הערב ומחר, כמדי שנה בל"ג בעומר, מצוין גם יום ההוקרה למערך כוחות המילואים, כשלמילה "שירות" יש במקרים רבים גם משמעויות ברמה החברתית ואף העסקית. דוגמה לכך היא התוכני הלאומית "פק"ל", פרי שיתוף פעולה של קרן מיראז' ישראל, קצין מילואים ראשי וענף תכנון כוח אדם מילואים בצה"ל.

מטרת התוכנית היא לפתח את יחידות המילואים כקהילות מלוכדות המייצרות ערך נוסף לחבריהן, כמו סיוע במציאת עבודה, הקמת קבוצות עניין, אירועים משותפים ויוזמות התנדבותיות.

לאחרונה, במסגרת "פק"ל", נולד מיזם קהילתי שיזמו מילואימניקים יוצאי גולני מהפלוגה נגד טנקים (פלנ"ט) של חטיבת אלכסנדרוני, שאימצו מכינה לנוער בסיכון לפני גיוס לצבא. במסגרת הזאת הם מהווים מנטורים (חונכים) לנערים שמגיעים מרקע לא פשוט, ומלווים אותם בשלב המשמעותי של יציאה ממסגרת הפנימייה לפני הגיוס לצה"ל.

במסגרת הפרויקט לכל חניך יוצמד לוחם מהפלוגה, כשהמטרה היא ללוות אותו כ"אח בוגר" במהלך המכינה ולאחריה בשירות הצבאי, ומשם לדרך ארוכה של קשר מתמשך יחד. במהלך השנה יערכו החונכים והתלמידים אירועים משותפים, מסע אתגרי ועוד.

קרן מיראז' ישראל היא קרן פילנתרופית בבעלות משפחת מיראז', שהשקיעה במהלך 20 שנות פעילותה בארץ מעל 200 מיליון שקל במגוון של תחומים חברתיים. אריאל בן גד, שמוביל את התוכנית מטעם הקרן, מספר ל"מעריב": "פק"ל היא סוג של סטארט־אפ חברתי שמביא כלים מעולם בינוי הקהילה לחיי היום־יום של יחידות מילואים. כיום אנחנו מלווים בתוכנית 20 פלוגות מילואים, ואנחנו מקווים להגדיל את המספר בקרוב".

אמיר לרנר, אחד המילואימניקים שמובילים את הפרויקט בפלנ"ט אלכסנדרוני: "היה ברור לנו שהרעיון ליוזמה יעסוק בנתינה, ועבורנו זאת המשמעות העמוקה של קהילה. פק"ל עבורי היא נכס מדהים. השילוב בין השירות במילואים, שהוא משמעותי כשלעצמו, להתייחסות אליו כאל מסגרת משפחתית, קהילתית, חברית, משותפת - הוא כל כך נכון".

מפקד הפלוגה מוטי פסל מוסיף: "עבורי התוכנית חידדה קודם כל את האחריות שלי כמפקד ללכידות הפלוגה ודרבנה אותי לפעול בכיוון. אני מאמין שלפק"ל תהיה השפעה גדולה מאוד על הפלוגה. אנחנו עוד בראשית הדרך, אבל כבר מעכשיו ההתרגשות רבה גם בקרב החבר'ה שלנו וגם בקרב הנערים".