עם סיומו של חג הפסח הערב (שבת) החלו מאות חגיגות מימונה ברחבי הארץ, לאחר שבשנה שעברה החגיגות נמנעו עקב הסגר הראשון ומגפת הקורונה. החגיגות השנתיות הפכו כבר מזמן ממסורת מרוקאית, לאחד מסימני ההיכר של סיום חג המצות בכל העדות. 

עשרות רבות השתתפו הערב בחגיגת המימונה של חברת הכנסת אוסנת מארק (הליכוד) בביתה שבמעלה אדומים, בהם חברי כנסת, אישי ציבור וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמסר הודעה פוליטית בעת השמחה: "המאבק על המולדת ועל ארץ ישראל לא מסתיים. המאבק על ההתיישבות לא מסתיים. המאבק על הזכות שלנו להגן על עצמנו. המאבק נגד איראן שרוצה לחזור להסכם הגרעין. מול האתגרים הללו ומול ההזדמנויות הכבירות שיש בפנינו, צריך עכשיו ממשלת ימין יציבה לאורך שנים שתדאג לכל אזרחי ישראל. זה מה שמתבקש כרגע ובעזרת השם נשיג את זה ואני מאמין שזה אפשרי".

עוד הוסיף רה"מ: "לפני שנה המימונה הייתה מופלטות בזום ואני אמרתי לפני כמה חודשים - תתחסנו ותרבחו. ברוך השם עשינו את זה ואנחנו המדינה הראשונה בעולם שיוצאת מהקורונה ואנחנו צריכים עכשיו להבטיח עוד מיליוני חיסונים כדי להבטיח שלא נחזור לקורונה - וזה חייב להתבצע מיד".

אורחים נוספים שהגיעו לביתה של מארק היו סגן שר הבריאות יואב קיש ויו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת עו"ד איתמר בן גביר.

יואב קיש ואוסנת מארק בחגיגות המימונה (צילום: TPS)
יואב קיש ואוסנת מארק בחגיגות המימונה (צילום: TPS)

איתמר בן גביר ואוסנת מארק (צילום: TPS)
איתמר בן גביר ואוסנת מארק (צילום: TPS)

שר האוצר ישראל כ"ץ התארח בבית משפחת מזרחי בתל אביב, ואמר: "אני שמח להתחיל את ערב חגיגות המימונה בבית משפחתם של יהודה ודניאלה מזרחי בת״א, ברוח המסורת הנפלאה של יהדות מרוקו. רגע אחד לפני החזרה לשגרה ולעבודה הקשה, אחרי חופשת הפסח ולפני שבוע של הכרעות פוליטיות מורכבות, כולנו מסובין ביחד בערב של אהבה ואחדות. תרבחו ותסעדו, חג שמח!".

שר האוצר ישראל כ''ץ בחגיגות המימונה (צילום: ללא קרדיט)
שר האוצר ישראל כ''ץ בחגיגות המימונה (צילום: ללא קרדיט)

יו"ר הציונות הדתית חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' לא פסח גם הוא על המסורת והגיע לחגיגות המימונה באולפנת בני עקיבא רעות בפתח תקווה: "אפשר להתווכח, להסביר ולהרכיב קואליציות, אבל ההחלטות הגורליות יתבססו על ידי מפלגות יהודיות וכאלה שמכירות בעם היהודי", אמר חבר הכנסת והוסיף: "כל מי שרוצה לחיות כאן כאדם פרטי וליהנות מכל השפע והיופי שהעם היהודי הביא לכאן, שאין לו שאיפות אחרות ומקבל את מדינת ישראל כמדינת ישראל - מוזמן. זאת לא רע״מ ואלה לא האחים בתנועה האסלאמית, הם לא שותפים לגיטימיים בשום ממשלה".

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ התארח בחגיגות המימונה אצל משפחת בן ישי במושב מנחמיה שבצפון, ואמר כי "הימים הם ימי הכרעה פוליטית. מיום הבחירות אני עושה כל שביכולתי כדי שתקום ממשלה ישרה ויציבה. נלך עם מי שיושר בערכיו, נרחיק את מי שאינטרסים אישיים בליבו". לדבריו, "אסון יקום עלינו אם תוקם ממשלת ימין קיצונית בראשות נתניהו, עם גורמים גזעניים, ללא איזון שישמור על טובת האזרחים. אני מסתכל סביב, ומתרגש על החגיגה המשותפת, אחרי חודשים ארוכים של מלחמה בבידוד, בבריאות ובדאגה לציבור. תרבחו ותסעדו, המשיכו להבדיל בין אמת לשקר, אמוני אתכם. והתקווה היא שתנצח".

