דוח חדש של משרד הבריאות חשף כי צוותים רפואיים פעלו בשיטתיות על מנת להטעות עולים מתימן, כך שימסרו את ילדיהם לאימוץ בשנותיה המוקדמות של מדינת ישראל, כך עולה מפרסום של וואלה!. על פי הפרסום, מהמסמך עלה כי ועדה מיוחדת בראשותו של המשנה למנכ''ל לשעבר, פרופסור איתמר גרוטו,  אספה עדויות וגיבשה אותן לכדי מסמך רשמי שטרם פורסם.

על פי גורם המעורה בתוכן הדוח, הצוותים סברו כי טובת הילד היא לגדול בבית שאינו של הוריו הביולוגיים ופעלו להשגת הסכמתם בעל פה על מנת לשלוח אותו לאימוץ. למרות שמהעדויות לא נראה כי השכנוע נעשה באופן ממסדי, נקבע כי הוא נעשה כדפוס קבוע.

בנוסף נראה כי ההורים לרוב לא הבינו עברית ברמה טובה ולכן לא ידעו למה הם מסכימים, כך לטענת אותו גורם, שאף הוסיף כי אחת מהעדויות כללה תיאור כיצד דיברו על העולים החדשים ונהגו בהם. בין היתר, נטען עליהם כי "הם מביאים יותר מדי ילדים והופכים אותם למסכנים", או "הם מוזנחים ומסריחים, לא ראויים להיות הורים".

איחוד משפחות מחטופי תימן (צילום: MyHeritage)
איחוד משפחות מחטופי תימן (צילום: MyHeritage)

על פי הפרסום בוואלה!, בתחילת החודש, נעשתה פנייה למשרד הבריאות מטעם עמותת "רופאים לזכויות אדם", על מנת שהדוח יפורסם, אך הם טרם זכו לתשובה.  הדס זיו, סמנכ"לית אתיקה בעמודה אמרה כי "העובדה שמשרד הבריאות לקח על עצמו לבדוק את מעורבות קהילת הבריאות בנושא ראויה לציון".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לפרסום בוואלה!: "גורמי המקצוע במשרד הבריאות בחנו את הנושא והוכנה טיוטת עבודה אשר תוצג בהמשך למנכ"ל המשרד כמקובל".

לקריאת הכתבה המלאה באתר וואלה! - לחצו כאן