לפנימייה ושם התפרצה מחלתו והוא אושפז עוד בהיותו נער בזמן שאמו שהתה במקלט לנשים מוכות ולא יכולה לעזור. כשהגיעה למרכז יה"ל שבראשון לציון היא פגשה את נעמה, עובדת סוציאלית במקום, יחד עם אצ'מלש, בת העדה, המשמשת כמגשרת בטנא בריאות. האם התקשתה לאפשר לבן לעבור לגור בהוסטל רחוק ממנה. אולם, שתי העובדות יחד גישרו על הקונפליקטים התרבותיים תוך כדי מענה על הצורך לתת לבן מענה טיפולי מיידי.

מנהלת יה"ל ראשון לציון רונית בוזלי: "תחום בריאות הנפש רגיש בכלל ובקהילה האתיופית בפרט. לכן הפרויקט מהווה גשר אמיתי מעל התהום, שבני משפחה נמצאים בה". מנכ"ל טנא בריאות אבי מספין מוסיף: "מדובר בשיתוף פעולה חשוב ומשמעותי להנגשה תרבותית בכלל ולאוכלוסיית דוברי האמהרית בפרט".

הפרויקט פורסם בשפה האמהרית ולאחר מכן החלו רבים להתקשר למרכזי יה"ל ולקבוע פגישה. לדברי אצ'מלש מלדה טסמה, מנהלת שירות הגישור בפרויקט, "מתקיימת שיחה משותפת, במהלכה העו"ס מסבירה לבני המשפחה בעברית ונעשה תרגום לאמהרית, הכולל גישור שמטרתו לפענח את אמירות המטופל והסבר. זאת בשימוש בפתגמים ומטאפורות שעונים על השאלות של המשפחה. "הנגשה תרבותית קיימת במרכזי המשפחות לא רק לאוכלוסייה האתיופית, אלא גם לדוברי השפה הרוסית, לאוכלוסייה החרדית ולאוכלוסייה הערבית".

להתקשרות עם מרכז יה"ל, מענה טלפוני ארצי: 03-9559596