הפרות סדר אלימות בין פעילי ימין קיצוני לבין בני המגזר הערבי נרשמו משעות הלילה (בין חמישי לשישי) ברחבי העיר ירושלים. במהלכן מאות מתפרעים השליכו אבנים ובקבוקים האחד על השני ולעבר הכוחות, בעוד השוטרים פעלו לפיזור המתפרעים, תוך שימוש ברימוני הלם. זאת, ברקע האירועים האלימים בין הצדדים בימים האחרונים

המשטרה הודיעה הבוקר כי עצרה למעלה מ-50 חשודים בגין עבירות יידוי אבנים, ירי זיקוקין, תקיפות שוטרים ואירועי אלימות. העצורים יובאו לדיון בבית משפט השלום בירושלים. כ-20 שוטרים נפגעו במהלך הלילה וטופלו במקום, שלושה מהם פונו להמשך טיפול רפואי.

בהודעה לתקשורת, המשטרה גוללה את אירועי הערב. מיד לאחר סיום תפילת התראוויח בהר הבית, החלו מאות מתפרעים ליידות אבנים, בקבוקים וחפצים לעבר כוחות המשטרה, שהחלו בפיזורם "תוך שימוש באמצעים תוך ניסיונות מרביים להבחנה בין מתפללים שסיימו כאמור את התפילה והולכים לעיסוקם לבין אותם מתפרעים".

במקביל, התגודדו מאות מפגינים סמוך לכיכר צה"ל אשר הגיעו לכיוון שער שכם, שם בלמו השוטרים את תנועתם והיוו חיץ בין הצדדים המוחים. במהלך הפגנתם של אלה, יידו אבנים ובקבוקים לעבר השוטרים וניסו לפרוץ את הגדרות שהוצבו במקום. במקרה אחד ניסה אחד המפגינים לפגוע באמצעות גדר שהוצבה במקום בסוס המשטרתי. לאחר שהמשטרה הורתה להם להתפנות, השוטרים הדפו את ההמון חזרה לכיכר צה"ל ורחוב יפו.

05:25: זיקוקים נורו סמוך לתחנת הרכבת הקלה בעיר ועל פי המשטרה נורו בקרבת אזרחים. במקביל, שריפה פרצה במבנה סמוך והתפשטה גם לרכב שחנה בסמוך. לוחמי האש הגיעו למקום תחת אבטחה של כוחות המשטרה.

05:02: עשרות צעירים יידו אבנים לעבר כוחות המשטרה, שהגיעו לזירה ברחוב ואן פאסן במזרח העיר. בעקבות כך החלו הכוחות בפיזור המתפרעים תוך שימוש באמצעים.

04:35: נהג שטען כי רכבו נרגם באבנים, ירה באוויר באקדח המוחזק ככל הנראה ברישיון. שוטרים הגיעו לזירה ונשקו נלקח.

03:36: עשרות מפגינים יידו אבנים והבעירו פח בסמוך לצומת זקס בעיר. בהמשך, נהדפו על ידי כוחות המשטרה.

02:05: אבנים יודו לעבר רכב בו נהג יהודי סמוך לרוקפלר במזרח ירושלים. הנהג ניסה להימלט רגלית מהמקום, בעוד מספר צעירים תקפו אותו ולאחר מכן הוא פונה לטיפול רפואי. בהמשך לאירוע, התקבל דיווח למשטרה על אודות שריפת הרכב. חוקרי המשטרה בחנו את האירוע לרבות ניסיון לזיהוי ואיתור החשודים במעשה.


01:45: יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ, התייחס למאורעות וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "פרעות האויב הערבי בכל הארץ בימים האחרונים מחזירות אותנו הרבה שנים לאחור, למרד הערבי הגדול של שנת 1936. אז שלטון בריטי עויין שפרש חסות על הפורעים, היום שלטון יהודי חדל אישים שמורכב מהנהגה חלשה, מערכת משפט מסואבת ומערכת אכיפת חוק מסורסת בתפיסות פוסט לאומיות ופוסט מודרניות מסוכנות".

