מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, כינס היום (ראשון) מסיבת עיתונאים בנושא האסון בהר מירון. במהלכה הודיע כי ייפתח בביקורת מדינה מיוחדת. לדבריו, הביקורת תעסוק בשלושה מישורים - הראשון הוא הטיפול הממשלתי של הגורמים האחראים במדינה, הנושא השני הוא הזנחת קבר הרשב"י והשלישי יהיה כיצד מסדירים אירועים המונים בישראל למניעת הישנות אסון זה בעתיד. 

בפתח מסיבת העיתונאים אמר אנגלמן: "בלילה שבין חמישי לשישי חוותה מדינת ישראל את אחד האסונות האזרחיים הכבדים בתולדותיה כאשר 45 חוגגים במירון מצאו את מותם בנסיבות טראגיות ורבים אחרים נפצעו. ברצוני להביע את תנחומי בפני משפחות הקורבנות ולשלוח איחולי החלמה לפצועים. מדובר באירוע שניתן היה למנוע אותו וכעת מוטל עלינו לבדוק כיצד ניתן למנוע הישנות מקרה כזה".

הוא הוסיף כי "ב2008 ו-2011 דוחות הצביעו על שורת ליקויים שאם היו מתוקנים ייתכן שהאסון היה נמנע. בין היתר הצביעו הדוחות על היעדר גורם ממשלתי מתכלל על ארגון האירוע, רמת תחזוקה ירודה, תוספות בניה לא חוקיות, תשתיות שאינן מספקות וכבישי גישה שאינם מותאמים בפרט עבור כוחות הצלה בארגונים רבי משתתפים. מודיע היום שבכוונתי לפתוח בביקורת על הנסיבות שהובילו לאסון זה ועל הפעולות שננקטו על ידי הגורמים טרם האירוע".

עוד אמר: "בשל הנסיבות הטרגיות נדרשת ביקורת ייחודית שתבחן את הכשלים שהובילו לאסון האזרחי הגדול בשנים האחרונות - ככל שיעלו בביקורת היבטים של אחריות אישית הדבר יובא לידי ביטוי בדוח באופן חד משמעי".

"ככל שיעלה חשש לגבי עבירות בחוק הפלילי נפעל לפי החוק והעניין יועבר ליועמ"ש לבחירה. כמו כן אם תקום ועדת חקירה ממלכתית בנושא אבחן את הרלוונטיות של ביקורת המדינה והערך המוסף לפעילותה מול הוועדה. מחובתנו לבדוק את האירוע ומה שקדם לנו ובכוונתו לקיים מחויבות זו ללא כחל ושרק".

במסיבת העיתונאים השתתפו גם מנכ"ל משרד מבקר המדינה ישי וקנין, מנהלת החטיבה לביקורת חברה ורווחה ליאורה שמעוני ומנהל החטיבה לביקורת משרדי ממשלה יובל חיו.

בהמשך לדבריו של אנגלמן אמרה ליאורה שמעוני: "המעגל הפנימי ביותר שנעסוק בו הוא אירוע ל"ג בעומר 2021, במסגרת הזו אנו מקווים לבדוק גם את ההיערכות המקדימה לאירוע וגם את הטיפול עצמו באירוע. המעגל השני זה כל מה שקשור למצב הר מירון, מתחם קבר הרשב"י וההיערכות לקראת אירועים שנתיים במקום. בנושא זה מתכוונים לקיים ביקורת מעקב על הביקורות שעשינו בעבר ב-2008 וב-2011".

היא הוסיפה כי "במעגל השלישי תבוצע ביקורת שתעסוק בנושא הבטיחות של אירועים המוניים דתיים שבהם ההסדרה פחות ברורה, אנחנו רוצים לראות מה עשו גורמים האמונים לאורך כל השנים ומה צריך להיות. כך ניתן פרספקטיבה מלאה של 360 מעלות של כלל הגורמים שעוסקים בנושא, ממשלתיים אזרחיים וזרועות אחרות של המדינה".