ברחבת המוסדות הלאומיים בירושלים נערך היום (רביעי) טקס יום הזיכרון, בסימן 60 שנה לטביעת האנייה "אגוז". במהלך האירוע, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג ויו"ר המשפחות השכולות גילה גוטמן אזולאי הדליקו משואה לזכר הנופלים במערכות ישראל ובפעולות איבה בארץ ובעולם.

הרצוג אמר במעמד הטקס: "חשכת זיכרונם של הנופלים מכסה כעננה את ליבנו. הדמעות זולגות, הגוף מתגעגע. עם ישראל מתאחד עם מתיו. לכל אחת ואחד יש את סיפור העצמאות שלו: הדרך שעבר כדי להגיע לכאן, התלאות והייסורים שהיו מנת חלקו. לצד הסיפור האישי יש גם אחד משותף, הוא סיפור הקמתה של מדינת ישראל".

הוא הוסיף כי "סיפור אחד כזה הוא של חיים צרפתי, שליח המוסד שהיה על ספינת המעפילים "אגוז", כשיצאה ממרוקו בליל חורף סוער לפני 60 שנים, בינואר 1961, ומעולם לא הגיעה ליעדה. 44 איש לקח אליו הים, ילדים, נשים, גברים - יהודים שכל רצונם היה להתחיל חיים חדשים בארץ ישראל. הספינה טבעה אך לא טבע סיפור גבורתם של נוסעיה וכיסופיהם לציון".

יום הזיכרון (צילום: מרק ישראל סלם)
יום הזיכרון (צילום: מרק ישראל סלם)

יו"ר המשפחות השכולות, גילה גוטמן אזולאי, שהייתה בת 10 שנים כשאיבדה באסון את אמה ואת חמשת אחיה, אמרה במהלך הטקס: "אסון טביעתה של "אגוז" הוא טרגדיה לאומית וטרגדיה אישית. בבית בקזבלנקה נתנו לי תמיד את ההרגשה שהחיים במרוקו הם זמניים. כולנו ערגנו לארץ ישראל והיא הייתה משאת נפשנו".

גוטמן אזולאי שיתפה בזכרונה האישי: "בינואר 1961, ארגנה המחתרת המקומית קבוצת ילדים שתעלה לארץ כדי להבטיח שמשפחותיהם יעלו בעקבותיהם. אחותי פני בת 12 ואני בת 10 צורפנו לקבוצה. לא נפרדנו מאימי ומהאחים שלי ולא תיארתי שלא אראה אותם שוב לעולם. כמה ימים אחר כך אמי וחמשת אחיי ואחיותיי נספו באסון טביעתה של אגוז".

הטקס ברחבת המוסדות הלאומיים הוקדש גם לזכרם של היהודים שנרצחו בפעולות טרור ובפיגועי אנטישמיות בעולם. על פי נתוני הסוכנות היהודית, מאז קום המדינה נרצחו כ-200 יהודים באירועים אנטישמיים ובפיגועי טרור בכל רחבי העולם.