ראש אגף חקירות במחוז תל אביב לשעבר, ניצב (בדימוס) עו"ד יוסי סדבון שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, על האסון שהתרחש בהילולה במתחם קבר הרשב"י בהר מירון והתייחס לשאלה, האם נדרשת ועדת חקירה ממלכתית בנושא.

"מישהו צריך לראות, איפה נפלה האחריות? מי היה צריך לנהל את האירוע? מי היה צריך לקבוע כמה אנשים ייכנסו? צריך להבין מי אחראי על המקום ומי מפיק את האירוע, ממי אפשר לדרוש דרישות ביטחוניות, החל מגדרות ועד לשומרים? הדברים האלה מחייבים בדיקה", אמר והוסיף, "וועדת חקירה ממלכתית תוכל למנוע את האסון הזה בעתיד. מי נושא באחריות להר הזה? מי אחראי על ההפקה? עד עכשיו אנחנו לא יודעים", אמר סיידבון. 

עו"ד סיידבון התייחס גם למעורבותו של הדרג הפוליטי באסון ואמר כי נדרשת ועדת חקירה ממלכתית שתוכל לבחון גם את הדרג הפוליטי ולקבל מתוכה מסקנות והמלצות, אך הביע ספק אם ועדה שכזו תוקם בהרכב הפוליטי של הממשלה כיום. 

בהמשך, ניצב (בדימוס) סיידבון התייחס גם להכרזתו של מפקד מחוז צפון במשטרה, ניצב שמעון לביא כי הוא לוקח אחריות על האסון וכמו כך גם לאמירותו של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה אתמול (שבת) כי הוא לוקח את האחריות, אך לא את האשמה: "כדי לבסס אשמה בגלל מוות ברשלנות, צריך להוכיח שמישהו התרשל. מה הכוונה בהתרשל? זה אומר שקצין אחר, בדרגתו ובמעמדו של מפקד המחוז, היה צופה את הסכנה ונוקט באמצעים כדי למנוע אותה. גם מפקד המחוז הצפוני לקח אחריות על האסון, ייתכן וזה היה צעד פזיז או לא, ייתכן שהוא היה צריך לעשות זאת או לא, אני חושב שבשביל מפקד המחוז ימצא אשם בעניין הזה – צריך להראות שמפקד מחוז אחר, באופן אובייקטיבי, היה נוקט צעדים אחרים. אני לא רואה איך אפשר היה לנקוט צעדים אחרים מעבר למה שהוא עשה באירוע הספציפי הזה, ולכן אני חושב שצריך לבדוק את כלל המערכות".

סדבון שהיה חבר בוועדת החקירה המלכתית ברצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל וגם בוועדת החקירה ברצח במערכת המכפלה, שיתף מניסיון העבר ואמר, "מניסיוני בוועדות החקירה הממלכתיות, דברים משתנים לפני הוועדה ואחריה. הכל השתנה. אנשים שילמו מחיר גדול ולקחו אחריות, גם בהיבט של המשרות שלהם. בחלק מהמקרים אף היו כאלה שעמדו לדין פלילי, ונכנסו לכלא. אנשים נרתעים אחרי שוועדת חקירה ממלכתית קובעת משהו, נרתעים לא לבצע את אותה טעות".