בישראל הוכרז היום (ראשון) על יום אבל לאומי בעקבות האסון בהר מירון. ההצעה לקיים יום אבל לאומי הועלתה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ, והיא אושרה שלשום במשאל טלפוני על ידי שרי הממשלה.

בעקבות ההחלטה יורדו דגלי המדינה לחצי התורן בבית הנשיא, במשכן הכנסת, במבני ציבור, במחנות צה"ל ובנציגויות ישראל בחו"ל. במשרד החוץ ייפתח ספר תנחומים עבור הנציגים הדיפלומטיים בישראל. במהלך סוף השבוע כבר התקבלו הודעות תנחומים וסולידריות מאזרחים ומגורמים רשמיים במדינות השונות.

נתניהו בזירת האסון בהר מירון: "בקש להכריז על יום אבל לאומי"

בצה”ל יורדו הדגלים לחצי התורן ולא ייערכו אירועי הווי ובידור וגם לא טקסי סיום, טקסי החלפת מפקדים וכו’. בעת הנפת הדגל, הורדתו וקיפולו תהיה על מגרש המסדרים בכל יחידה כיתת חיילים בפיקודו של קצין.

בשל האבל בוטלה ישיבת הממשלה שתוכננה להיום, ואשר בה היה צפוי להיערך דיון במינוי שרים למשרדים שנותרו ללא שרים. מערכת החינוך תקדיש היום את שעת הלימודים הראשונה לשיחה על האסון. יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, החליט בתום התייעצות עם סגניו כי מליאת הכנסת תקיים מחר דיון אבל מיוחד באסון הכבד במתכונת של דיון אישי. כמו כן, הנחה לוין כי היום יורדו דגלי הלאום ברחבת הכנסת ועל גג המשכן לחצי התורן. כן יתאפשר לחברי הכנסת להדליק נרות זיכרון בכניסה למשכן.

נתניהו הגיע להר מירון שלשום וכמה מהנוכחים התנפלו עליו בצעקות. לאחר מכן אמר: "ביום ראשון נקיים יום אבל לאומי בעקבות האסון, מהכבדים ביותר שפקדו את מדינת ישראל. כולנו נתייחד עם היגון של המשפחות ונתפלל לשלום הפצועים. אנחנו נערוך בדיקה יסודית, רצינית ומעמיקה כדי להבטיח שאסון כזה לא ישנה".

בעבר הכריזה הממשלה על יום אבל לאומי לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין, מותם של הנשיאים יצחק בן צבי ושמעון פרס, מותו של ראש הממשלה לוי אשכול ורצח נשיא ארה"ב ג'ון קנדי ב־22 בנובמבר 1963.

יום אבל לאומי הוכרז גם בעקבות אסון המסוקים, שבו נהרגו 73 חיילי צה"ל, לאחר פיגועי 11 בספטמבר 2001 בארה"ב ובעקבות התרסקות טיסה 1812 של סיביריה איירליינס מישראל לנובוסיבירסק שברוסיה, שאירעה ב־4 באוקטובר 2001 ובה נספו 78 נוסעים ואנשי צוות.