ממדי האסון מתבהרים: אל המכון הפתולוגי באבו כביר החלו להגיע היום (שישי) החל משעות הצהריים המוקדמות קרוביהם של מאות הנעדרים מהטרגדיה בהר מירון, בעוד במשטרה ובמכון הפתולוגי נערכים להגעת מרבית הגופות. עם כניסת השבת הופסקה מלאכת הזיהוי במכון בהוראת הרב הראשי לישראל.

המשפחות שהגיעו אל המכון הביעו זעמן על הליך הזיהוי של יקיריהן בעודו נמשך: "אנחנו רוצים להספיק להביא לקבורה לפני כניסת השבת, ומחכים שעות לסיום הזיהוי", טען קרוב משפחה. "זה אירוע מיוחד ואי אפשר לקיים את תהליך הזיהוי הרגיל". המשפחות הציעו לזהות בעצמן את קרוביהן.

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "בשל המספר הרב של הנפטרים והעובדה שמדובר ביום שישי ובמשפחות דתיות נדרש אישור משפטי מיידי לנוהל זיהוי ושחרור מהיר שאינו כולל C.T ודגימת דם אלא מסתפק בזיהוי חזותי של קרובי המשפחה. התעקשות על עמידה בנוהל הזיהוי הרגיל במקרה הזה היא התעללות במשפחות. אני פועל בעניין מול הגורמים השונים".

בשל הגעת המשפחות, המשטרה סגרה לתנועת כלי רכב את דרך בן צבי, שבחזית המכון, לשני הכיוונים, והוקם מאהל מיוחד למשפחות מחוץ למתחם. חלק מן הגופות טרם הגיעו למכון, ובני המשפחות שדיווחו על נעדרים באירוע החלו להיכנס בזה אחר זה למקום. בשעה זו מגיעים למקום עוד ועוד קרובים כאשר כל אחד מהם מטופל באופן אישי בעוד הם מקווים לנס.  

"הבן של אחותי, תלמיד ישיבה בן 21, לא יצר איתנו קשר מהלילה וחבר סיפר שראה אותו נופל לתוך האירוע", סיפר אשר מבני ברק בשיחה עם "מעריב". "שלחנו תמונה שלו לבתי החולים בצפון והם לא זיהו אותו בין המאושפזים, אז הגעתי לפה ביחד עם גיסי". הוא הוסיף: "אנחנו מקווים לנס, התחושה קשה". 

במהלך שיחתו של אשר עם מעריב, חברו התקשר אליו בהתרגשות וסיפר לו כי בנו, שהוגדר החל מאתמול בלילה כנעדר, דפק בדלת הבית. "יש התרגשות, הלוואי שגם כאן תהיה", סיפר. "בינתיים נכנס גיסו בליווי עובד סוציאלי ועובד של המכון".

נס גדול היה גם לאליהו קמר, שנכנס למכון הפתולוגי באבו כביר כדי לבדוק אם בנו בין ההרוגים, ובעודו שוהה בתוך המכון קיבל טלפון שהבן הגיע הביתה והוא בריא ושלם. עוד הוא סיפר כי הבן שלו נשוי טרי כבן 30 שלומד בישיבה בירושלים.

"הבן שלי אסף, בן 30, ידענו בוודאות מחבר שהוא נסע למירון, ניסינו לברר מה קרה ולא היה לנו קשר איתו, עברתי בין בתי חולים והגעתי לכאן, לנמכון הפתולוגי, שזה המקום האחרון. זה היה נורא. ואז קיבלתי טלפון שהוא בסדר. זה סוף טוב אבל אני מאוד מצטער על האסון הכבד ומשתתף בצער המשפחות", אמר בהתרגשות.

עוד הוא סיפר כי חברו של הבן היה ביחד איתו אבל במהלך האירוע הם היו במרחק של כ-30 מטרים זה מזה ואז אבד ביניהם הקשר. "החבר שלו חשש מאוד והתקשר, עברו עלינו בוקר ולילה מאוד קשים עד שקיבלנו את הבשורה הטובה", הוסיף. 

שרגא גשטטנר ז''ל, נהרג באסון מירון (צילום: צילום מסך יוטיוב)
שרגא גשטטנר ז''ל, נהרג באסון מירון (צילום: צילום מסך יוטיוב)

אהרל'ה סיני מפתח תקווה סיפר שהגיע עם אחותו לזהות את בנה הנעדר מהאסון, הזמר החסידי שרגי גשטטנר, בן 35 ואב לחמישה ילדים, שהגיע עם שני אחיו מניו יורק כדי להשתתף בהילולה.

"הם נהגו להגיע כל שנה למעט שנה שעברה, שלא יכלו בשל הקורונה", סיפר סיני. "שמענו, אמרו לנו שהוא כנראה נפטר וביקשו שנגיע לזהות אותו". עוד הוא סיפר כי "שלושת האחים היו אמורים לחזור לארה"ב ביום ראשון ולצערי כנראה שרק שניים מהם יחזרו. הוא היה איש חסד עם המון נתינה ועצוב לנו מאוד".