בני גנץ חוגג את המימונה במנחמיה (צילום: אלעד מלכה)
בני גנץ חוגג את המימונה במנחמיה (צילום: אלעד מלכה)

גם חברי וחברות מפלגת העבודה, כולל היו"ר מרב מיכאלי השתתפו במימונה בביתו של ניסים לסרי, מס' 12 ברשימה, במושב עולש.

חברי מפלגת העבודה בחגיגות המימונה (צילום: ללא)
חברי מפלגת העבודה בחגיגות המימונה (צילום: ללא)

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער לעומת זאת, הגיע לטעום מהמופלטות ביחד עם רעייתו גאולה אבן בביתם של סהר ותהילה פינטו בגדרה.

גדעון סער וגאולה אבן בחגיגות המימונה בגדרה (צילום: ללא קרדיט)
גדעון סער וגאולה אבן בחגיגות המימונה בגדרה (צילום: ללא קרדיט)

ראש המשלחת הדיפלומטית המרוקאית בישראל, עבד-אל רחים ביידא השתתף בחגיגות המימונה בירוחם ביוזמת ראשת העיר טל אוחנה. "אני גאה על שמירת המסורת המרוקאית כאן בישראל. יחד נפעל לחיזוק היחסים ומימוש ההסכמים בין המדינות", אמר ביידא.

סמנכ"ל מזרח תיכון במשרד החוץ ורמ"ט שר החוץ, חיים רגב, בירך את הנוכחים בשם שר החוץ, גבי אשכנזי ואמר: "אני שמח על פתיחה מחדש של  הקשרים בין ישראל ומרוקו. מדובר בקשר חזק ומיוחד בין עמים, ששונה מכל מדינה אחרת במזרח התיכון". באירוע השתתף גם השר לעניינים אסטרטגיים, מיכאל ביטון.

לרגל החג, קיימו לראשונה תלמידים מישראל וממרוקו קונצרט אנדלוסי מקוון משותף בהנחיית אוולין הגואל. הקונצרט, ששודר ברשתות החברתיות של משרד החינוך, הוא חלק משורה רחבה של שיתופי פעולה בתחום החינוך, עליהם סיכמו שר החינוך, יואב גלנט ומקבילו, שר החינוך המרוקאי, סעיד אמזאזי. 

התלמידות והתלמידים מישראל שיופיעו בקונצרט האנדלוסי יבצעו שורה של פיוטים, נגינות ויצירות מוסיקליות הלקוחות מהפולקלור של יהדות מרוקו, בהן: "אהלן וסהלן", "למולדת שובי רוני", "אחיבאק" ועוד. התלמידות והתלמידים ממרוקו יבצעו מגוון רחב של יצירות מוסיקליות, בהן הניגון "הבה נגילה". 

גם בטבליסי שבגאורגיה, חגגו את המימונה. לימור ומאיר אלפסי, זוג הורים שעברו הליך פונדקאות באמצעות מנור מדיקל מקבוצת דנאל ולפני מספר ימים נולד להם תינוק מתוק לאחר שנים של תלאות וייסורים. לרגל האירוע המרגש, הם חגגו וארגנו מימונה מסורתית בבניין הדירות בו הם משתכנים, ביחד עם עוד 5 זוגות ישראלים שנמצאים גם בהליך פונדקאות.

לדברי עמי מנור, בעלים ונשיא מנור מדיקל מקבוצת דנאל שבאמצעותם עבר הזוג את הליך הפונדקאות: "אנו נרגשים בכל פעם מחדש כשנולד תינוק וכשאנו מצליחים להגשים חלום לזוגות רבים במסע המפרך שלהם להביא ילד לעולם".

מסתערים על החמץ

מאות אנשים נהרו אל המאפיות השונות, ביניהן מאפיית אבולעפיה המפורסמת ברחוב יפת ביפו, אשר נחשבת כבר במשך עשרות שנים לאחד מסמלי סיום חג המצות. 

הישראלים מסתערים על הפיתות והלחם בצאת החג. צילום: אבשלום ששוני

כזכור, בשנה שעברה, בפעם הראשונה מזה עשרות שנים המאפייה הייתה ריקה בסיום החג וזאת בשל תקנות משרד הבריאות בעיצומו של הסגר הראשון, שדרשו את סגירתן של המאפיות מחשש להתקהלויות של קונים.

"בפעם הראשונה מאז קום המדינה, אין את המראות של הקונים הרבים המגיעים במוצאי פסח", אמר ל"מעריב" חמיס אבולעפיה, מהבעלים של המאפיה המיתולוגית, שנוסדה לפני 141 שנים.

"אנחנו דור שישי במאפייה וסבא שלי החליט בזמנו שנכבד את היהודים ובפסח נסגור את המקום. במוצאי החג הייתה החגיגה הגדול של הקונים, שעמדו בתורים הארוכים. כולנו חיכינו לערב הזה", סיפר עוד אבולעפיה, "אנחנו המאפיה המזוהה יותר מכל דבר אחר עם סיום פסח".