ללי דרעי, פעילה חברתית ועולה ותיקה מצרפת שוחחה היום (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, ועדכנה על המתרחש בצרפת כאשר אמש רבבות השתתפו בהפגנה שנערכה בכיכר זכויות האדם בפריז בדרישה לעשות צדק בפרשת שרה חלימי - המורה היהודייה שנרצחה באכזריות לפני כארבע שנים על ידי שכנה המוסלמי קבילי טראורה: "אנשים צעקו את השאלה איך מערכות אכיפת החוק לא טיפלו בנושא כמו שצריך?".

זעמם של המפגינים הוא בשל כך שבית המשפט, שהכיר במניעים האנטישמיים של הרצח, קבע כי לא ניתן להביא את הרוצח לדין, משום שלא היה אחראי למעשיו בעת ביצוע הרצח בשל העובדה שעישן סמים. "לא מצליחים להבין איך מצד אחד לאדם יש מניע ברור ומצד שני אומרים שהוא לא שפוי", אמרה דרעי. 

"אפילו לא נתנו אפשרות לעשות שחזור של האירוע, לעדים לדבר, לא ניסו להבין למה 26 שוטרים שעמדו מאחורי הדלת של ד"ר חלימי לא נכנסו לתוך הדירה שלה למרות ששמעו את הצרחות והזעקות והקריאות שלה לעזרה", הוסיפה. לדבריה: "הוכח שהוא ידע שברגע שהוא לוקח סמים זה מכניס אותו לטראנס כזה, יכול להיות שבסופו של דבר היו מחליטים שהוא היה לא שפוי בזמן האירוע ולא יכניסו אותו לכלא או לא יגידו שהוא אשם אבל לפחות את האופציה, ההזדמנות לדבר ולהגיד שקרה פה משהו חמור".

דרעי הסבירה את האבסורד בהחלטת בית המשפט: "בצרפת אם אתה עושה תאונת דרכים והוכח שהיית בהשפעת סמים או אלכוהול זה הופך את העבירה ליותר חמורה ותקבל עונש יותר חמור, ופה רוצח של יהודיה מסכנה הוא פטור מעונש, אז מקרון החליט שצריך לשנות את החוק בנושא הזה אבל זה בזכות המחאה".

בנוסף לניסיון של נשיא צרפת עמנואל מקרון לשינוי החוק, קיימת יוזמה להעביר חוק במסגרת החוק הישראלי שיאפשר העמדה למשפט אדם שעשה מעשה של אנטישמיות מחוץ לגבולות ישראל, כך לדבריה של דרעי: "לא שזה ישנה משהו, אני לא בטוחה שהרשויות בארץ יסכימו לדבר הזה. זו יותר אמירה לשם האמירה ופחות הרצון לשפוט אותו".

כשנשאלה האם ההחלטה הגיעה מאנטישמיות של השופטים השיבה: "זה לא זה, זה יותר חוסר רצון להרים את כל האסלאם הצרפתי". היא הוסיפה כי "היה מומחה פסיכיאטר שבתי המשפט ביקשו ממנו חוות דעת והוא הוכיח שהרוצח היה תחת השפעת סמים  אבל כשיר להעמדה לדין".

"העניין שהשופטים ביטלו את חוות הדעת הראשונה וביקשו נוספת מעוד שישה מומחים אחרים. זה משהו שמאוד כואב. האדם אמר אללה אכבר במשך כל זמן שהוא ריצץ לה את הגולגולת, קרא לה יהודייה מסריחה המון פעמים", סיכמה.