דו"ח מבקר המדינה שפורסם כבר בדצמבר 2008, התריע על הסכנה הבטיחותית בהר מירון והליקויים במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי. מבקר המדינה דאז, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס ז"ל, התריע בדו"ח על התשתיות הלקויות ודרכי המילוט שאינן מותאמות לאירועי חירום, בעת שהמונים מגיעים לאזור.

"ליקויים במערך כיבוי האש ודרכי המילוט ששירותי הכבאות וההצלה מתריעים עליהם מזה שנים ומהווים סכנה לציבור לא תוקנו", צויין בדו"ח הנוקב שנכתב לפני למעלה מ-12 שנים ואף הזהיר מפני הכשלים במערך התחבורה למתחם, ובהיעדר היכולת של דרכי הגישה לספק צורכי ביטחון והצלה בעת אירוע חירום.

הרגעים לפני האסון במירון. צילום: המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים

"בל"ג בעומר לא היה בדרכי הגישה למתחם רשב"י כדי לספק את צורכי כוחות ההצלה במקרה של אירוע רב נפגעים", הוא התריע אז. "יש צורך מיידי בשינוי המצב הקיים, בהפסקת ההזנחה והפגיעה בקדושת המקום, במניעת הפגיעה במבנים הסטוריים ובהבטחת בטחונם וחייהם של מאות אפי המבקרים במקום", המליץ המבקר.

הוא אף ציין, כי הליקויים נמשכים שנים ארוכות וטרם תוקנו וקבע כי מתחם הרשב"י אינו ערוך לקליטת האלפים הרבים המגיעים אליו מידי יום ובעיקר באירועים המוניים שאליהם מגיעים במרוכז עשרות אלפים.

"אין מקום לאפשר את המשך המצב הקיים ולהפקיר אתר בעל חשיבות רבה, הן לאומית והן דתית. יש לפתור את הבעיות באתר אחת ולתמיד, כדי לשמור על שלום ציבור המבקרים בו וכדי לשמר ולפתח את התיירות במקום כנדרש".

בדו"ח צויין הוא, כי מתחם הרשב"י הוא האתר הדתי לאומי השני במספר המבקרים המגיעים אליו. "בטיפול המתחם קיים כשל מערכתי. גורמים רבים מעורבים בניהולו במהלך השנה ובאירועים המוניים, ששיאם בהילולת ל'ג בעומר', נכתב אז באותו דו"ח נוקב – "המתחם אינו ערוך כנדרש לקליטת עשרות ומאות אלפי המבקרים הפוקדים אותו באירועים המוניים".

כעבור כשנה, ב-2009, הטילה הממשלה על רשות החברות לבחון את ההמלצה להקמת עמותה או חברה ממשלתית, שתהיה אחראית לטיפול הכולל במתחם הרשב"י ובשטחים מסביבו. אולם, בשנת 2011 פרסם מבקר המדינה דו"ח מעקב, שהתריע כי ההחלטה עדיין לא יושמה. אמנם ההיערכות לקראת ל"ג בעומר שופרה, אך עדיין לא הוטלה האחריות על גורם אחר לארגון הילולת ל"ג בעומר.

בדיון שהתקיים בשנת 2017 בוועדת הפנים של הכנסת על הילולת ל"ג בעומר בהר מירון, הזהיר יו"ר הוועדה אז, ח"כ דודי אמסלם: "צריך להיות רישיון לאירוע הזה, צריכה להיות כתובת, בעל בית שאמור להציג לממשלה את הרישיון, שניתן לפקח על קיומו. לא צריך לחכות שיקרה משהו".