שני בחורי ישיבה שהגיעו מצפת אמרו "אנחנו מקווים לדעת מה קרה לחבר שלנו עוד לפני כניסת השבת". דוד שהגיע מירושלים סיפר: "באתי עם חבר שאחיו נעדר, עברנו מבית חולים לבית חולים ולא מצאנו אותו... מדובר באב לילדים, הגעתי לתמוך והלוואי שתהיה בשורה טובה". 

בפינה במתחם המשפחות ישבו שלושה צעירים שהיו במירון וחברם מוגדר נעדר. הם המתינו בדריכות עד שקראו לאחד מהם להיכנס לתוך המכון הפתולוגי. באותה העת, אחד מהם עטף עצמו בטלית ותפילין והחל להתפלל. "אנחנו מקווים שעוד לפני כניסת השבת נדע מה קורה", אמר בחור חרדי שהגיע מבני ברק והמתין בחוסר ודאות. 

נהוראי, צעיר כבן 22 מבני ברק, סיפר שהגיע לסייע ולתמוך במשפחה של של צעיר מבית שמש." בלילה הודיעו שהוא במצב קשה בבית החולים זיו ובבוקר הגיעה ההודעה שהוא נפטר וצריך להגיע למכון הפתולוגי לצורך זיהוי. אחי ביקש ממני ונסעתי לסייע", סיפר. "הגעתי לבית המשפחה מבית שמש ולקחתי את הדוד שלי שנכנס פנימה ואנחנו ממתינים". עוד סיפר כי עד לפני שנה נהג ללכת להילולה והשנה לא הלך מפני שאשתו ההרה ביקשה ממנו להישאר.

זאב מביתר עילית סיפר: "הגעתי עם גיסי שנכנס פנימה ואנחנו מקווים לנס. אנחנו חיים באמונה, רק האמונה מחזיקה אותנו הציווי הוא שנמשיך בחיים".

עיריית בני ברק הקימה חמ"ל מיוחד למשפחות הנעדרים, ולפני זמן קצר שלחה למכון הפתולוגי עובד סוציאלי מטעמה. ראש העירייה אברהם רובינשטיין הגיע גם הוא למקום ונכנס פנימה. לאחר מכן יצא מהמכון ואמר: "השינוע של הגופות איטי מדי. 19 גופות עדיין לא הגיעו לא מבין למה השינוע כ"כ איטי זה קרה לפני קרוב ל12 שעות. משפחות מצויות בחוסר ודאות השבת אמורה להיכנס ושעון החול עובד".

רובינשטיין ציין כי בעירייה הוקם חמ"ל מיוחד לטיפול במשפחות ומסירת מידע, לצד היערכות למתן אוכל למשפחות לקראת שבת, והביע תקווה שניתן יהיה לקבור את המתים עוד לפני כניסת השבת ושהמשפחות יהיו בוודאות. 

יו"ר עמותת עזר לבני ציון חנניה צ'ולק שהגיע למכון הפתולוגי אמר: "אנחנו מהלילה מסייעים למשפחות מנסים לאתר נעדרים בבתי החולים והגענו לכאן גם כדי לחזק אותם. לא חווינו כזה אסון מטורף בתולדות המדינה, היו מקרים שמעתי על מקרים קשים של צעיר שנפטר שבועיים אחרי החתונה, ילדים שלמדו ביחד, הכאב נורא. מי חלם שיקרה כזה אסון?".

מעיריית ירושלים נמסר כי החמ"ל העירוני המאוייש על ידי גורמי הרווחה והחירום פועל משעות הלילה מול משפחות הפצועים וההרוגים והקהילות השונות על מנת לסייע לעבור את השעות הקשות. עובדים ומתנדבים מיוחדים מסייעים בזיהוי ואיתור בני המשפחה הנעדרים, והגורמים המופקדים על הדת בעירייה מנהלים את ארגון מסע ההלוויה מול החברות הקדישא, המשפחות וראשי הקהילות השונות. 

כאמור, נכון לשעה זו, מתוכננות שמונה לוויות בירושלים עוד לפני כניסה השבת חלקם להר המנוחות וחלקם להר הזיתים. בהנחיית ראש העיר משה ליאון שמנהל את החמ"ל מלשכתו ומרכז את מאמצי הסיוע, גייס מערך החירום בעיריית ירושלים ציוד מיוחד להבאת הנפטרים לבירה.

בנוסף נערכים בעירייה לאפשרות שחלק מההלוויות ייערכו רק במוצ"ש, מה שיצריך ציוד מיוחד לשמירה על כבוד המת. כמו כן,  גורמי הרווחה בירושלים מסתובבים בשעות האחרונות בין המשפחות ומסייעות גם בארוחות לשבת ובשירותים פסיכולוגיים למשפחות הכואבות.

בהנחיית ראש העיר, ביום הראשון הקרוב ירושלים תציין יום אבל מיוחד. הדגלים בעיר כבר הורדו לחצי התורן, ובמערכות החינוך יקדישו את היום לאבל על האסון הנורא שפקד את עם ישראל ואת העיר ירושלים.