שר הביטחון, בני גנץ, נאם היום (רביעי), יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, בטקס הקראת שמות חללי ישראל של משרד הביטחון בהיכל הזיכרון בהר הרצל, ואמר: "לכל חלל יש ייחוד, וכמעט בכל יום מתקיימת אזכרה למי מהם, אבל יחדיו, הם החללים של כולנו ומרכיבים חלל לאומי קולקטיבי – חור בלב האומה".

הוא הוסיף כי "במדינת ישראל, רוויית המערכות, בכל אחד מאיתנו ישנו חלל כזה. במהלך כמעט ארבעים שנות שירות בצה"ל, וגם כעת, הולכים איתי הפנים והשמות של החללים הפרטיים שלי".

"רק אתמול, עברתי כאן בקיר הזה עם מזכיר ההגנה האמריקאי, ודיברנו על המסע האישי שלי אחרי צוק איתן שבו ביקרתי כל אחת מהמשפחות- שם-שם, בית בית. בכל מקום סיפור שקורע את הלב, לכל משפחה דרכה להתמודד, לכל אחד דרך המיוחדת לו- וכולם בליבנו", המשיך גנץ. 

היכל הזיכרון החדש לחללי צה''ל (צילום: דובר צה''ל)
היכל הזיכרון החדש לחללי צה''ל (צילום: דובר צה''ל)

במעמד הטקס, שנערך זו הפעם השנייה הוקראו שמותיהם של כלל חללי מערכות ישראל על ידי חיילי צה"ל, אמר גנץ: "בזכרוננו הפרטי, אף בהיעדרם הם חיים כל כך – החדר שנותר כפי שהיה, הסימניה שנותרה באותו העמוד בספר, הזמן שקפא מלכת. ביום הזה מתחבר הזיכרון הפרטי של כל אחת ואחד מאיתנו, לזיכרון לאומי של כולנו כאומה".

בהמשך דבריו פנה גנץ למשפחות השכולות: "ביום הזה, יותר מאשר בכל יום אחר, אנו מבקשים מכם, בנות ובני המשפחות השכולות, לשתף, לאפשר לנו להיאחז באותם רגעי חיים. לספר על יפי ויפות הבלורית והתואר, לשחזר את כל אותם רגעים אחרונים והרגעים שלפניהם". והוסיף כי "אנחנו, כולנו, מחויבים לשמוע, מחויבים להקשיב, מחויבים לזכור".

"אנו מחויבים לעשות הכל כדי שלא יהיו עוד מלחמות- לנהוג באחריות, להתייחס לחי חיילינו בחרדת קודש", סיכם שר הביטחון, "היום הזה שבו לא יהיו עוד מלחמות, לצערי, רחוק, ואנו, נמשיך לבצע את משימותנו, להגן על המולדת, ולחיות גם על חרבנו".