מגפת הקורונה כבר כמעט לגמרי מאחורנו, והפקקים תפסו את מקומה כמטרד מרכזי שסוגר אותנו לבידוד ביתי בתוך המכוניות שלנו לאורך שעות ארוכות. האם יש מה לעשות בעניין, או שנגזר עלינו להכיל את העומס? יו"ר ארגון פיוצ'ר מוביליטי לתחבורה חכמה, אורי יוגב, שכיהן בעבר כראש אגף תקציבים במשרד האוצר, התייחס לסוגיה הבוקר (שלישי) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM: "הכול טריביאלי - אנחנו פשוט לא זוכרים את זה. עוצמת הפקקים תגרום לנו לעשות שינויים. גילינו שאפשר לעבוד מרחוק. התחיל להתפתח נושא ה'קאר-פול'".

"יש דברים שהתפתחו קצת, אפליקציות התחבורה הציבורית, ויש עוד כמה דברים", אמר יוגב. "מצד שני עברה עוד שנה, גדלנו בעוד כמה אחוזים, נוספו לנו מאה אלף ומשהו מכוניות. יש באמת את אירוע הקורונה הבסיסי שגרם להרבה מאוד אנשים לחשוש מהתקהלויות, עכשיו התחבורה הציבורית חוזרת. אז צריך לעשות דברים".

במענה לשאלה האם הוא מזהה מעבר של אנשים מתחבורה ציבורית לפני הקורונה למכוניות פרטיות אחרי הקורונה השיב יוגב: "אני חושב שעוצמת הפקקים תגרום לנו קודם כל לעשות שינויים כי כן גילינו שאפשר לעבוד מרחוק, אז לא כולם ביחד חוזרים לעבודה. התחיל להתפתח כל הנושא של הקאר פול. צריך לחזור לעולם הקודם, לשנות התנהגות של אנשים בתקווה שתהיה פעם ממשלה, ויש מהלכים מדיניים שאפשר לעשות".

מיטל להבי סגנית ראש עיריית תל אביב, מחזיקת תיק התחבורה בעירייה, הצטרפה לשיחה ואמרה: "אני מצטרפת לכל מילה שאורי אמר, אני חושבת שהחזרה מהקורונה עם התחבורה הציבורית שלא תפקדה מההתחלה והרכבת שהורידה את התדירות ומהמחלה העבירו אנשים יותר לרכב פרטי. הסיפור הזה של שעות שיא ושעות גודש כבר לא קיים. אני נתקלת בפקקים גם בסופי שבוע כשאתה רואה את המכוניות גדושות באנשים ובאמת קשה לצפות את הפקקים עכשיו כי הם קורים באמצע היום ולא רק בשעות הבוקר". 

לדברי דוידוב, כשנוסעים בכבישי הארץ אין כמעט כביש או דרך שלא חופרים בה או עושים משהו, שבילי אופניים רכבת קלה דומיהם, כמה זה מוסיף לעומס? כולם מתנקזים למקום צר וזו התוצאה. על כך אמרה להבי: "אני לא רואה את כל הארץ, אני בהחלט רואה את זה במטרופולין ובגוש דן. אנחנו עסוקים בלייצר פתרונות, מאוד ברור לנו שאת הגודש בדרכים אי אפשר לפתור בלבנות עוד כבישים. אין איפה להכניס אותם בערים בנויות, חתך הרחוב מוגבל ולכן אנחנו מייצרים את אותם פתרונות שיאפשרו לבן אדם לוותר על הרכב ולעבור לאלטרנטיבה.

עד שתהיה ממשלה ויהיה אפשר כלים של מדיניות וכל אחד מאיתנו חושב שיש כלים שאפשר היה לקדם באמצעותם את המעבר או את הצמצום השימוש ברכב פרטי, אבל כרגע מה שאנחנו עושים בתל אביב הוא להעביר כמה שיותר אנשים על דו גלגלי. כשאני רואה את עשרות הרוכבים בתל אביב אני מחייכת לעצמי ואומרת עשרה אחוז מהם עזבו את הרכבים ועברו לדו גלגלי או לתחבורה ציבורית. זה משחרר את הכביש ליתרת המנהגים וכל מי שפועל כך משחרר את הכביש".

לדברי יוגב, "אפשר להקטין מקומות חנייה, אפשר לפתוח נתיבים של תחבורה ציבורית. בסוף אלה הן האלטרנטיבות. בתוך שנה, שנה וחצי יכולים להיות שינויים מאוד משמעותיים. הכנסת כלים של תחבורה שיתופית וכל מיני עולמות של ניידות כשירות, יש כל מיני דברים שממשלה יכולה לעשות גם בעת משבר. לרוב אזורי התעסוקה בארץ התחבורה הציבורית היא מזעזעת. בישראל מעסיק שרוצה להסיע את עובדיו צריך לשלם גילום מס כהטבה לעובד, זה לא קיים ברוב מדינות העולם. אם תבטל את זה תגרום למעסיקים לייצר פתרונות של הגעה ביחד לעבודה. יש הרבה דברים שאפשר לעשות".