יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל נפתח היום (שלישי) בטקס הממלכתי בבית יד לבנים בירושלים, במעמד ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון וראש העיר ירושלים.

מתייחדים עם הנופלים: טקס הזיכרון המרכזי בכותל המערבי

ראש הממשלה בנימין נתניהו, עלה לשאת את נאומו. בפתח דבריו אמר: "אחיי ואחיותיי, בני המשפחות השכולות. ביום הזיכרון לפני שנה הרגשנו כאב כפול ומכופל. על האובדן שאין לו תחליף, ועל האילוץ שלא לפקוד את בתי העלמין. השנה בזכות מבצע החיסונים הסרנו חלק מהמגבלות, אבל חובת הזהירות עדיין קיימת". 

"כולנו משפחה אחת גדולה ויוצאת דופן. אני יודע כי לצערי אני משתייך אליה כבר 45 שנה, כשאיבדתי את אחי, יוני נתניהו, כשהוביל את המבצע לשחרור החטופים באנטבה, אוגנדה. אנחנו משפחה שלא רוצה להתאחד. כל אחד מאיתנו זוכר את הרגע הנורא בו ניצב לצד תלולית האפר הטחוח. שבר עצום פקד אותנו, שבר שחורט בנו צלקת עמוקה", הוסיף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל (צילום: מרק ישראל סלם)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל (צילום: מרק ישראל סלם)


ראש הממשלה המשיך: "השבר אף פעם לא באמת מחלים. אחר כך למדנו לחיות מחדש, אנחנו עושים זאת בשבילנו ובשבילם. חללי מערכות ישראל והאזרחים שנרצחו בפעולות האיבה. כל אחד מהם מבטא את התקומה של 73 שנותינו. כראש הממשלה אני עושה הכל בפעולות שאנחנו מאשרים כדי לחסוך חיי אדם. זה כלל אינו מובן מאליו, כי זה מושג בזכות ההרתעה העקבית והנחושה של מדינת ישראל. בשנה האחרונה חיזקנו את תודעת הזיכרון כלפי הנופלים, חנכנו אנדרטה ליוסף טרומפלדור בתל חי ואנדרטה שנופלי השיירות בשער הגיא".

נתניהו חתם את דבריו באומרו: "אני מאחל החלמה לכל הפצועים, בהם יקירנו איציק סעידיאן, שכולנו מתפללים להחלמתו ומחבקים את משפחתו. אני מתחייב שנשקיע כל מאמץ להחזיר הביתה את השבויים והנעדרים. זוהי משימה קדושה שאיננו מרפים ממנה".

נתניהו בטקס ביד לבנים. צילום: ניברן ברודקאסט
אחריו, נשא דברים יו"ר הכנסת, יריב לוין: "יגון, געגוע וכאב גדול עוטפים הערב את הארץ כולה, בעודנו מכבדים את זכרם של בנינו ובנותינו אשר נפלו בשליחות העם ובהגנה על המולדת. משפחות יקרות, העם כולו מבקש לחלוק עמכן, ולו חלק מזערי, ממשא כאבכן. כאב, שאינו מרפה. כאב שמחלק, באבחה אחת, את חייכן לשניים. החיים שהיו לפניו, ומה שהפכו מאז אותו רגע בו נמסרה ההודעה המרה".

"אנו מבקשים לחבק אתכן ולחזק אתכן. אין בכך כדי להקל הקלה של ממש, אך יש בכך כדי להביע את מחויבותנו העמוקה כלפיכן, וכלפי זכר יקיריכן. חללי מערכות ישראל היו בחייהם שונים זה מזה. כל אחד – עולם ומלואו, וכולם ביחד – ביטוי נאמן לשותפות הגורל ולמחבר בינינו. ראשנו, מורכן ביראת כבוד על חלומותיהם שאבדו. על חלומותינו שמתגשמים בזכותם", הוסיף.

"אנו מייחלים לשובם לאדמת המולדת של כל שבויינו ונעדרינו. אנו מחזקים מכאן את משפחותיהם היקרות, המתמודדות עם הגעגוע ועם חוסר הוודאות. לא נחדל מהמאמץ למצות כל דרך, על מנת להשיבם הביתה", אמר בתום נאומו.

אירועי יום הזיכרון

ב-20:00 בערב תישמע צפירה בת דקה, ומיד לאחר מכן יחל טקס פתיחת אירועי יום הזיכרון בכותל המערבי, בנוכחות נשיא המדינה וראש הממשלה. לאחר מכן ייערך במשכן הכנסת "ערב שירים לזכרם של חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה".

ביום רביעי ב-11 תישמע צפירה נוספת, בת שתי דקות, ואחריה ייערכו טקסי הזיכרון בבתי העלמין ברחבי הארץ, בהם הטקס המרכזי בהיכל הזיכרון בהר הרצל. ב-13:00 ייערך בהר הרצל הטקס לזכר נפגעי פעולות האיבה.אירועי יום הזיכרון ייחתמו בטקס הדלקת המשואות, המתקיים ברחבת הר הרצל בשעה 20:00 ופותח את חגיגות יום העצמאות.