המהומות בירושלים הלילה (צילום: דוברות המשטרה)
המהומות בירושלים הלילה (צילום: דוברות המשטרה)

00:05: כוחות המשטרה עצרו שלושה חשודים בגין יידוי אבנים לעבר רכבו של תושב שכונת א-טור בעיר, שנגרם נזק לרכבו. למקום הגיעו אנשים נוספים והחל יידוי אבנים בין הצדדים וכוחות שהגיעו למקום הפרידו בין המעורבים, תוך יידוי אבנים וירי זיקוקים לעברם, ללא נפגעים. 

00:02: גם בכיכר השבת, כוחות משטרה פועלים להשבת סדר ונעצרו שני בני אדם לאחר קבלת דיווחים על התקהלות רבה תוך הפרת סדר הכוללת חסימת הכביש, הבערת פחים וגרימת נזק. 

23:18: שוטר מיחידת הפרשים נפגע מאבן שהושלכה ופגעה בפניו והוא טופל בשטח על ידי מערך הרפואה המשטרתי. בנוסף, הסהר האדום מסר כי 12 מפגינים פונו במצב קל לבית חולים במזרח ירושלים. לאחר מכן, המשטרה השתלטה על האזור שבין שער שכם לבין דרך הנביאים, לאחר שפיזרה מאות צעירים ויצרה חוצץ בין שני הצדדים אותה ניסו המפגינים לפרוץ. הכוחות במקום הדפו אותם לאחור, בזמן שהמפגינים השליכו אבנים לעבר השוטרים.

הפרות הסדר בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
הפרות הסדר בירושלים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

שוטר נפגע מאבן  (צילום: דוברות המשטרה)
שוטר נפגע מאבן (צילום: דוברות המשטרה)


ח"כ איתמר בן גביר גינה מוקדם יותר את יידוי האבן לעבר השוטרים, ואמר: "המשטרה חייבת לאפשר לחברי להב"ה חופש הפגנה ותנועה מלאים, ומי שזורק אבנים צריך להיעצר. לא אחת נפסק כי אין לאפשר לפורעים זכות וטו על הפגנה, וחובת המשטרה לדאוג לכך שיהודים יוכלו ללכת בכל מקום בירושלים, גם כשבנצי גופשטיין וחבריו לא שם כדי לעשות סדר".

מהמשטרה נמסר כי היא נערכה בכוחות רבים לקראת המחאה עם מאות שוטרים שיפעלו למניעת הפרת סדר ואלימות. הכוחות, גלויים וסמויים, נפרסו באזור המחאה ובמקומות נוספים בירושלים ויפעלו בנחישות לשמירת הסדר ומניעת אירועי אלימות במקומות השונים. במשטרה הדגישו: "נאפשר לכל אדם את זכות המחאה וחופש הביטוי בהתאם לחוק, אך נפעל באפס סובלנות כלפי כל גילוי אלימות, הפרת סדר ופגיעה בביטחון הציבור".

צעדת ארגון הימין הקיצוני להב"ה בירושלים (צילום: רוני כנפו, וואלה!)

בתגובה להאשמות, בארגון להב"ה טענו: "השמאל הקיצוני חובר לערבים במטרה לשבש את ההפגנה הערב. לידינו הגיעו תכתובות מקבוצות ווצאפ של ארגוני שמאל קיצוני, מהן עולה כי בכוונתם של פעילי השמאל להגיע הערב להפגנה היוצאת מכיכר ספרא לעבר שער שכם, במחאה על אזלת היד המשטרתית בטיפול בטרור הערבי המתגבר בימים האחרונים. באחת ההודעות נכתב כי בכוונת פעילי השמאל ליצור "חומה אנושית של תקווה", במטרה "למנוע פוגרום בירושלים", כך לדבריהם". 

יו"ר ארגון להב"ה, בנצי גופשטיין, מסר: "יש מי שמעדיף לחבור לאויב ולא מעניין אותו שיהודים חוטפים מכות ומושפלים מידי יום בירושלים, ויש מי שאכפת לו מהכבוד הלאומי של עם ישראל ומריבונותה של המדינה היהודית על בירתה. אני קורא לכמה שיותר יהודים להגיע הערב להפגנה, ויחד איתנו לדרוש מממשלת ישראל להנחית מכה אנושה על הטרור הערבי ולשים סוף למציאות בה יהודים חוששים להסתובב בבטחה ברחובות".