בשכונת עג'מי ביפו שרר אתמול שקט מתוח לאחר העימותים הקשים שפרצו שלשום בעקבות תקיפתו של רב ישיבת שירת משה אליהו מאלי.

בישיבת ההסדר שברחוב טולוז בלב השכונה סירבו התלמידים להתייחס לאירועים האלימים, וגם בעלי עסקים ערבים לא הסכימו להתבטא בפומבי.

הרב אליהו מאלי, שהותקף ביחד עם אחד מראשי הישיבה בעת שבדק אפשרות לרכישת נכס באזור, הגיע לישיבה לקראת שעות הצהריים אבל סירב להתייחס לתקיפתו, שאף תועדה והועלתה לרשתות החברתיות.

מנהל ישיבת ההסדר משה שנדרוביץ ביקש להעביר מסר של רצון לחיים בשלום עם השכנים הערבים, אך הדגיש שאין כוונה להפסיק את הפעילות ביפו. "יש לנו כ־350 תלמידים במוסדות שאנו מפעילים, מתוכם כ־200 מתנדבים בפעילויות שונות, ובישיבת ההסדר לומדים כ־120 תלמידים", הוא סיפר והוסיף: "אנחנו דוגלים בשכנות טובה עם הערבים".

על הטענות שהניסיון לרכוש נכס בעג'מי הביא לפרוץ העימותים, אמר שנדרוביץ: "פנה אלינו יהודי שיש לו שטח. היינו שם ואז התחילו לצעוק עלינו 'תעופו מכאן' וחטפנו מכות. המשטרה פעלה במהירות ותפסה את הפורעים. כמוסד, אנחנו שוכרים ורוכשים דירות לתלמידים. מדובר בנכסים שיהודים מציעים לנו, וגם אין לנו קשר לחברת עמידר או לנכסי נפקדים. אנחנו לא פונים לערבים".

  שנדורוביץ בפתח ישיבת ההסדר שירת משה ביפו. ''אנחנו לא פונים לערבים'' (צילום: אבשלום ששוני)
שנדורוביץ בפתח ישיבת ההסדר שירת משה ביפו. ''אנחנו לא פונים לערבים'' (צילום: אבשלום ששוני)

 שנדרוביץ העריך שהתקיפה נבעה משילוב של שני מניעים – נדל"ן ולאומנות: "זה קשור לקרקע שרצינו לרכוש, אבל לא נראה לי שניתן לנתק את זה מהחזות. הקרקע והחזות היו מרכיב משותף. נמשיך הלאה עם כל הכוח בשגרת הפעילות. לא קיבלתי הנחיות מהמשטרה לאבטחה".

מנהל המכינה זאב שרון אמר: "אנחנו לא מתחילים ולא יוזמים, וחיים כאן עם הערבים בשלום. יש כאן ישיבה ואנחנו שוכרים כאן דירות, אז מה הסיפור? אנחנו ביפו! אבא שלי היה מפקד גדוד 15 של האצ"ל שכבש את יפו. אנחנו גרים בלב מדינת ישראל".

במהלך המהומות שפרצו שלשום בלילה, כמעט שנעשה לינץ' בצעיר יהודי שהיה בדרכו לקנות גלידה ברחוב יפת. בעלי עסקים סירבו להתייחס לאירועים החריגים, ובניגוד לעבר, הם אפילו לא היו מוכנים הפעם לדבר בעילום שם.

כך בבית קפה ברחוב יפת שבו ישבו יהודים וערבים, אבל עובד במקום נראה לחוץ ולא הסכים להתראיין. גם בעסק סמוך העובדים קיבלו הוראה שלא לדבר עם התקשורת.

מורה ערבי בבית ספר בעג'מי הזהיר לנוכח המתיחות בין יהודים לערבים: "הכל כאן חם היום, ולא רק מזג האוויר. כבר 30 שנים אני ביפו ובכל פעם יש משהו חדש. אין מתיחות עם יהודים. תראה כאן יהודים מסתובבים ויש שכנות טובה. אבל עם המתנחלים זה משהו אחר", הוסיף המורה.

"הם רוצים לקנות כל פינה, בכל מקום, להתיישב כאן ולדחוק את הערבים. מדוע צעירים ערבים צריכים לעזוב את יפו בגלל מחירי הדיור היקרים, ושמתנחלים יגיעו להתיישב כאן. יש להם כנראה סיוע והם קונים".

בבית קפה שכונתי סמוך, ישבו בצוותא יהודי וערבי. "אנחנו חיים ביחד כבר 50 שנים. בבניין שלי יש יהודים, מוסלמים ונוצרים ואנחנו לא רוצים להיכנס למה שקרה כאן בלילה", אמר אחד מהם.