האלוף במיל' אייל בן ראובן הגיש את מועמדותו לתפקיד ראש אגף השיקום במשרד הביטחון, כך נודע היום (שלישי) ל"מעריב". בן ראובן עמד, מזה למעלה משנה, בראשות ועדה שהורכבה מצוותים מקצועיים של משרד הביטחון וארגון נכי צה"ל, והוציא דו"ח מקיף על הכשלים והפתרונות הנחוצים לפתור את מצוקת נכי צה"ל.

ארגון נכי צה״ל מסר בתגובה כי הוא "מברך על מועמדותו של האלוף במיל׳ אייל בן ראובן לתפקיד ראש אגף שיקום נכים במשרד הביטחון. מבלי להתערב בהליך הבחירה ומתוך כבוד לוועדה האחראית לכך, עלינו לציין כי בן ראובן, אשר העמיק בנושא והגיש כבר לפני שנה את דוח אייל בן ראובן לרפורמת עומק באגף שיקום נכים במשרד הביטחון, עליו מתבססת רפורמת 'נפש אחת' שהציג משרד הביטחון בימים האחרונים, הוא האיש הנכון, במקום הנכון ובזמן הנכון, אשר יוכל להביא את השינוי המיוחל ואף לשקם את היחסים הקשים בין האגף ובין נכי צה״ל. מדובר בזמנים קשים ומיוחדים, הדורשים כי אדם המתמצא בתחום ובעל הרגישות הראויה יעמוד בראש האגף. אנו תקווה כי האלוף בן ראובן אכן ייבחר לתפקיד".

בדו"ח שכתב בן ראובן ופורסם באוקטובר 2020, נקבע כי אגף השיקום פועל בחוסר שקיפות כלפי הנכים והוא מצביע על בעיות חמורות בטיפול ובהכרה בנכי צה"ל. לאור זאת המליצה הוועדה שהוקמה על מנת לבחון את תפקוד האגף על ביצוע רפורמות מרחיקות לכת.

רשימת הליקויים ארוכה מאוד ועוסקת בין השאר בהיעדר שקיפות בנוגע לפרסום הוראות, פרוטוקולים של דיונים ופעולות בניגוד לחוק חופש המידע. פגיעה בזכאויות שהולכת ומחריפה בשנים האחרונות ועוד.

כך למשל, קבעה הוועדה כי תהליך ההכרה בחייל נפגע פוסט טראומה לקוי מיסודו, כאשר כותבי הדוח חיזקו טענות של נכי צה"ל לפיהן תהליך ההכרה מתאפיין בתחקיר לגבי אמינות הפניה ולא בטיפול ובשיקום.

במסגרת הרפורמה אותה הגישו לאחרונה במשרד הביטחון כהצעה אומצו חלקים גדולים מממצאי הדו"ח. 

בן ראובן כיהן בעבר כחבר כנסת מטעם "התנועה" בסיעת "המחנה הציוני" וכיו"ר ועדת האתיקה. הוא שירת כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס בחיל השיריון וכמפקד המכללות הצבאיות. 

הוא בעל תואר ראשון במדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, ותואר שני בלימודי ביטחון ואסטרטגיה באוניברסיטת תל אביב, בוגר המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה ובית הספר למלחמה של צבא ארצות הברית בקרלייל שבפנסילבניה.

כזכור, לאחרונה עלה אגף השיקום לכותרות לאחר שנכה צה"ל, איציק סעידיאן, הצית עצמו מול משרדי האגף בפתח תקווה ונפצע באורח אנוש. יצוין כי בן ראובן הגיש את מועמדותו עוד לפני האירוע הטרגי. ככל הידוע לתפקיד הגישו עשרות אנשים את מועמדותם, אך בן ראובן בשל בכירותו וניסיונו נחשב לאחד המועמדים המובילים לקבל את התפקיד.

מדובר בתפקיד שנמצא עכשיו תחת מכרז ואמור להיות מוכרע בתוך חודש וחצי. לפי גורמים ביטחוניים, שר הביטחון בני גנץ ביקש להאיץ את התהליך והשאיפה היא למנות ראש אגף עד סוף חודש מאי.

בעקבות המקרה של סעידיאן קיים גנץ דיון חירום, במהלכו הוצגו ממצאי התחקיר הראשוני של האירוע הקשה. במסגרת זו, הוחלט כי תוקם ועדת בדיקה פנימית של משרד הביטחון, בראשה יעמוד ראש אגף התכנון במשרד, אל"מ במיל' אליעז קרני.