שר החינוך, יואב גלנט, פרסם הבוקר (שישי) פוסט בחשבון הפייסבוק שלו, בהתייחס להחלטת בג"ץ לאפשר את שלילת פרס ישראל מפרופ' עודד גולדרייך עקב תמיכתו בעבר בארגון החרם על ישראל, BDS.

"פרס ישראל הוא הפרס היוקרתי ביותר שמדינת ישראל מעניקה. מי שמדינת ישראל וחוקיה לא יקרים לליבו, לא ראוי לפרס ישראל. פרופ׳ גולדרייך הוא אולי מדען מבריק, אבל תמיכתו בתנועת החרם וקריאתו לחרם על אוניברסיטת אריאל היא יריקה בפניה של מדינת ישראל ושל האקדמיה הישראלית ואף הפרה אפשרית של החוק", כתב גלנט.

"אנו ננצל את הזמן שהועמד לרשותנו על מנת להשלים את הבדיקה האם התנערותו הנוכחית של הפרופ׳ מתנועת החרם היא כנה והאם המידע שמסר לבית המשפט ולמדינה בעניין זה הוא נכון. תרחיש בו תומך בתנועת החרם יעמוד על הבמה ביום העצמאות ויקבל מידי ראשי המדינה את פרס ישראל הוא תרחיש שלא אתן לו את ידי", הוסיף.

בתוך כך, הופץ היום לתקשורת מכתב של נשיאי האוניברסיטאות לשר החינוך בנושא ההתנגדות להענקת פרס ישראל בחקר המתמטיקה ומדעי המחשב לפרופ' עודד גולדרייך, בו הם קוראים לגלנט להסיר את התנגדותו למתן הפרס לפרופ' גולדרייך.

מכתב ראשי האוניברסיטאות לגלנט (צילום: אתר אוניברסיטת בן גוריון)
מכתב ראשי האוניברסיטאות לגלנט (צילום: אתר אוניברסיטת בן גוריון)

כזכור, בית המשפט העליון קבע אמש בהרכב של שלושה שופטים כי שר החינוך יואב גלנט יוכל לבחון מחדש את עצם הענקת פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך ממכון וייצמן, שתמך בתנועת החרם על ישראל, ובחרם על אוניברסיטת אריאל. השופטים כתבו בין היתר כי "בנסיבות שנוצרו, בשים לב לעמדת שר החינוך בדבר הצורך בפרק זמן נוסף לבחינת העניין, לרבות מתן אפשרות להידרש להתייחסותו של פרופ' גולדרייך לדברים בטרם קבלת החלטה סופית; ובשים לב לעמדת היועץ המשפטי לממשלה לכך שמדובר בשאלה "לא טריוויאלית" שעשויה לדרוש ליבון משפטי שיש קושי לבצעו לנוכח סד הזמנים".

כאמור, הם ציינו כי הדיון בבג"ץ נערך אמש, כאשר הטקס אמור להיות מצולם ביום ראשון הקרוב. "בהינתן כל אלה, אנו סבורים כי יש לאפשר לשר החינוך לחזור ולעיין בדברים ולקבל החלטה בתוך חודש ימים מהיום. זכויות הצדדים שמורות ביחס לכל החלטה שתתקבל. רשמנו לפנינו כי ככל שיוחלט להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס, ניתן יהיה לעשות כן בטקס פרסי ישראל שייערך בשנה הבאה או במועד מוקדם יותר לפי בחירתו של פרופ' גולדרייך", כתבו, תוך שהם מציינים כי על המדינה להשיב תוך 30 יום.