העיתונאי החרדי יענקי פרבר שוחח היום (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM על התגובות בציבור החרדי לניסיון ההתאבדות של יו"ר זק"א לשעבר יהודה משי זהב, זאת ברקע התלונות שהצטברו במשטרה והעדויות שהתפרסמו בתקשורת לפיהן נהג במשך שנים לתקוף ולהטריד מינית ילדים, נערים, נערות ונשים.

"בתקשורת החרדית המיינסטרים, בעיתונות המפלגתית אין בכלל אזכור לניסיון ההתאבדות", הסביר בראשית השיחה, "גם לא הזכירו את התחקיר שנעשה לגביו כי לא מדברים על הנושאים האלה מעל דפי העיתון. גם באתרי אינטרנט חרדיים שהם יותר ליברליים לא דיברו על זה", המשיך פרבר. 

בהמשך התייחס פרבר לשאלה כיצד המעשים שביצע לכאורה משי זהב נשארו מתחת לרדאר במשך שנים, והשיב: "לפני 20 שנה לא הייתה מודעות לפגיעות מינית, גם בחברה החילונית". הוא הוסיף כי "צריך לזכור שכל העמותות וארגוני הסיוע לנפגעים מינית, גם גברים וגם נשים, בחברה החרדית וגם בחברה החילונית – הוקמו ויצאו לאור רק בשנים האחרונות".

"זה דבר אחד שעזר לחשוף את הדברים האלה. צריך לזכור שמתחושות ומטוקבקים וזריקת מילה פה ושם אי אפשר לבנות כתבת חדשות ולבוא להאשים בן אדם", הסביר פרבר, "אהרון רבינוביץ' מ'הארץ' עשה דבר גדול, אני מניח שהוא עבד הרבה מאוד זמן על התחקיר הזה כי ראה את התגובות ברשתות".

כשנשאל העיתונאי האם ידע על הפרשה טרם פרסומה הגיב: "ידעתי שעשו אבל לא ידעתי מי עשה. לפני 20 שנה היו לי שותפים בדירה שכולם מבתים חרדים והם התנהגו בצורה קצת מוזרה שאדם מהישוב לא מתנהג ככה. כל מיני דברים מוזרים, מעדיף לא לפרט". לטענתו, אלה היו הקורבנות של משי זהב: "במעשיו הוא פגע לא רק בקורבנות שלו אלא גם פגע בילדים שלהם, בדור ההמשך".

"לא ידעתי אז שהוא זה שפגע בחברים שלי, הם פחדו לספר לי אפילו", שיתף, "הוא אנס חברים שלי בני 14 במאה שערים, הוא היה עושה אורגיות על ילדים ילדות, על נערים ונערות. בן אדם שלא ראוי לטיפת רחמים. אני שומע שאומרים 'התקשורת, התקשורת'. אל תבלבלו את המוח. התקשורת לא ידעה כי המשטרה לא בדקה ואנשים פחדו לדבר. אי אפשר להאשים את התקשורת, אני בטוח שאם התקשורת החילונית הייתה יודעת לפני 20 שנה היא הייתה יוצאת עם זה החוצה. היא לא ידעה כי אף לא התלונן".

"הבעיה היא לא רק משי זהב", המשיך פרבר, "אנשים תמיד שואלים למה לא התלוננתם? למה לא דיברתם? חשוב להבין שאף אחד לא האמין לנו". הוא טען כי לפני עשרים שנה ליווה את חבריו להתלונן במשטרה: "השוטרים בתחנה צחקו עליהם ואמרו שהם מבלבלים את המוח ושילכו לחפש תעסוקה יותר מעניינת. לא יודע אם הייתה הוראה מגבוה להתעלם ממשי זהב, אי אפשר לדעת את זה".

"הם אפילו לא פתחו חקירה, זה לא הגיע לפתיחת תיק", אמר והעריך: "הקצונה הגבוהה במשטרה לא ידעה שמישהו בא להתלונן כי אף אחד לא העביר להם את זה". פרבר ביקש להדגיש ש"חשוב להבין, אנשים שואלים למה נפגעי תקיפות מיניות לא מתלוננים ונזכרים פתאום רק אחרי 20 שנה. אני לא מאחל לאף אחד להיפגע מינית, אבל רק מי שיפגע יוכל להבין איך נפגע מינית נסגר, נאטם, הוא לא יכול לדבר, זה משהו פסיכולוגי".

בהמשך הראין שיתף פרבר גם על פגיעה אישית שחווה: "זה היה בכל מיני גינות ציבוריות שתפסו אותנו ועשו כל מיני דברים. קשה מאוד-מאוד לדבר על זה. תחשבו שאם אדם הולך להגיש תלונה במשטרה אז הוא יושב מול החוקרים וצריך להתחיל לספר מה עשו לו ואז זה מגיע לבית משפט, גם אם בדלתיים סגורות, לאף אדם לא נוח לשבת מול חמישה או שישה אנשים ולספר מה עבר עליו".

עוד שיתף כי "בתחנת משטרה כשהגעתי עם חברים שלי וסיפרנו להם, אמרו לנו 'אתם כבר בני 20, תתבגרו. אתם בכלל חיילים. מה אתם מתייחסים למה שהיה לפני עשר שנים? אז מה קרה? אז שיחקו לכם קצת, אז מה? תתעודדו, לכו תחפשו לעצמכם חיים יותר טובים'.

פרבר אף טען כי אלו שחשבו לפנות למשטרה עמדו בפני הפחדות ואיומים: "משי זהב איים על חברים שלי באופן אישי שהוא יירצח אותם אם ילכו להתלונן במשטרה".

"אז מה אתם רוצים? משי זהב מאיים עליהם ברצח, הם הולכים למשטרה ומזלזלים בהם, אז נגמר הכול, אין אפשרות להתלונן. אז לא התלוננו. אם אני הייתי מגיע לפני שנתיים ומתלונן על מישהו, אף אחד לא היה מאמין לי, היום יש כוח של תקשורת ושל עמותות", סיכם. 

עורך הדין אפרים דמרי, המצייג את משי זהב, מסר בתגובה לטענות שהועלו בראיון: "מדובר בטענות הזויות חסרות כל שחר ובסיס , מי שחש מאויים שיפנה למשטרת ישראל".