מאות עובדים סוציאליים בכל רחבי הארץ גויסו לסייע למשפחות ההרוגים והפצועים באסון הר מירון - בבתי החולים, ברשויות המקומיות ובקופות החולים בקהילה.

אחרי לילה ללא שינה, שוחחנו עם כמה מהם בבוקר הקשה שלאחר האסון. עו"ס קרן אהרוני ישראלי, הממונה מטעם משרד הרווחה על צוות החירום שגויס למכון הלאומי לרפואה משפטית באבו כביר, סיפרה ל"מעריב": "בוקר קשה ועצוב. מראות קשים כאלה לא זכורים לנו באבו כביר כבר שנים ארוכות. יש כאן למעלה מ־30 עובדים סוציאליים. הקמנו חפ"ק נעדרים עם המשטרה וצוות המכון ואנחנו קולטים כל העת משפחות. גייסנו גם עובדים סוציאליים חרדים וגם דוברי יידיש כדי לתת מענה לכל הפונים אלינו.

המכון לרפואה משפטית באבו כביר לאחר האסון במירון. צילום: אבשלום ששוני

"לצערנו, בין ההרוגים והנעדרים יש גם צעירים שקרוביהם בחו"ל והם טרופי דאגה. אנחנו מצליבים כל נתון מבתי החולים ומסייעים למשפחות הנעדרים בשעות הקשות, גם כשעדיין אין לנו את כל המידע. גלי ההדף של מצוקת הנפגעים נפשית בעקבות האסון יגיעו רק בימים הקרובים - ואנחנו ערוכים".

מרב גבעון, מנהלת אגף הרווחה במועצה אזורית מרום הגליל, סיפרה ל"מעריב" מחפ"ק הביטחון בהר מירון: "אנחנו המועצה הכי קרובה לאתר וברגע היוודע דבר האירוע הגענו לכאן. העובדים הסוציאליים מרשויות המקומיות באזור נקראו גם לבתי החולים לתגבר את צוותי הרווחה שלהם, ואנחנו ממשיכים לטפל כל השעות הללו במאות נפגעי חרדה בכל מעגלי האירוע. בין השאר מדובר בבני משפחות רבים שטרם איתרו את יקיריהם בבתי החולים".

שר העבודה והרווחה איציק שמולי הנחה את שירותי הרווחה להיערך לליווי משפחות החללים, ולהעניק להן סיוע למילוי צרכים מיידיים. בעקבות האסון הקשה, הקימה עמותת הרווחה חסדי נעמי קרן מיוחדת עבור משפחות ההרוגים בליווי קמפיין מימון המונים. במקביל, עמותת עזר מציון פתחה חפ"ק סיוע ועזרה באיתור כ־200 מנותקי קשר בשעות ההמולה שלאחר האסון. העמותה מפעילה גם קו סיוע נפשי במקביל לקווי סיוע של ער"ן, סה"ר, בית חם, משאבים, דאגה בלב (ביידיש) ועמותות נוספות, לצד מוקדי הסיוע הנפשי של קופות החולים ומוקד עבור הורים לילדים בגיל הרך שהוקם בבית החולים גהה.

ד"ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בהסתדרות הרפואית, אמר ל"מעריב": "החוויה שבה אדם מגיע להשתתף בהילולה ובמקומה חווה טרגדיה ואסון היא מחרידה, וללא ספק מהווה גורם טראומטי המביא לתגובה נפשית קשה. מומלץ לפנות למטפלי המערך הפסיכיאטרי בכל הארץ כדי למזער את הפגיעה".